ربانی زاده همچنین از مستهلک بودن تجهیزات و خطوط تولید کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز سخن گفت و بیان نمود: کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز ارزش حمایت کردن ندارد! و سرمایه گذار جدیدی با سرمایه ای در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان در صدد تاسیس و ساخت یک کارخانه روغن نباتی جدید در شهرک صنعتی شیراز است.
کد خبر: ۱۰۴۴۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳ 15 May 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: در روزهایی که کمبود روغن در میان خانوارها به معضل تبدیل شده، کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز به جای حل کردن مشکل مردم، گره ای بر این مشکل افزوده است.

خبرنگار فارس این موضوع را با معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری در میان گذاشت.

محسن ربانی زاده در پاسخ به خبرنگار فارس که علت تولید نکردن ۲۰۰ تن روغن مصرف خانوار در هفته گذشته، علیرغم نیاز شدید بازار و وجود مواد اولیه را جویا شده بود، اظهار داشت: میزان مواد اولیه ۳۰۰ تن نبوده و ۴۰۰ تن بوده است که شامل ۱۶۰ تن روغن سویا و ۲۵۰ تن روغن آفتاب گردان بوده که فاقد تاییدیه وزارت بهداشت و درمان و مجوز علوم پزشکی بوده است و علت تاخیر یک هفته ای در تصفیه و تولید روغن نیز همین موضوع می‌باشد.

وی همچنین تاکید کرد که برای روغن های تولید شده بعد از آزادسازی یارانه ها، مابه تفاوت نرخ ارز دولتی و ارز نیمایی محاسبه و از کارخانه دریافت می شود.

کارخانه روغن نباتی نرگس ارزش حمایت ندارد!

ربانی زاده همچنین از مستهلک بودن تجهیزات و خطوط تولید کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز سخن گفت و بیان نمود: کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز ارزش حمایت کردن ندارد! و سرمایه گذار جدیدی با سرمایه ای در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان در صدد تاسیس و ساخت یک کارخانه روغن نباتی جدید در شهرک صنعتی شیراز است.

وی با بیان این جمله تیر آخر را به بدنه نیمه جان کارخانه ای که هنوز هم می تواند بزرگترین تولید کننده روغن فارس باشد، زد که این رویکرد خلاف صحبت و عملکرد دستگاه قضایی استان و سازمان صمت و نظر استاندار است.

البته ربانی زاده به این نکته اشاره نکرد که اگر تاییدیه وزارت بهداشت وجود نداشته پس چگونه ۱۰۰ تن از این روغن ها تصفیه شده است!

با پیگیری خبرنگار فارس از جهاد کشاورزی و علوم پزشکی مشخص شد که ۲۵۰ تن روغن آفتاب گردان بدون مجوز وزارت بهداشت به مدت ۹ ماه در انبارهای مواد اولیه موجود است که هنوز هم تعیین تکلیف نشده و حساب این ۳۰۰ تن روغن سویای دریافتی از جهاد کشاورزی جدا می باشد.

متاسفانه بزرگترین مشکل کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز نداشتن متولی مشخص برای پیگیری روند حل مشکلات کارخانه است و به همین دلیل بازدیدهای مسئولین و تعهدهای مقطعی مدیران کارخانه، سریع به فراموشی سپرده می شود.

در آبان ۹۸، مالک کارخانه، سیدمهدی میرسلیمی در جلسه رسمی و در حضور دادستان فارس متعهد گردید که تا اسفند ۹۸، نسبت به راه اندازی واحد های قوطی سازی و چاپ و رفع کامل مشکلات کارخانه و رساندن تولید به حداقل ۳۵۰ تن روزانه، اقدام نماید، که البته در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد!

در پاییز ۱۴۰۰، رییس دستگاه قضایی استان در بازدیدی که از کارخانه به عمل آورد، از مدیران نسبت به راه اندازی واحدهای تعطیل شده قول گرفت و قرار یک ماه برای بازدید بعدی را گذاشت که هیچ‌وقت عملی نشد!

و در اسفند ماه ۱۴۰۰ هم مصوبه کمسیون کارگری استانداری با تاکید دادستان مبنی بر راه اندازی این واحدها تنظیم گردید و در این مصوبه، مدیران کارخانه ملزم شدند حداکثر تا آخر اردیبهشت ماه نسبت به راه اندازی واحدهای قوطی سازی و چاپ و جذب حداقل ۱۵۰ نیرو اقدام کنند که با آن که کمتر از ۵ روز به پایان این ضرب العجل باقی مانده، هیچ قدمی در اجرای این مصوبه برداشته نشد.

 

 

دغدغه اصلی کارگران، تداوم حیات نرگس شیراز است

به گفته کارگران این کارخانه، دغدغه اصلی آنها نگرانی از تعطیلی کامل شرکت است.

یکی از کارگران که تمایل نداشت نامی از او مطرح شود، در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر، تعداد پرسنل شرکت حدود ۱۷۰ نفر است، اما تعدادی از کارگران در آستانه بازنشستگی قرار دارند و احتمالا تا سال آینده تعداد پرسنل به حدود ۱۴۰ نفر تقلیل می یابد و حتما مثل ۲۷ سال گذشته، نیروی جوانی جایگزین نیروهای بازنشسته نمی‌شود و با این ترفند به ظاهر قانونی، تعداد پرسنل شرکت را آهسته آهسته به هیچ می رسانند و وقتی با کمبود نیرو مواجه می‌شوند، راهکار رکود بخشی دیگر از مجموعه خط‌های تولید را پیشنهاد می دهند!

وی ادامه داد: به این ترتیب خطوط تولید یکی پس از دیگری تعطیل می شود و روغن نباتی نرگس شیراز به خواب ابدی فرو می رود و مالکان و مدیران غیر استان فارسی این کارخانه، به هدف دیرینه خود می رسند و چقدر این کارکرد با اهداف سال اشتغال و تولید و مانع زدایی از آنها، مغایرت دارد!

چشم امید کارگران به دولت انقلابی است

این کارگر بیان کرد: سهم سهامداران روغن نباتی نرگس شیراز، همان کارگران سابق کارخانه، که الان در وضعیت معیشتی سختی گذران زندگی می کنند، در این سال‌ها از فروش املاک و دستگاه های کارخانه، هیچ بوده و پیگیری آنها در سال های دولت اصلاحات به جایی نرسیده و هم اکنون چشم امید به دولت انقلابی و دستگاه قضایی استان و شخص استاندار دوخته اند تا شاید طلسم این فساد در هم بشکند و اتفاقی خوش روی دهد و دست غاصبان از این کارخانه کوتاه شود.

گفتنی است به غیر از ۵ الی ۶ نفر، دیگر نیروهای شرکت از مدیران کارخانه گرفته تا کارگر، با قراردادهای سه‌ ماهه در اینجا کار می‌کنند.

کارگران در ادامه نام هلدینگ فریکو را آوردند و پیرامون آن توضیح دادند: این شرکت به همراه چند شرکت دیگر جزو هلدینگ فریکو هستند. هلدینگ فریکو (شرکت فرآورده‌های روغنی ایران)، علاوه بر نرگس شیراز، شرکت تولید روغن نینا در منطقه آزاد رفسنجان را نیز در اختیار دارد. روغن کشی در گذشته شامل یک‌سوم کارخانه می‌شد که به‌خاطر بوی نامطبوعی که ایجاد می‌کرد جمع شد و به یک شرکت خصوصی در استان کهگیلویه و بویراحمد فروخته شد؛ البته آنها در همان زمان زمین بزرگی در شهرک صنعتی شیراز داشتند و می‌توانستند بخش روغن کشی و کارگرانش را به آنجا منتقل کرده و تولیدشان را تداوم بخشند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار