نشست خبری مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: ۱۷۲۱ اثر استانی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده اند و با تقویت زیرساخت ها می توان شاهد رونق صنعت گردشگری در استان شد.
کد خبر: ۱۰۴۵۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۳ 17 May 2022

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، جلیل جباری در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به ثبت ۱۷۲۱ اثر استان در فهرست آثار ملی کشور، افزود: از این تعداد ۱۳۰۵ مورد تپه و محوطه تاریخی، ۲۳۲ بنای تاریخی، ۶۳ میراث ناملموس، ۱۷ اثر طبیعی، ۴ یادمان دفاع مقدس و ۹۷ اثر منقول ثبت شده است.

وی ادامه داد: ارومیه، تکاب و پیرانشهر به ترتیب بیشترین تعداد آثار ثبت شده استانی را در فهرست آثار ملی به خود اختصاص داده است.

 جباری با بیان اینکه ۳۴۳۱ قلم آثار  فرهنگی، تاریخی در سامانه جامع میراث فرهنگی کشور ثبت و شناسنامه دار شده است گفت: از این تعداد ۱۰ اثر منقول، ۱۲ اثر غیر منقول، ۵ اثر اثر ناملموس بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی با بیان اینکه اتمام پروژه های نیمه تمام حوزه این اداره کل از اولویتهای سالجاری است، اظهار کرد: ۳٠ پروژه با پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصد با حجم سرمایه گذاری هزار میلیارد تومان در دست اجراست که با به بهره برداری رسیدن این تعداد پروژه ۱۵۰۰ تخت به تعداد تخت های اقامتی استان افزوده می شود.

جباری حفاظت، صیانت و نگهداری از بناها و آثار تاریخی را از دیگر اولویت های میراث فرهنگی استان اعلام کرد و گفت: سالانه ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای حفاظت از بناهای تاریخی استان نیاز داریم.

وی بابیان مناسب نبودن زیر ساخت های گردشگری از جمله راه ها و نبود امکانات بهداشتی در مسیر دسترسی به جاذبه ها و مناطق گردشگری استان، خاطر نشان کرد:  ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تقویت زیر ساخت های گردشگری استان نیاز است که طی سال گذشته مبلغی در حدود ۴۰ میلیارد تومان در این راستا مصوب شد.

جباری با اشاره به اجرای پروژه های مهم و پیشران این اداره افزود: احیای حجرات ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه در زیر بنایی به وسعت ۴۰۰ مترمربع از جمله این پروژه هاست که تا پایان شهریور امسال اتمام و عملیات احیای ضلع شمالی مسجد جامع در صورت تامین اعتبار از سوی شهرداری آغاز می شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از کلنگ زنی سایت موزه چالدران که از مصوبات ریاست جمهوری است خبر داد و گفت:  عملیات اجرایی این پروژه ۳ خرداد امسال در مساحتی ۵ هکتاری با اعتبار مصوب ۱۲ میلیارد تومان آغاز می شود.

جباری با اشاره به پروژه شمس تبریزی خوی نیز یادآور شد: قرارداد اجرای فاز دوم این پروژه فاخر با پیمانکار منعقد و با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد تومان، هفته آینده آغاز می شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به اینکه ۱۶ موزه فعال شامل ۱۰ موزه تحت مالکیت و ۶ موزه غیر وابسته در استان، تصریح کرد: ۱۵ عنوان موزه از جمله موزه صلح سردشت، موزه مدرسه، موزه بانک مسکن و موزه جنگ قاجار نیز در دست مطالعه و اجرا است. 

وی با اشاره به برنامه های هفته میراث فرهنگی در استان گفت: نمایش آثار مکشوفه در گمرک بازرگان، نمایش آجرهای استردادی از سوییس، برپایی نمایشگاه نسخ خطی و عکس های تاریخی و رونمایی از ۲ کتاب بخشی از برنامه های اداره کل میراث فرهنگی استان در گرامیداشت این هفته است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار