کارشناس مسائل غرب آسیا:
کارشناس مسائل غرب آسیا با با بیان اینکه مسأله ساماندهی صادرات گاز با توجه به جنگ بین روسیه و اوکراین بسیار مهم است، گفت: بنابراین مسأله گاز بسیار مهم است و ایران و قطر باید یک هماهنگی، تفاهمات و برنامه مدونی داشته باشند.
کد خبر: ۱۰۴۴۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸ 15 May 2022

 

 

سید هادی سیدافقهی به گزارش تابناک خراسان شمالی، با اشاره به سفر امیر قطر به تهران و افزایش مناسبات دیپلماسی اقتصادی میان دو کشور گفت: ایران، قطر و روسیه، برای تنظیم بازار گاز و ساماندهی سهمیه‌ها، تعیین نرخ‌ها و هماهنگی کشورهایی که از این انرژی برخوردار هستند، سازمانی شبیه به اوپک در حوزه گازی یا سازمان صادرکنندگان گاز به جهان تشکیل داده‌اند. این سازمان توانست به ساماندهی بازار گاز و نیاز به این انرژی پاک و در دسترس در مقایسه با نفت کمک کند. در سازمان اوپک نفتی مشکلات عدیده‌ای به ویژه دخالت‌های آمریکا در تعیین نرخ نفت وجود داشت، ولی در سازمان اوپک گازی کارها روانتر است.

 

وی با اشاره به جنگ اوکراین، اظهار داشت: بنابراین مسأله ساماندهی صادرات گاز با بحرانی که در اوکراین بین مسکو و کی‌یف به وجود آمده است و صادرات گاز به اروپا مختل شده است و اروپاییان نگاه خود را به کشورهای صادرکننده گاز در منطقه غرب آسیا معطوف کرده‌اند، بسیار مهم است.

 

سیدافقهی ادامه داد: آمریکایی‌ها تماس‌هایی را در این زمینه برای اعمال فشار بر برخی از کشورهای صادرکننده حاشیه خلیج فارس داشته‌اند تا بتوانند به نحوی خط لوله فوری و اضطراری از قطر برای اروپا از طریق ترکیه داشته باشند و این موضوع در طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی در زمان بحران سوریه بود تا روسیه را تحت فشار قرار دهند، اما موفق نشدند.

 

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا تأکید کرد: بنابراین مسأله گاز بسیار مهم است و ایران و قطر باید یک هماهنگی، تفاهمات و برنامه مدونی داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه سفر امیر قطر به تهران، محدود به مسأله گاز نشد، گفت: ایران و قطر در زمینه‌های مختلفی مانند مبادلات بازرگانی، مسائل دریایی، مسأله انرژی و مسأله مسابقات جام جهانی که در آینده برگزار می‌شود، گفت‌وگوهایی انجام دادند.

 

سیدافقهی در پایان بیان داشت: با توجه به رخدادهای اخیر به نظر می‌رسد امیر قطر این بار هم حامل پیام‌هایی از سوی آمریکایی‌ها درمورد مذاکرات متوقف شده وین بوده است. بنابراین این سفر، یک سفر چند موضوعه بود و محورهای مختلفی در آن مورد بررسی قرار گرفت./ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار