مدیر عامل آب منطقه استان کرمانشاه گفت: ۲۳ محدوده مطالعاتی در سطح استان داریم که ۱۳ محدوده مطالعاتی از این تعداد با ۱۸ دشت، ممنوعه بحرانی است.
کد خبر: ۱۰۴۴۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶ 12 May 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، محمودرضا شهلایی مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه امروز در جمع اصحاب رسانه، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲ سد در استان تقریبا در مدار بهره‌برداری قرار دارد.

وی حجم مخازن سد‌های استان را یک‌میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: ۶۸ درصد ذخایر سد‌های استان پُر است یعنی نزدیک به ۹۱۴ میلیون مترمکعب آب پشت سد‌های کرمانشاه ذخیره داریم.

مدیر عامل آب منطقه استان کرمانشاه اشاره‌ای به چاه‌های غیرمجاز استان داشت و گفت: ۱۰ هزار حلقه چاه مجاز و حدود ۵ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان داریم.

وی اضافه کرد: از سال ۸۵ به بعد نزدیک به ۵ هزار حلقه چاه پُر کرده‌ایم و در مواردی به ازای انسداد هر حلقه چاه بالغ بر ۱۰ میلیون تومان هزینه می‌شود.

شهلایی ادامه داد: چالشی که در برداشت منابع آبی داریم یکی از طریق همین چاه‌های غیرمجاز و دیگر از چاه‌های مجازی است که اضافه برداشت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بحث آب فقط مربوط به یک دستگاه نیست بلکه باید همه عوامل و ذی‌نفعان یک تفکر واحدی برای حفظ منابع داشته باشند.

شهلایی اظهار کرد: ۲۳ محدوده مطالعاتی در سطح استان داریم که هر کدام از آن‌ها شامل چند دشت است. ۱۳ محدوده مطالعاتی از این تعداد با ۱۸ دشت، ممنوعه بحرانی است.

وی در توضیح دشت ممنوعه، گفت: میزان برداشت در این دشت‌ها در طول یک‌سال و سنوات گذشته بیشتر از میزان تغذیه بوده که همین سبب می‌شود سطح آب زیرزمینی دائما فروکش کند و سبب نشست زمین شود که اگر این نشست بیشتر شود فروچاله ایجاد می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار