قوی پنجه در ادامه با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده زمانی بر رستوران ها اعمال شد که قیمت هر پرس چلو کباب حدود 18 هزار تومان بود می گوید: اما در حال حاضر که قیمت هر پرس چلو کباب به90 تا 130 هزار تومان رسیده باعث می شود تا فشار زیادی بر مردم و مشتریان بیاید.
کد خبر: ۱۰۴۴۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲ 16 May 2022

تابناک فارس  به نقل از ایلنا: این روزها با گذر در مراکز و میادین خرید شهر به راحتی می توان در چهره شهروندان بهت و تعجب‌شان را از بالا رفتن یک شبه قیمت بسیاری از اجناس دید. مردمی که از ترس تمام شدن روغن و مرغ ساعت‌ها برای دریافت نان در نانوایی‌ها منتظر می‌مانند، از سوی دیگر گرانی‌های یکباره باعث می‌شود تا کم کم بسیاری از نیازهای ثانویه مردم نیز از سبد کالای خریدشان حذف شود.

آن طور که احمد پناه رئیس اتحادیه پیتزا فروشان و اغذیه شیراز می گوید: در حال حاضر وضعیت مغازه های ساندویچی و فست فود در شهر شیراز بسیار خراب و بد تر از قبل شده و با توجه به اینکه گوشت، مرغ، سیب زمینی، آرد، روغن و ....... مواد اصلی ساندویچی ها و فست فود ها به شمار می رود بنابراین افزایش قیمت این مواد مشکلاتی را برای مغازه داران این صنف ایجاد کرده است.

رستوران‌ها و فست فودها هدف بعدی ترکش‌گرانی‌ها

محمدرضا احمدپناه با اشاره به اینکه در حال حاضر مغازه داران و ساندویچی ها برای متضرر نشدن از افزایش قیمت باید نرخ ساندویچ و فست فود را با شیب ملایم گران کنند می افزاید: متاسفانه فعالیت با قیمت های روز گذشته به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست و در شرایط فعلی فعالیت ساندویچی ها در هاله ای از ابهام قرار دارد.

رئیس اتحادیه پیتزا فروشان و اغذیه شیراز با اشاره به اینکه طی جلسه ای که روز گذشته برگزار شد مسئولان اعلام کردند که قیمت اقلام و محصولات فست فود ها و ساندویچی‌ها حدود 70 الی 100 درصد افزایش یافته است می گوید: ذکر این نکته ضروری است که نرخ نهایی ساندویچ و فست فود در شیراز در این هفته مشخص خواهد شد.

 

رئیس اتحادیه پیتزا فروشان و اغذیه شیراز در ادامه با اشاره به اینکه قطعا افزایش قیمت ها باعث می شود تا تنها 20 الی 30 درصد مردم از خرید فست فود و ساندویچ استقبال کنند ادامه می دهد: امیدواریم که دولتمردان همواره به فکر مغازه داران باشد.

احمدپناه در ادامه با اشاره به اینکه هنوز تاثیرات گرانی ها بر مغازه داران ساندویچی ها و فست فود به صورت کامل مشخص نشده است.

شوک عجیب گرانی به صنف رستوران داران شیراز

نائب‌رئیس اتحادیه رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز در ادامه با بیان اینکه قطعا زمانی که قیمت مواد اولیه افزایش می یابد نرخ غذا هم گران می شود،می گوید: با توجه به اینکه حدود 20 هزار کارگر در سطح رستوران های شیراز فعالیت می کند اما ذکر این نکته ضروری است که نیروی کار و مواد اولیه دو مؤلفه مهم در رستوران داری و سالن های غذا خوری است.

علی اکبر قوی پنجه با اشاره به اینکه بی‌شک مصرف غذای خوب تاثیر مستقیمی بر سلامت مردم و شهروندان دارد ادامه می دهد: زمانی که مردم تغذیه مناسب مصرف کنند به مراتب کمتر به دکتر نیاز پیدا می کنند و عدم تغذیه مناسب سبب شده تا مردم روز به روز سرو کارشان به پزشک ها بیفتد و برای مراجعه باید زمان و پول زیادی هزینه کنند.

نائب‌رئیس اتحادیه رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز با بیان اینکه در حال حاضر بعضی از رستوران های سطح شهر به صورت غیر قانونی و بدون مجوز فعالیت می کنند ادامه می دهد: قطعا بعضی از رستوران ها با هدف استفاده از مواد اولیه درجه دو و سه از دریافت پروانه کسب و مجوز خودداری می کنند.

قوی پنجه با اشاره به اینکه افزایش مواد اولیه بی شک بر قیمت تمام شده تاثیر می گذارد می گوید: اگرچه قیمت استیک و سینه مرغ در روزهای گذشته کیلویی 67 هزار تومان بود اما متاسفانه نرخ این محصول در روز گذشته دو برابر و به رقمی بالغ بر کیلویی 122 هزار تومان افزایش یافته است.

قوی پنجه در ادامه با اشاره به اینکه افزایش قیمت رستوران داران را در یک شوک عجیب فرو برده است و مغازه داران نمی دانند که محصولات‌شان را باید با چه قیمتی در اختیار مردم و مشتریان قرار دهند، بیان می کند: به نظر می رسد مغازه داران در روزهای آینده با مشکلات متعدد مواجه می شوند.

نائب‌ رئیس اتحادیه رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز در ادامه با انتقاد از موضوع مالیات بر ارزش افزوده از رستوران‌ها می گوید: متاسفانه سازمان مالیاتی به هیچ وجه نمی پذیرد که رستوران‌ها و غذا خوری‌ها محصولات شان را با سود اندک به مردم می فروشند و این در حالی ست که در هیچ کجای دنیا از صنف غذا 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی کنند.

قوی پنجه در ادامه با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده زمانی بر رستوران ها اعمال شد که قیمت هر پرس چلو کباب حدود 18 هزار تومان بود می گوید: اما در حال حاضر که قیمت هر پرس چلو کباب به90 تا 130 هزار تومان رسیده باعث می شود تا فشار زیادی بر مردم و مشتریان بیاید.

وی با اشاره به اینکه برای تعادل قیمت ها از مسئولان تقاضا کردیم هر چه زودتر جلسه‌ای را تشکیل دهند ، می‌گوید: قطعا افزایش قیمت برای رستوران و مغازه داران به مراتب بد‌تر از این گرانی ها است . چون بالا رفتن قیمت ها بازار ما را کسادتر از قبل می‌کند.

نائب‌رئیس اتحادیه رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز با اشاره به اینکه اخذ مالیات بر ارزش و افزوده، نداشتن بازگشت سرمایه و... باعث شده تا رستوران‌داری برای افراد صرفه اقتصادی نداشته باشد، خاطر نشان می‌کند: امیدوارم آینده پر خطری در انتظار رستوران و غذاخوری‌های شیراز نباشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار