کد خبر: ۱۰۵۱۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲ 19 June 2022

این روزها انواع محصولات و مصنوعات فولادی کاربرد زیادی در زندگی ما پیدا کرده‌اند. اگر در گذشته چوب به عنوان یک محصول پرکاربرد در ساخت کشتی، ساختمان و ... کاربرد داشت، امروزه فلزات جای آن را گرفته‌اند. یکی از این محصولات، نوعی از ورق فولادی است که تنها به دلیل مات بودن ظاهرش، نام «ورق سیاه» به آن اطلاق می‌شود. دوام بالا، داشتن مقاومت در برابر ضربه، سازگاری با محیط زیست و قابلیت بازیافت از مزیت‌های ورق‌های فولادی است. قیمت این محصول کاربردی تحت تاثیر عوامل متعددی است که در این مطلب قصد داریم به بررسی همین موضوع بپردازیم.

عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه

ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه یکی از انواع ورق‌های فولادی است که طی فرآیند نورد گرم تولید می‌شود. در این روش، مواد اولیه را در دمایی بیش از 930 درجه سانتیگراد ذوب می‌کنند. سپس مواد مذاب را داخل قالب می‌ریزند تا شکل آن را به خود بگیرد. بعد از خنک شدن، دوباره آن را گرم می‌کنند و با دستگاه پرس به ضخامت استاندارد می‌رسانند. ورق سیاه به رنگ سیاه نیست و در واقع یک لایه مات ضدزنگ روی آن ایجاد می‌شود، به همین‌ دلیل به آن ورق سیاه گفته می‌شود.

توضیحات کاملتر و معرفی بیشتر ورق گرم را می توانید در این مقاله از سایت فولادیار کوروش بخوانید.

کاربردهای ورق سیاه

ورق سیاه کاربردهای زیادی در صنایع مختلف و ساختمان‌سازی دارد. این محصول به عنوان ماده خام برای تولید ورق‌های روغنی، گالوانیزه و قلع‌اندود نیز هست.

از جمله کاربردهای هر یک از ورق‌های سیاه برحسب ضخامت می‌توان به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ورق سیاه با ضخامت بالای 2 میلی‌متر برای تولید لوله‌های پروفیل و ساخت تجهیزات و بدنه کشتی کاربرد دارد.
  • ورق‌های فولادی با ضمامت 1.8 و 1.5 برای مصارف ساختمانی است و در موارد زیر نیز استفاده می‌شود:
  • در صنایع فلزی سنگین
  • قطعات خودرو
  • ساخت آبگرمکن
  • ساخت رینگ و چرخ
  • صنایع تانکرسازی
  • تولید تجهیزات کشاورزی
  • ساخت مخازن خاص کشتی‌‌ها

عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه کدام است؟

در تعیین قیمت این محصول عوامل زیادی تاثیرگذار است که می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

انواع ورق سیاه در بازار

ورق سیاه یا ورق گرم براساس ظاهر، ترکیب مواد و کاربردشان به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند.

براساس ظاهر، این محصولات عبارتند از:

عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه

ورق سیاه رول شده (کویل یا کلاف)

ورق‌های کویل یا کلاف با ضخامت 1.5 تا 15 میلیمتر تولید می‌شوند، طول آن‌ها نامحدود است و با عرض 1500، 1250، 1000 و 2000 میلی متر در بازار موجود هستند. با توجه به اینکه هر یک از این محصولات ضخامت و عرض متفاوتی دارند، قیمت‌شان در بازار متفاوت است. از سوی دیگر، طول هم معیار دیگری برای تعیین وزن و قیمت ورق گرم است.

ورق سیاه فابریک یا شیت

نوع دیگری از ورق‌های سیاه موجود در بازار به ورق فابریک یا شیت شهرت دارند که در ضخامت بالای 15 میلی‌متر تولید می‌شوند. این محصولات طول و عرض مشخص دارند و با ابعاد متفاوتی در بازار عرضه می‌شوند. ابعاد این شیت ها می‌تواند ۱۰۰۰*۲۰۰۰ و ۱۲۵۰*۲۵۰۰ و ۱۰۰۰*۶۰۰۰ و ۱۵۰۰*۶۰۰۰ و ۲۰۰۰*۶۰۰۰ و ۲۰۰۰*۱۲۰۰۰ باشد.

با توجه به تفاوت ابعاد هر محصول فابریک، قیمت آن‌ها نیز در بازار متفاوت است.

ورق سیاه معمولی یا صنعتی

یک عامل مهم دیگر در تعیین قیمت ورق سیاه، دسته بندی آن برحسب کاربرد معمولی یا صنعتی است. در کنار هر دو محصول نماد St به چشم می‌خورد و یک عدد هم در کنار آن ذکر می‌شود؛ برای مثال St37 و یا St52 میزان سختی برحسب کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع را نشان می‌دهد و در واقع بیانگر میزان تنش نهایی است.

ورق‌های سیاه St37 به عنوان ورق سیاه معمولی هستند که میزان کربن کمتری در آن‌ها استفاده می‌شود. این محصول بیشترین کاربرد را در صنعت ساخت و ساز دارد؛ اما ورق‌های سیاه St52 به عنوان ورق سیاه صنعتی شناخته شده‌اند. میزان کربنی که در این محصول استفاده می‌شود، بیشتر است و به همین دلیل در ساخت ماشین آلات کاربرد دارد.

قیمت ورق‌های صنعتی و معمولی با هم متفاوت است. از آنجا که میزان کربن به کار رفته در محصولات صنعتی بیشتر است، قیمت بالاتری نیز دارند. میزان مقاومت و استحکام ورق‌های سیاه صنعتی نسبت به نوع معمولی بالاتر است.

وزن و ضخامت ورق سیاه

وزن ورق گرم هم یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه است. وزن این محصول برحسب طول، عرض و ضخامت محصول مشخص می‌شود که فرمول آن به صورت زیر است:

وزن ورق سیاه = طول ورق (mm) * عرض ورق (mm) * ضخامت ورق (mm) * چگالی ورق (7.85)

ضخامت ورق گرم هم با هم متفاوت است. براین اساس محصولات تولید شده عبارتند از:

  • ورق سیاه 1
  • ورق سیاه 25/1
  • ورق سیاه 5/1
  • ورق سیاه 2

هر کدام از این محصولات قیمت متفاوتی دارند.

عوامل موثر بر قیمت ورق سیاه

بازار آهن و فولاد

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی قیمت ورق‌های سیاه، قیمت فولاد و آهن است. این محصول فولادی به شدت تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز، میزان عرضه و تقاضا قرار دارد. به هر میزان که قیمت ارز بالاتر می‌رود، تولید فولاد هم دچار مشکل می‌شود. از سوی دیگر، بازار تقاضا افزایش پیدا می‌کند که باعث کاهش میزان عرضه در بازار می‌شود.

تمامی این عوامل را در طی سال‌های اخیر تجربه کرده‌ایم. شاهد این گفته، افزایش قیمت خودرو و ساختمان به یکباره بوده است؛ چرا که یکی از مواد اولیه اصلی برای خودرو و ساخت و ساز، این ورق‌های فولادی هستند.

تاثیر نرخ جهانی فولاد

از دیگر عوامل تاثیر گذار روی قیمت ورق سیاه، قیمت جهانی فولاد است. این محصول هم مثل نفت، طلا، مس و ..تا حد زیادی متاثر از تحولات جهانی است.

تعیین قیمت محصول بر اساس کارخانه و برند

برندها و کارخانه‌هایی که در ایران ورق‌های فولادی سیاه تولید می‌کنند، عبارتند از:

  • ورق سیاه فولاد مبارکه
  • ورق سیاه فولاد اکسین خوزستان
  • ورق سیاه کاویان اهواز
  • قیمت ورق سیاه فولاد اصفهان
  • ورق سیاه کارخانه قطعات

هر کدام از این کارخانه‌ها برحسب کیفیت، نحوه تولید، میزان مقاومت و کارایی محصولاتشان قیمت متفاوتی را تعیین می‌کنند.

قیمت ورق سیاه

ورق سیاه به عنوان یک ماده خام و کاربردی در صنایع مختلف استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاربرد این محصول، برای تولید انواع ورق گالوانیزه و ورق‌های روغنی است. همچنین در صنعت ساختمان‌سازی، خودروسازی و کشتی‌سازی نیز کاربرد زیادی دارد.

قیمت ورق سیاه در بازار نوسان دارد و طبق قیمت فولاد مشخص می‌شود. از سوی دیگر بازار عرضه و تقاضا نیز روی قیمت این محصول تاثیرگذار است.

امیدواریم در این مطلب اطلاعات کافی را بدست آورده باشید. منتظر دریافت نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما هستیم.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار