در زمان شیوع بیماری کرونا هم این تکنیک تنفسی به افرادی که ریه هایشان درگیر بیماری کرونا شده، کمک می کند تا ریه هایشان را پاکسازی کنند.
کد خبر: ۱۰۴۵۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ 17 May 2022

به گفته رئیس کمیته یوگای کرمانشاه با انجام برخی تکنیک‌ های یوگا می توان ریه ها را از ذرات معلقی که از طریق هوای آلوده وارد آن شده پاکسازی کرد.

رویا نیک نیا در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به پیامدهای منفی ورزش در هوای آلوده، اظهار کرد: باتوجه به اینکه افراد حین ورزش کردن دم و بازدم های عمیقی دارند، بنابراین اگر هوا آلوده و دارای گرد و غبار باشد، زمینه ورود حجم بالایی از ذرات معلق به بدن فراهم می شود.

وی ادامه داد: معمولا ذرات معلقی که اندازه آنها 2.5 میکرون است در ریه انسان رسوب می کنند که میزان ذراتی با این انداره در هوای آلوده چندین برابر نسبت به هوای معمولی است، لذا ورزش کردن در چنین هوایی باعث می شود تا حجم زیادی از این ذارت معلق وارد ریه افراد شده و در آنجا رسوب کند.

رئیس کمیته یوگای کرمانشاه خاطرنشان کرد: با این شرایط انجام برخی ورزش های هوازی مانند دوچرخه سواری، پیاده روی و دویدن در فضای باز هنگامی که هوا آلوده است، نه تنها سلامتی را برای فرد به ارمغان نمی آورد، بلکه پیامدهای منفی را برایش به دنبال دارد.

وی با توصیه به اینکه افراد در زمان آلودگی هوا ترجیحا ورزش هایی که در فضای بسته است را انجام دهند، گفت: یکی از این ورزش ها، یوگا است که می تواند در این ایام به افراد بسیار کمک کند.

نیک نیا با بیان اینکه یوگا می تواند به افراد کمک کند تا بتوانند ریه هایشان را از ذرات معلقی که از طریق هوای آلوده وارد آن شده پاکسازی کنند، اظهار کرد: نوعی از تنفس به عنوان "کاپالا بهاتی" در یوگا وجود دارد که با تکینک های ویژه خود طوری عمل می کند که باعث می شود تمام ذرات معلق 2.5 میکرونی که به علت آلودگی هوا وارد ریه ها شده را پاکسازی کرد.

وی خاطرنشان کرد: در زمان شیوع بیماری کرونا هم این تکنیک تنفسی به افرادی که ریه هایشان درگیر بیماری کرونا شده، کمک می کند تا ریه هایشان را پاکسازی کنند.

رئیس کمیته یوگای استان با بیان اینکه یوگا برای تغذیه درست در هنگام آلودگی هوا هم توصیه هایی دارد، گفت: در علم یوگا بحثی با عنوان "آیورا ودا" وجود دارد که علم تغذیه مناسب است و برای سم زدایی از بدن توصیه هایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که هوای آلوده تنفس می شود، ذرات معلق، دی اکسید کربن، ازن و ... نیز وارد ریه ها می شود و آنتی اکسیدان های محافظ در دیواره ریه تا زمانی که تعداد ذرات به بیش از حد مجاز نرسد توان مقابله دارند، اما اگر میزان آن زیاد شود، توان مقابله خود را از دست می دهند و بعد به سیستم ایمنی بدن آسیب هایی وارد می شود، لذا تکنیک های تنفسی و استفاده از موادغذایی سالم یا ساتویک می تواند میزان آنتی اکسیدان ها را افزایش و ریه ها را تقویت کند.

به گفته نیک نیا مواد غذایی طبیعی، عرق های گیاهی، جوشانده ها، میوه ها، سبزیجات و...به پاکسازی ریه و افزایش آنتی اکسیدان ها کمک می کند.

وی در ادامه به اهمیت ورزش یوگا در دوره شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: در سیستم علمی و عملی ورزش یوگا تمرینات بگونه ای است که حجم ریه های افراد افزایش پیدا می کند، چراکه انسان ها حتی ورزشکاران هم در شرایط عادی کمتر از یک سوم از حجم ریه های خود استفاده می کنند.

نیک نیا خاطرنشان کرد: در یوگا دو تکنیک تنفسی "آنولوما" و "ویلوما" وجود دارد که تقریبا در تمام تمرینات عملی یوگا استفاده می شود که این دو تکنیک به افراد یاد می دهد چگونه از تمام حجم ریه خود استفاده کنند./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار