- رییس اداره امور عشایری استان یزد گفت: درسال جاری ۶۰ دستگاه پنل خورشیدی با هدف ارتقای سطح زندگی عشایر کوچ‌رو استان در میان آنها بطور رایگان توزیع شد.
کد خبر: ۱۰۴۴۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱ 14 May 2022

جواد شمس روز شنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این طرح با همکاری شرکت توزی نیروی برق استان یزد در مناطق فاقد برق رسانی اجرا شده است.

وی بابیان اینکه پنل های خورشیدی ۲۰ واتی است اظهار کرد: برای تامین این تعداد خورشیدی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات امور عشایر استان یزد هزینه شده است .

این مسئول امور عشایر استان یزد خاطر نشان کرد: درسال جاری تاکنون ۲هزار تانکر آب شرب به مناطق ییلاقی حمل و توزیع شده است؛ عشایر این استان (شهرستان های ابرکوه، هرات و مروست ) در ۳۰ سکونتگاه ییلاقی استان های یزد ، کرمان و فارس مستقر شدند.

رییس اداره امور عشایر یزد ادامه داد: از مجموع سه هزار کیلومتر ایلراه های عشایر استان، تاکنون ۳۰۰ کیلومتر آن تیغ زنی شده است که این ایل راه ها در حد فاصل مناطق ییلاقی و قشلاقی استان های یزد، فارس و کرمان قرار دارد و مورد استفاده عشایر یزد قرار می گیرد.

شمس خاطر نشان کرد: از مجموع ۷۵۰ هزار راس دام سبک دراستان یزد ، ۲۵۰ هزار راس آن که حدود ۳۰ درصد است متعلق به جامعه عشایر است و سالانه حدود ۳ هزار تن انواع فرآورده های دامی و لبنی شامل ۵۰۰ تن شیر، ۲هزار تن گوشت قرمز ، ۷۰ تن پشم و بیش از ۴۰۰ تن دیگر فرآورده لبنی و دامی و ۳۰۰ متر مربع فرش و گلیم و سایر بافتنی ها از سوی عشایر استان تولید می شود.

هم اکنون هزارو ۴۲۳ خانوار در قالب چهار هزار و ۸۴۶ نفر در مناطق عشایری سه شهرستان ابرکوه، هرات و مروست زندگی می کنند که عمدتا از ایلات قشقایی، عرب خمسه، بختیاری و طوایف مستقلی چون قرائی، توتکی، آربز و شکاری هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار