تغییر شیوه پرداخت یارانه مردم یا همان پرداخت یارانه در مقصد آثار مثبتی بر اقتصاد مردم بر جایی خواهد گذاشت که از جمله آثار این تغییر ریل که با اصلاح ساختار اقتصاد کشور پیش بینی شده است ریشه کن شدن فساد در مسیر پرداخت یارانه ها به واردات کالاهای اساسی است .
کد خبر: ۱۰۴۴۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۳ 14 May 2022

تابناک ایلام، علی اصغر اسدی ؛مدیر مسئول تابناک ایلام :::یکی از چالش های عمده ای که از دیر باز در مسیر اقتصاد ایران خودنمایی کرده است ،ساختار معیوب و مملو از کاستی اقتصاد کشور بوده است .

اقتصاد رانتیری که در طول دهه های گذشته با تخصیص یارانه و ارز به واردات کالاهای اساسی ،معابر فساد آلودی را پیش روی مافیای پنهان اقتصاد کشور گشوده است .

از آنجاییکه دولت های مختلف به منظور تامین و توزیع نیازهای اساسی مردم با قیمت متعادل ،ناچار به تخصیص یارانه پنهان به واردات کنندگان بوده اند ،این امر در سالهای اخیر منشأ شکل گیری مشکلاتی در مسیر اقتصاد کشور شده است .

هر چند دولت های مختلف هر از گاهی با اجرای طرح هایی در مسیر اصلاح ساختار معیوب اقتصاد کشور گامهایی بر داشته اند ،اما باید گفت این گامها نتوانست آنچنان باید و شاید به اصلاح واقعی ساختار اقتصاد به نفع مردم بیانجامد .

حال دولت سیزدهم با درک درستی از ضرورت ساختارمند نمودن اقتصاد کشور و مقابله با فساد از طریق تغییر ریل پرداخت یارانه ها و جهت دهی به آن کار بزرگی را کلید زده است ‌.

آنچه را در طول سالهای اخیر تحت عنوان تخصص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی شاهد بوده ایم ،پرداخت یارانه مردم به وارد کنندگان اقلام مصرفی مردم تحت عنوان یارانه در مبدآ نام داشته است .

طبیعی است تخصیص ارز ترجیحی ارزان قیمت به واردکنندگان کالاهای مصرفی زمینه شکل گیری فسادهایی از جنس عدم واردات کالا و فروش ارز در بازار آزاد یا قاچاق آن به کشورهای همسایه بدلیل تفاوت فاحش قیمت را به دنبال داشته است .

بنابراین همانگونه که در ابتدا به قضیه ارز ترجیحی اشاره شد ، اجرای طرح اصلاح ساختار اقتصاد کشور که از طریق تغییر ریل پرداخت یارانه ها از مبدا به مقصد عملیاتی خواهد شد ،کمک بسیار بزرگی به اقتصاد کشور خواهد کرد .

با تغییر شیوه پرداخت یارانه کالاهای اساسی ،یارانه اقلام مصرفی به جای پرداخت به وارد کنندگان کالاها به صورت مستقیم به مصرف کنندگان یا همان مردم پرداخت خواهد شد. 

تغییر شیوه پرداخت یارانه مردم یا همان پرداخت یارانه در مقصد آثار مثبتی بر اقتصاد مردم بر جایی خواهد گذاشت که از جمله آثار این تغییر ریل که با اصلاح ساختار اقتصاد کشور پیش بینی شده است ریشه کن شدن فساد در مسیر پرداخت یارانه ها به واردات کالاهای اساسی است .

در طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه ها که اینک در دستور کار دولت قرار گرفته است ،یارانه کالاهای اساسی به جای پرداخت به واردکنندگان به صورت مستقیم به حساب مردم واریز می شود،موضوعی که منشا رقم خوردن اتفاقات خوبی برای اقتصاد کشور خواهد شد .

اول اینکه با اجرایی شدن طرح تغییر شیوه پرداخت یارانه ها ،حق هر فرد به صورت مستقیم به خود فرد داده شده و سوداگری ناشی از آن حذف و از سویی نیز قشر مرفه نیز بیش از حق خود از یارانه ها منتفع نخواهد شد.

دوم به دلیل متوزان شدن قیمت کالاهای اساسی ،قاچاق آن به کشورهای همسایه دیگر صرفه اقتصادی نخواهد داشت و این امر منجر به ریشه کن شدن یکی از چالش های مهم اجتماعی امنیتی و اقتصادی کشور خواهد شد .

سوم با حذف کالاهای چند قیمته و ایجاد تعادل در قیمت ها,نظام عرضه و تقاضا نیز به سامان خواهد رسید و این امر پایانی بر صف های خرید در فروشگاه‌ها خواهد بود .

چهارم اینکه با اصلاح ساختار اقتصاد کشور منبعد دولت با کسری بودجه سالیانه مواجهه نخواهد شد و این امر به خودی خود زمینه کاهش تورم در کشور را فراهم خواهد ساخت ‌

مخلص کلام اینکه اصلاح نظام پرداخت یارانه ها که به حذف ارز ترجیحی منجر خواهد شد ،شاید در ابتدای راه افزایش قیمت ها را به دنبال داشته باشد ،اما یقینا در ادامه قیمت کالاهای اساسی متعادل خواهد شد و این موضوع یعنی طرحی به نفع مردم !/م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار