استادیار مهندسی بهداشت محیط و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی تقریباً ۲۳ درصد از تمام مرگ و میرها در جهان به نوعی با خطرات زیست محیطی همچون آلودگی هوا و آب و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مرتبط است.
کد خبر: ۱۰۴۴۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸ 11 May 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر حامد میرحسینی با گرامیداشت فرا رسیدن هفته سلامت افزود: امروزه نقش عوامل محیطی در کنار عوامل ژنتیکی و رفتارهای فردی بر سلامتی انسان غیر قابل اجتناب است و سلامت انسان مهمترین سرمایه و انسان سالم محور توسعه پایدار می باشد و حیات و پیشرفت انسان در گرو سلامت محیط است.
وی یادآورشد: آلودگی محیط ورود هرگونه ماده خارجی به آب، هوا، خاک و زمین است، به میزانی که کیفیت فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیکی آن را بگونه ای تغییر دهد که برای انسان یا تنوع زیستی (گونه های گیاهی و جانوری) یا اموال و آثار فرهنگی مضر باشد و به عبارت دیگر یعنی ورود هر ناخالصی به محیط به نحوی که تعادل طبیعی آنرا برهم زند.
میرحسینی با اشاره به اینکه عوامل خطر محیطی دارای اثرات مستقیم و غیرمستقیم چشمگیری بر سلامت انسان هستند، تاکید کرد: مواجهه با آلاینده ها باعث مسمومیت، سرطان و اختلال ژنتیکی در نسل های آتی می شود.
وی ادامه داد: امروزه بحث تغییرات آب و هوایی، آلودگی آب و هوا و بروز بیماری های نوپدید از مهمترین دغدغه های زندگی بشری است و بی تردید انبوه زباله های تولیدی توسط انسان، فاضلاب های صنعتی تصفیه نشده، روانابهای آلوده کشاورزی، افراد را در معرض خطر انواع بیماریهای و مسمومیت ها قرار می دهد و تغییرات اقلیم ناشی از فعالیت های انسان، علاوه بر تأثیرات مستقیمی که بر گرما، سیل، خشکسالی، طوفان، آتش سوزی خودبخودی، معیشت و امنیت غذایی انسان دارد از طرفی می تواند باعث گسترش بیشتر عوامل بیماریزا و همه گیری های بیشتر بیماری ها شود.
وی تاکید کرد: همانا اگر به بهانه هفته سلامت با شعار "سلامت ما، سلامت سیاره ما" هر شخص بتواند تنها یک عمل مضر برای محیط زیست را از زندگی خود حذف کند گام موثری در داشتن یک زندگی سالم برداشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار