مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد از برگزاری سیزدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی و به طور همزمان سومین نمایشگاه تصصی زیلو، زیور و حصیر و دست‌بافته‌های سنتی و اولین جشنواره پخت نان سنتی به میزبانی یزد خبر داد.
کد خبر: ۱۰۴۴۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۹ 14 May 2022

«احمد آخوندی» در آستانه هفته میراث فرهنگی عصر امروز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این نمایشگاه از ۲۶ تا سی‌ام اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی یزد برگزار می‌شود.

وی با بیان این که این نمایشگاه از ساعت ۱۷ تا ۲۲ میزبان غلاقمندان به رشته‌های مختلف صنایع دستی است،‌گفت: مراسم آغاز بکار این نمایشگاه با حضور معاونین وزارت میراث و مسئولان ارشد استانی برگزار خواهد شد.

آخوندی از تدوین برنامه‌های متعدد و متنوع در استان برای هفته میراث فرهنگی خبر داد و گفت: این نمایشگاه اولین رویداد ملی صنایع دستی در کشور پس از دو سال محدودیتهای کرونایی و تعطیلی‌ رویدادها و نمایشگاه‌های ای حوزه است که به میزبانی یزد برگزار خواهد و خوشبختانه با استقبال بسیار وسیعی از سوی هنرمندان کشوری مواجه شده است.

وی در بخشی از سخنانش ضمن قدردانی از تلاش خبرنگاران در ایام تعطیلات نوروز، گفت: گردشگری استان نیازمند تدوین سیاست‌های رسانه‌ای در این صنعت است که در همین راستا مقرر است جلسات کارشناسی در این باره با حضور رسانه‌ها برگزار شود.

این مسئول ابراز امیدواریی کرد با تدوین این پروتکلهای رسانه‌ای شاهد تقویت این صنعت پاک و درامدزا در استان باشیم.

«محمدرضا دهقان» معاون صنایع دستی اداره کل میراث استان نیز با اشاره به برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی به میزبانی استان،‌ تصریح کرد: در ای نمایشگاه ۱۱۰ غرفه برای هنرمندانی از ۳۰ استان کشور و ۱۴۰ غرفه نیز برای هنرمندان استان منظور شده است.

به گفته وی، ۱۰۰ غرفه از این نمایشگاه به بخشهای تخصصی و ۱۵۰ غرفه نیز شامل بخشهای عمومی است.

دهقان از برپایی سیاه چادرهایی از استانهای عشایرنشین کشورمان در این نمایشگاه خبر داد و گفت: ۱۰ غرفه نیز به بخش جشنواره پخت نان سنتی اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: برخی هنرمندان حاضر در این نمایشگاه اقدام به برگزاری ورکشاپ و کارهای زنده خواهند کرد و با توجه به نامگذاری سال به عنوان «تولید، اشتغالزا و دانش بنیان» شاهد حضور شرکتهای دانش بنیان، خانه‌های خلاق صنایع دستی و شرکتهای تولیدکننده محتوی نیز در این نمایشگاه خواهیم بود.

وی با بیان این که برای اولین بار اطلاعات مشارکت کنندگان در تمایشگاه را در پلتفرم های مختلف منتشر خواهیم کرد، ابراز امیدواری کرد که با این اقدام مخاطبان با نکاه بهتری در نمایشگاه حضور یابند.

معاون صنایع دستی استان گفت: شبهای فرهنگی برای شهرستانهای مختلف نیز در این نمایشگاه طراحی شده است تا دستاوردهای هر شهرستان بهتر به مردم معرفی و ارائه شود.

دهقان همچنین به دعوت از افراد اثرگذار و مدیران روابط عمومی برای بازدید از نمایشگاه اشاره و عنوان کرد: امیدواریم که این بخشها هدایای سازمانی تدارک دیده شده از سوی هنرمندان را در جهت تقویت اقتصاد این بخش خریداری کنند.

«الهه خاکباز الوندیان» مدیر گروه موزه‌های استان و دبیر اجرایی برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در استان نیز گفت: ۲۸ اردیبهشت ماه تا سوم خردادماه به عنوان هفته میراث فرهنگی نامگذاری شده و امسال شعار «میراث فرهنگی، قدرت ملی و دولت مردمی» برای این هفته تعیین و روزهای آن با عناوین مختلفی نامگذاری شده است.

وی با اشاره تعریف برنامه‌های مختلف برای هر روز ازاین هفته، گفت: تلاش شده برنامه های این هفته در موضوعات مختلف و برساسا شاخص‌های متنوعی طراحی شود.

این مسئول از تعریف ۱۰۰ برنامه برای اجرا در مرکز استان و شهرستانهای یزد در این هفته خبر داد و از اهم برنامه‌ها را نواختن زنگ میراث فرهنگی در مدارس استان با محوریت معرفی مدرسه مرمت، نشست با موزه داران استان، برگزاری نمایشگاه‌ها متعدد از جمله نمایشگاه کتاب تخصصی میراث فرهنگی در خانه تاریخی شکوهی، افتتاح موزه آیینه و روشنایی و برگزاری مسابقه هر خانه در شهر یک موزه و نیز ویژه برنامه‌ای با موضوع حفاظت از باغ جهانی دولت آباد، ذکر کرد.

الوندیان همچنین از برگزاری رویداد یک خشت یک مسئول، انتشار ۶۰ طرح مرمت میراثی در استان، رونمایی از فسیلهای کشف شده در محل موزه دیرینه شناسی، برگزاری نشستهای علمی، رونمایی از ۲۰ سکه ضرب شده در استان، معرفی یزد به عنوان یک شهرموزه با افتتاح یک گذر در بافت تاریخی یو برگزاری نمایشگاه تمبرهای مرتبط با دفاع مقدس و میراث فرهنگی در موزه دفاع مقدس در این هفته خبر داد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار