عضو هیات رییسه انجمن شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان گفت: طرح ملی مطالعاتی " بورس اکولوژیک " با هدف تعادل بخشی محیط زیست و اقلیم با همکاری محققان، شرکت‌های دانش بنیان و اتاق بازرگانی در اصفهان در حال اجرا است.
کد خبر: ۱۰۵۱۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۱ 19 June 2022

مازیار مومنی افزود: طرح ملی " بورس اکولوژیک " با همکاری اتاق بازرگانی و انجمن شرکت‌های دانش بنیان اصفهان شکل گرفته است و کارهای مطالعاتی آن با همکاری محققان دانشگاهی و شرکت‌های فناور و دانش بنیان پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه بورس اکولوژیک، تغییر رویکرد قانونی و سیاستگذاری کلان در زمینه محیط زیست است، اظهار داشت: در این بستر، به جای مالیات و الزامات قانونی با ساز و کار بازار به تعادل بخشی محیط زیست کمک می شود.

مومنی ادامه داد: این طرح در سه حوزه آب، خاک و هوا بعنوان کالاهای دارای ارزش، تمرکز کرده است و با ساز و کارهای تعیین سقف و مدت زمان اقدام به کاهش آلاینده های هوا، اصلاح خاک های درحال فرسایش و یا فرونشست و بهینه سازی مصرف می کند.

وی با بیان اینکه بر اساس این طرح، ساز و کارها و سیاستگذاری ها درباره سه بخش آب، هوا و خاک و مسائل مختلف مرتبط با آنها مانند میزان مصرف و آلایندگی تغییر می کند، گفت: تا کنون حدود ۳۰ هزار نفر ساعت روی این طرح کار شده است و مطالعات تخصصی در زمینه موارد قانونی، قیمت گذاری و نحوه کارکرد ادامه دارد.

مومنی با اشاره به اینکه اجرای مطالعات این طرح از حدود دو و نیم سال گذشته آغاز شده است، افزود: مقرر است این طرح به نمایندگان مجلس ارائه و قوانین موجود برای آن بررسی شود.

مشاور کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه امروزه در دنیا هر کالای با ارزشی دارای قیمتی است و قیمت آن را بازار و عرضه و تقاضا تعیین می کند، اظهار داشت: بعنوان مثال امروزه برخی کشورها برای کاهش گازهای گلخانه ای بازارهایی را راه اندازی کرده اند و نمونه مشابه آن در حوزه آب و خاک و مدیریت آلاینده های آنها هم وجود دارد.

وی تاکید کرد: در چرخه تعادل زیست بوم وقتی که بتوانیم منابع آب، زمین و انرژی را مدیریت کنیم قطعا می توانیم شاهد امنیت غذایی، آب و انرژی باشیم زیرا این مباحث بهم وابسته هستند.

مومنی با بیان اینکه باید ساز و  کاری تعریف شود که منابع طبیعی ما یعنی آب، خاک و هوا به تعادل برسد، تصریح کرد: چیزی که می تواند این چرخه را به تعادل برساند بازار و عرضه و تقاضا است و نه مسائلی مانند مالیات، الزام قانونی و جرائم.

وی توضیح داد: بعنوان مثال در بورس اکولوژیک، یک سری استاندارد برای سقف آلایندگی، هوا و اب و خاک در استان تعریف می شود و سهم هریک از بخش های مختلف مانند واحدهای صنعتی در آن مشخص و بر اساس آن برگه انتشار داده می شود و در نهایت با ساز و کارهای تعیین شده واحدهای مختلف به سمت صنعت سبز و رسیدن به استاندارد حرکت می کنند.

به گفته وی در صورت اجرایی شدن این طرح و پس از یک بازه ۱۰ ساله ، بازار بطور اتوماتیک وار سقف آلایندگی ها را در بخش های مختلف تعیین می کند و به تدریج چرخه محیط زیست به تعادل می رسد و بسیاری از معضلات رفع می شود.

 مومنی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی اصفهان بعنوان نهاد فرابخشی و نماینده بخش خصوصی این طرح را در قالب مسوولیت اجتماعی پیشنهاد کرد زیرا وظیفه آن دادن مشورت به دولت است.

وی اضافه کرد: مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی اتاق بازرگانی ایران نیز که هفته گذشته دفتر محلی آن در اصفهان تاسیس شد، این طرح را از اصفهان مدیریت می کند.

وی با بیان اینکه مشکلات امروز زیست محیطی به دلیل سیاست های نادرست گذشته بوجود آمده است، گفت: در طرح ملی بورس اکولوژیک تلاش می شود تا با بررسی اشتباهات گذشته، سیاستگذاری ها در این زمینه تغییر کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار