کد خبر: ۱۰۴۵۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷ 17 May 2022

استاد" عبدالله خان برق لشکری "متولد ۲۵ اردیبهشت ۱۲۸۰ در محله کبابیان همدان و درگذشته ۲۰ شهریور ۱۳۶۷؛ آهنگساز، نوازنده ویلون و ساز‌های بادی، از موسیقی دانان برجسته همدانی است.
 
به گزارش تابناک همدان؛ دوران کودکی و نوجوانی وی دوران سختی برای کشور ایران بود که با شروع جنگ جهانی اول تلخ‌ترین خاطرات وی را از نوجوانی رقم می‌زند. با تاسیس ارتش ایران وی در لباس خدمت وارد ارتش دوم شمال غرب ایران مستقر در تبریز می‌شود و در یگان موزیک آن ارتش با فرا گرفتن مبانی موسیقی زیر شخص " غلامرضا خان مین باشیان " رییس کل موزیک ارتش وقت و بعد‌ها تحت نظر مستشاران لهستانی در خدمت ارتش ایران، به نوازنده‌ای کامل در ساز‌های بادی تبدیل و خیلی زود در سال ۱۳۰۵ به سمت ریاست موزیک ارتش دوم شمال غرب ایران منسوب و ارتقا درجه می‌گیرد. 

با توجه به مخالفت با آرا و نظرات رضا شاه در سال ۱۳۱۰ از ارتش اخراج و روانه همدان شدخیلی زود آوازه هنری وی بر سر زبان‌ها افتاده و به عنوان اولین معلم موسیقی همدان به خدمت اداره معارف در می‌آید. بیش از سی سال تلاش در اشاعه و آموزش موسیقی باعث شد تا نام استاد عبداله برق لشکری به عنوان یکی از پیشگامان موسیقی علمی در همدان برای همیشه جاودان بماند. مراوده و دوستی با استادان بزرگ موسیقی ایران، چون: روح الله خالقی، علی نقی وزیری، مین باشیان، غلامحسین بنان و ابوالحسن صبا، گواه بارز شخصیت هنری و علمی وی در آن دوران بوده است.

 سرگذشت و آثار ساخته شده وی بزودی در قالب کتاب نوشته قادر شهسواری وارد بازار خواهد شد. نامگذاری کوچه‌ای با نام این استاد در همدان و ساخت مستندی با حضور و سخنان شاگردان وی، از جمله فعالیت‌هایی است که در زمینه شناخت این هنرمند فقید انجام گرفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار