معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خبر داد:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: چهار مرکز جامع سلامت در روستا‌های سوالان، امزاجرد، محمدیه و زنگنه در هفته دولت افتتاح و کلنگ زنی شدند.
کد خبر: ۱۰۴۴۳۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰ 12 May 2022
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: چهار مرکز جامع سلامت در روستا‌های سوالان، امزاجرد، محمدیه و زنگنه در هفته دولت افتتاح و کلنگ زنی شدند.

به گزارش تابناک همدان از وب‌دا، فاطمه ترکمان‌اسدی در نشست خبری هفته سلامت با اصحاب رسانه همدان با بیان اینکه بیماری کرونا مانند آنفلوانزا همواره با ما خواهد بود و هنوز تزریق یک دز واکسن نیاز است که به ایمنی برسیم اظهار کرد: سنین ۵ تا ۱۵ سال هرچه زودتر اقدام به تزریق واکسن کرونا کنند تا ایمنی در جامعه بیشتر شود.

وی با تاکید به اینکه پیشگیری مهمتر از درمان بوده و در این راستا سیستم ارجاع حائز اهمیت است بیان کرد: باید به سلامت خود اهمیت داد و مردم با مراکز سلامت آشتی کنند چراکه مراجعات به این مراکز در شهر‌ها آمار خوبی برخلاف روستا‌ها ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه تنها بعد حاکمتی در سلامت نقش ندارد و همه آحاد جامعه در تامین آن نقش‌آفرین هستند گفت: سلامت به معنای فقدان بیماری نیست، بلکه مطابق تعریف سازمان بهداشت جهانی، شامل رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است و باید تمام ابعاد سلامت را دید؛ شعار هفته سلامت در سال جاری سلامت ما سلامت سیاره ما عنوان شده و این را در کرونا به عینه دیدیم که اثر هر یک از ما در دورترین نقاط هم موثر بود.

وی با تاکید به اینکه ایام پساکرونا در حوزه بیماری‌های غیرواگیر با چالش‌های زیادی داریم گفت: با وجود اینکه توصیه اکید به کاهش مصرف نمک و کنترل فشار خون داریم، اما با سنجشی که نسبت به فشار خون صورت گرفته از ۱۷ درصد به ۳۵ درصد در افراد ۱۸ سال به بالای جامعه رسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه دیابت از ۶ درصد طی ایام کرونا به ۱۰ درصد رسیده است خاطرنشان کرد: سطح تحصیلات جامعه بالا می‌رود، اما از لحاظ بیماری‌های واگیر و غیرواگیر افت می‌کنیم و این نشان می‌دهد به سلامت خود کم توجه شده‌ایم.

معدوم‌سازی ۹۰ تن مواد غیر بهداشتی در ایام نوروز ۱۴۰۱

ترکمان اسدی با اشاره به اینکه بهداشت همواره مردم مورد توجه بوده و بهداشت غذایی نیز بسیار حائز اهمیت است که مطالبه عمومی در مورد آن صورت گیرد عنوان کرد: در این راستا ایام نوروز ۹۰ تن مواد غیرسالم معدوم‌سازی شد و سبزیکاری با سبزیجات نیز کنترل شده و از ۱۰۰ هکتار کشت امروز به پنج هکتار رسیده است.

وی کاهش مصرف نمک، چربی و قند را در کنترل بیماری‌های غیرواگیر مهم دانست و افزود: باید فرهنگ‌سازی بیشتری صورت گیرد تا مردم با هر سطح از اقتصادی به مصرف تغذیه سالم برگردند و از مصرف غذا‌های فودی و غیرسالم خودداری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه متاسفانه بیماری‌های سرطانی نیز رو به افزایش است و به ازای هر صد هزار نفر در کشور ۱۴۱ نفر به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند که در استان نیز همین آمار صادق است گفت: اینکه امروز افراد ۲۵ سال با سرطان روده مواجه می‌شوند خیلی تلخ است و در بخش سلامت‌محور باید خیلی کار شود.

وی از افتتاح چهار پروژه حوزه بهداشتی خبر داد و افزود: دخانیات درد بزرگی است و همانطور که در مورد بیماری‌های واگیر نگران هستیم در مورد مصرف دخانیات هم نگرانی داریم.

 ترکمان اسدی با بیان اینکه مصرف دخانیات در سنین ۱۲ تا ۱۳ سال نگران کننده است خاطرنشان کرد: متاسفانه قلیان بیشتر از سیگار مصرف می‌شود در حالی که هر وعده مصرف آن معادل کشیدن ۱۰۰ نخ سیگار است.

وی با اشاره به اینکه درد بزرگی است که از روی نادانی و سهل‌انگاری گرایش به مصرف قلیان افزایش یافته است گفت: کسانی که قلیان و سیگار مصرف می‌کنند در آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

جریان‌سازی و گفتمان‌سازی ضرورت امروز حوزه سلامت

مهندس توقیری مدیر روابط عمومی دانشگاه نیز در این نشست ضمن تبریک هفته سلامت به فعالین عرصه سلامت و خبرنگاران این حوزه، هدف از برگزاری این نشست را بیان دغدغه‌ها و مسائل حوزه سلامت در گفتگوی مستقیم خبرنگاران با معاونین دانشگاه برشمرد.

وی با بیان اینکه امروز حوزه سلامت، نیازمند جریان‌سازی و گفتمان سازی است عنوان کرد: این مهم در سایه وفاق، همدلی و تعامل اصحاب رسانه با فعالین حوزه سلامت رقم می‌خورد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه ادامه داد: خوشبختانه این تعامل و هم‌افزایی در مدیریت بحران کرونا به نحو شایسته‌ای رقم خورد که لازم است در سایر حوزه‌های بهداشت و درمان نیز دغدغه‌ها و مطالبات جامعه شناسایی و در سایه گفتمان‌سازی پیگیری و مرتفع شود.

وی تصریح کرد: مسائل بهداشتی، بیماری‌های غیرواگیر مثل بیماری‌های قلبی، سلامت روان و ... از جمله موضوعاتی هستند که می‌توان با ایجاد رویه وفاق و تعامل، مثل پاندمی کرونا به کنترل و کاهش آن‌ها اقدام کرد.

لازم به ذکر است در این مراسم از دو پوستر سامانه ۳۱۱۳ پاسخگوی سلامت روان که از ساعت ۸ تا ۱۴ آماده پاسخگوی افراد به سوالات حوزه روان به صورت رایگان است و پوستر تغذیه که از طریق بارکد خوان گوشی‌های اندورید می‌توان مسائل و مطالب آموزشی را در خصوص تغذیه دریافت کرد، رونمایی شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار