پذیرایی از بازدیدکنندگان نمایشگاه صنایع دستی یزد با انواع نان‌های سنتی؛
مسئول کمیته گردشگری خوارک یزد از این نوع گردشگری که تا یک سوم هزینه‌های سفرها را به خود اختصاص می‌دهد، به عنوان مکمل دیگر گونه‌های گردشگری یاد کرد.
کد خبر: ۱۰۴۵۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳ 18 May 2022

«حسین دهقان» در حاشیه برگزاری اولین جشنواره پخت نان سنتی که در جریان برگزاری سیزدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در استان یزد دایر شده است،‌ در گفت‌وگو با ایسنا راجع به برگزاری این جشنواره اظهار کرد: البته قبلاً نیز به طرق مختلفی در رویدادهای یزد شاهد برنامه های پخت نان سنتی نیز در استان بوده‌ایم ولی در این نمایشگاه به صورت تجمعیی و متمرکزتر شاهد برگزاری این جشنواره در استان هستیم.

وی که مسئولیت هماهنگی این جشنواره را برعهده دارد، با اشاره به برپایی سیاه‌چادرهایی از استانهای کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی،‌ گلستان، چهارمحال و بختیاری و از شهرهای هرات،‌مروست و ابرکوه از استان یزد در محوطه باز نمایشگاه صنایع دستی، گفت: شرکت کنندگان در این بخش به صورت عام به معرفی فرهنگ‌های بومی استان خود می‌پردازند و به طور خاص با پخت نان‌های سنتی از بازدیدکنندگان نمایشگاه پذیرایی می کنند.

مسئول کمیته گردشگری خوارک استان یزد با بیان این که در این جشنواره علاوه بر برخی غذاهای محلی، شاهد پخت ۱۲ نوع نان سنتی هستیم،‌ خاطرنشان کرد: البته کمیته گردشگری خوارک اداره کل میراث فرهنگی استان نیز علاوه بر کمک به اظلاعرسانی نمایشگاه،‌ با نصب دو بنر در محل برگزاری نمایشگاه به معرفی گردشگری خوراک و خدمات این کمیته تخصصی پرداخته است.

وی با بیان این که هر آن چیزی که در جریان سفر مربوط به خوارک و نوشیدنی‌هاست، در حوزه گردشگری خوراک تعریف می‌شود، گفت: اهمیت این حوزه از این جهت حائز توجه است که بدانیم بنا بر آمارهای سازمان جهانی گردشگری، تا یک سوم هزینه های سفر مربوط به حوزه خوراک است و علاوه بر این، گردشگری خوراک به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گردشگری فرهنگی تاثیر بسزائی در معرفی فرهنگ جوامع به گردشگران ایفا می‌کند.

به گفته وی، نمایشگاه‌ها نیز نوعی سفر محسوب می‎شود و گردشگری خوراک به نوعی تکمیل کننده این سفر در جریان بازدید علاقمندان از غرفه‌های صنایع دستی است و علاوه بر این نیز وقتی در این قبیل نمایشگاه‌ها با غذاهای محلی مانند نان‌های سنتی یک منطقه آشنا می‌شویم، قطعاً‌ انگیزه‌ای ایجاد می‌شود تا بعدها در سفر به این مناطق، مجدداً از این خوارکها استفاده کنیم.

دهقان در ادامه عنوان کرد: خوشبختانه سهم استان یزد از گردشگری خوراک بسیار قابل توجه است به نحوی که کمیته گردشگری خوارک یزد در اطلس خوراک ایران و اتاق فکر گردشگری خوراک وزارت میراث فعالیت مثمری دارد و تاکنون نه تنها در حوزه آموزش بلکه در مقوله تحقیق و پژوهش و برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها مشارکت خوبی داشته است.

وی گفت: کمیته گردشگری خوراک استان یزد علاوه بر تولید محتوی در این حوزه، نسبت به مستندنگاری اقدامات فعالان این بخش اقدام می‌کند و در رابطه با جشنواره پخت نان‌های سنتی نیز رایزنی شده تا غرفه‌داران این بخش بتوانند از آرد دولتی بهره‌مند شوند که امیدواریم در روزهای آتی محقق شود.

دهقان در پایان اضافه کرد: تلاش در جهت کمک به معرفی و فروش تولیدات فعالان گردشگری خوراک از دیگر اقدامات این کمیته است و امیدواریم از این طریق در جهت تقویت گردشگری استان و کشورمان گام‌های موثری برداریم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار