یادداشت: نرگس منتظری تختی- سرپرست دفتر امور زنان و خانواده استانداری
کد خبر: ۱۰۴۵۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱ 18 May 2022

به گزارش تابناک هرمزگان نرگس منتظري تختی سرپرست دفتر امور زنان و خانواده استانداری در یادداشتی نوشت:توجه به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و با در نظر گرفتن پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت کنونی به عنوان یک فرصت و امتیاز و از طرفی برای جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال های گذشته، سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغ شد و با در نظر داشتن نقش ایجابی جمعیت در پیشرفت کشور، لازم است برنامه ریزی های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیتی انجام گیرد. از این رو،۳۰ اردیبهشت روز ملی جمعیت نام گذاری شد.در این روز سیاست‌های کلی جمعیت به مواردی مانند ارتقا پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به‌ویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان، تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و با تأکید بر آموزش مهارت‌های زندگی و… اشاره شده‌است.

در سال های اخیر پیری جمعیت نگرانی هایی را برای دولت ها در سطح جهان، از جمله ایران ایجاد کرده است و از طرفی رشد جمعیت مایه حیات و توسعه در یک کشور است . لازم است که بدانیم روند کاهشی رشد جمعیت با خود پیامدهایی را به دنبال دارد که می توان به کاهش جمعیت نیروی کار و سالخوردگی جمعیت در دهه‌های آینده، اشاره نمود.همانطور که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند جمعیت جوان کشور روبه کاهش است و اگر دیر به فکر باشیم دیگر قابل علاج نیست. فردای فرزندانمان را در نظر داشته باشیم که تک فرزندان سرشار از خلا تنهایی هستند. با این روند در آینده کشوری خواهیم داشت که تعداد خانه های سالمندان در آن از مهدکودک ها بیشتر خواهد شد. ما فرزندانی را به این زندگانی دعوت کرده ایم که نه تنها آنها را از داشتن خواهر و برادر که در طول زندگانی می توان پناه عاطفی هم باشند؛ محروم کردیم بلکه باید دغدغه و نگرانی سالمندی والدین خود را نیز داشته باشند. گرچه فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنان همیشه در خانواده های ایرانی آموزش داده شده است و به عنوان یک اصل مد نظر می باشد ولی این باری است که ما با خودخواهی بر دوش آنان می گذاریم.

باید با توکل برخدای مهربان شرایط زندگانی را طوری برای فرزندانمان مهیا نماییم که در لحظه لحظه های زندگی تجربه های ناب با هم بودن و در جمع رشد و بالندگی پیدا کردن را لمس کنند که فرزندان ما سرمایه های زندگانی ما و آینده سازان فردای ایران زیبا هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار