معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛
معاون وزیر و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به سهم بالای یزد از بناهای ناپایدار شهری و عملکرد نامطلوب استان در این بخش، گفت: بیش از ۸۰ درصد بناهای محدوده‌ هدف بازآفرینی شهری یزد به وسعت با ۹۵۰۰ هکتار فاقد پایداری لازم هستند.
کد خبر: ۱۰۴۴۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۸ 11 May 2022

«محمد آئیینی» امروز چهارشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل راه و شهرسازی استان یزد، ضمن قدردانی و تکریم از خدمات «رضا یادگاری» مدیر کل سابق این اداره کل و آرزوی توفیق برای «احسان خواجه رضایی» به عنوان مدیر کل جدید استان یزد، گفت: یکی از مهمترین وظایف حوزه راه و شهرسازی مسئولیت حفظ جان انسانهاست که از طریق ایمن‌سازی راه‌ها و نیز کاهش بناها و مساکن ناپایدار در محورده‌های شهری اتفاق می‌افتد.

وی عنوان کرد: مجموعه راه و شهرسازی تنها نهادی است که بالاترین سهم را در سبد معیشتی مردم دارد به طوری که در شهرهای بزرگ بیش از ۳۵ درصد این سهم را در حوزه مسکن و ۱۱ درصد در بخش حمل و نقل به خود اختصاص داده است.

آیینی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وظیفه مسکن دار کردن مردم توسط این دستگاه، اهمیت این موضوع را با توجه به این که نداشتم مسکن یکی از موانع ازدواج و بحث جوان سازی جمعیت است، یادآور و آن را وظیفه‌ای خطیری خواند.

وی با اشاره به این که در استان یزد بیش از ۱۰۰ هزار نفر در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، تلاش مضاعف همکارانش در این دستگاه اجرایی و نیز همکاری سایر بخشها را برای تحقق این مهم خواستار شد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع مهم مقاوم سازی و نوسازی بناهای در محدوده‌های محلات و بازآفرینی شهری اعم بافت‌های فرسوده، تاریخی و بافت‌های حاشیه‎ای شهرها، گفت: متاسفانه یزد با ۹۵۰۰ هکتار محدوده‌ هدف بازآفرینی شهری دارای سهم بالایی از بناهای ناپایدار است به نحوی که بیش از ۸۰ درصد بناهای آنها از پایداری لازم برخوردار نیستند.

معاون وزیر با بیان این که هرچند پهنه استان یزد کمتر از خطر زلزله برخوردار است، اظهار کرد: با این حال مقاوم‌سازی این بخشها به ویژه در بافت‌های فرسوده که نیازمند نوسازی هستند، اهمیت و ضرورت بالایی دارد.

وی جایگاه یزد تاکنون در نوسازی و مقاوم‌سازی این بافتها را نامساعد خواند و ضمن تاکید بر توسعه این بخش، گفت: سهم تسهیلات نوسازی بناها در یزد نیز تاکنون سهم بالایی نبوده که امیدواریم این نقیصه جبران شود.

وی از تلاش برای پیگیری مباحث مربوط به تعریف بافت تاریخی گسترده و هزار هکتاری یزد و تخصیص اعتبارات مورد نیاز خبر داد و گفت: از همینجا تمام توسعه‌گران، انبوه‌سازان‌، نوسازان و مرمت‌گران را دعوت به ورود به این حوزه از طریق شهرداری‎ها می‌کنیم، همچنین از خیرین برای توسعه ارائه خدمات در بافت‌های فرسوده دعوت می‌کنیم و به اطلاع مجموعه‌هایی که تمایل به هزینه در این بخش تحت عنوان مسئولیت اجتماعی خود دارند نوید می دهیم که این هزینه کرد به عنوان هزینه مالیاتی انها تخصیص خواهد یافت.

آیینی در بخش پایانی سخنانش همه مدیران را مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب دانست و تصریح کرد: مهمترین نکته در این بیانیه ساخت ایران بزرگ اسلامی است ولی یک نکته اساسی مورد تاکید مقام معظم رهبری در این بیانیه طهارت اقتصادی است که به مراتب بالاتر از سلامت اقتصادی مدیران است.

وی گفت: مدیران وظیفه دارند ارزشهای الهی و انقلابی را برجسته کنند و ایثار و گذشت و خیرخواهی برای همکاران را مدنظر داشته باشند.

معاون وزیر در خاتمه تاکید کرد: همگی مدیران وظفه داریم عیوب ساختاری سازمان خود را شناسایی و ضعفهای مدیریتی را برطرف کنیم و این می‎تواند زمینه را برای جهاد بزرگ جهت ساختن ایران بزرگ اسلامی فراهم کند.

«مهران فاطمی» استاندار یزد نیز در این مراسم «رضا یادگاری» مدیر کل قبلی راه و شهرسازی استان را مدیری با طهارت اخلاقی و متعهد خواند و گفت: ایشان را از حدود ۱۶ سال پیش چه زمانی که در فنی استانداری حضور داشتند و چه بعدها که در راه و شهرسازی قبول مسئولیت کردند، می‌شناسیم و خود را موظف می دانیم در تکریم مدیری که صادقانه فعالیت داشته است، حضور یابیم.

وی افزود: نکته دیگر که من را مجاب به حضور در این نشست کرد، انتخاب یک مدیر جوان و انقلابی از نسل دوم انقلاب که در درون این دستگاه پرورش یافته، برای تصدی سکانداری این دستگاه اجرایی مهم در استان بود.

فاطمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که دولت سیزدهم، دولت تحول و دولت کار و کرامت است و به دنبال انجام کارهای نشدنی است، عنوان کرد: دولت سیزدهم اکنون در همین مرحله است و خیلی کارهایی که دولتهای دیگر تاکنون زیر بار نرفته بودند را در برنامه اجرایی خود دارد.

وی یکی از این اقدامات در حوزه راه و شهرسازی را ساخت میلیونها مسکن خواند و با یاد کردن از آن به عنوان یک ابرپروژه که توسط راه و شهرسازی با همکاری سایر دستگاه‌ها در حال انجام است، گفت:‌ گردش مالی ۶۰ هزار مسکن در حال ساخت استان یزد حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان است که ضمن رونق اقتصادی در استان، مساکنی امن و پایدار را ایجاد خواهد کرد.

استاندار با بیان این که در بازآفرینی شهری نیز بنا به دلایلی مانند پایین بودن انگیزه مشارکتهای مردمی به خاطر ارزش افزوده نسبتاً کمتر این مناطق، کمتر فعالیت شده است، گفت: البته این موضوع در مورد بافت های تاریخی نیز وجود داشت که با اختصاص تسهیلات مرمتی امیدواریم شرایط را تسهیل کنیم.

فاطمی در پایان سخنانش نیز «رضا یادگاری» را به عنوان مشاور خود در بحث نهضت ملی مسکن و بازآفرینی شهری منصوب کرد.

«رضا یادگاری» مدیر کل سابق راه و شهرسازی استان نیز طی سخنانی کوتاه، گفت: یزد دارای هشت هزار هکتار بافت هدف بازآفرینی است که ۲۵ هزار نفر در آن ساکن هستند.

وی با بیان این که تاکنون از ظرفیت این بخش به خوبی بهره گرفته نشده است، بر لزوم تحقیقات و آسیب شناسی در این باره تاکید و ابراز امیدواری کرد با حمایت و تخصیص تسهیلات لازم به این بخش، از این ظرفیت موجود در استان بهره بهینه گرفته شود.

یادگاری با بیان این که اولین طرح مسکن ملی در استان یزد مورد بهره برداری قرار گرفت، ابراز کرد: امیدواریم استان دراین حوزه همواره پیشتاز در کشور باشد.

«احسان خواجه رضایی» مدیر کل جدید راه و شهرسازی استان هم در مورد برنامه‌ها و سیاستهای این دستگاه در استان سخنانی ایراد کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار