رئیس اداره اطلاعات اقتصادی و همکاری های توسعه وزارت امور خارجه گفت: ۲۶ نفر از رایزنان امور خارجه برای پیگیری امور اقتصادی و حمایت از فعالان اقتصادی به کشورهای مختلف جهان اعزام شده اند.
کد خبر: ۱۰۴۴۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶ 11 May 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،محمدجواد همت پناه روز چهارشنبه در نشست رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه با استاندار مرکزی افزود: معاونت اقتصادی این وزارتخانه حمایت از فعالان اقتصادی را در دستور کار خود قرار داده است.
وی یادآورشد:وزارت امور خارجه با تمام توان خود از فعالان اقتصادی کشور حمایت می‌کند و هر آنچه بتواند برای تسهیل امور این قشر انجام دهد.
وی ادامه داد: فعالان اقتصادی به رغم شرایط تحریمی و مشکلات موجود، برای تداوم تولید و حرکت چرخه اقتصادی کشور تلاش می‌کنند و باید قدردان زحمات این قشر بود.
رئیس اداره اطلاعات اقتصادی و همکاری های توسعه وزارت امور خارجه یادآورشد: عدم آشنایی رایزنان اقتصادی با واحدها و ظرفیت‌های داخلی کشور از جمله مشکلات مهم در سفرهای اقتصادی به کشورهای مختلف بوده و سفر این گروه با هدف آشنایی هر چه بیشتر با ظرفیت‌های نقاط مختلف کشور برنامه‌ریزی شده است.
همت پناه گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده مقرر شد پیش از اعزام رایزنان اقتصادی به خارج از کشور در کنار ارائه آموزش‌های لازم بازدیدهایی از ظرفیت‌های داخل کشور انجام شود تا با اطلاعات بیشتری به ماموریت اعزام شوند.
استاندار مرکزی هم گفت: نقش نفت در اقتصاد کشور از مدت سه سال گذشته به دلیل تحریم‌های ظالمانه دشمنان علیه کشور کاهش یافته و آرزوی دیرینه نظام و دلسوزان نظام بر آورده شده‌ است.
فرزاد مخلص الائمه افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند نفت این سرمایه خدادادی مایه فروریختگی اقتصادی بوده و این مهم در چند سال اخیر به دلیل تحریم‌ها تاثیر خود را در اقتصاد از دست داده‌ است‌.
وی ادامه داد: برخلاف آمارهای رسمی که همیشه منتشر می شود بیشتر اقلام صادراتی غیر نفتی از جمله میعانات گازی ، قیر و محصولات پتروشیمی پایه نفتی دارند.
استاندار مرکزی یادآورشد: بسیاری از مجتمع های پتروشیمی، کارخانه‌های بسته بندی گاز و نفت بوده و این محصولات با کمترین ارزش افزوده صادر می شوند.
مخلص الائمه گفت: اختصاص خوراک رایگان به پتروشیمی ها از جمله عواملی است که این واحدها همانند کارخانه هپکو و آذرآب با مشکل مواجه نشده‌ و این خوراک ضرر و زیان آنها را پوشانده‌ است.
وی ادامه داد: بر اساس تحلیل دانشگاه هاروارد ۷۷ درصد اقتصاد و تجارت کشور به نفت وابسته است.
استاندار مرکزی با یادآوری امکان بازگشت صادرات نفت کشور به قبل از تحریم‌ها افزود: نیاز است با افزایش روابط اقتصادی با خارج کشور از تبدیل این منابع خدادادی به عامل فروریختگی جلوگیری کرد.
مخلص الائمه یادآورشد : سند تحول دولت مردمی در ۲۴۴ صفحه اسفندماه سال گذشته منتشر و توسط ریاست جمهوری مورد تایید شده‌ است.
وی ادامه داد: این سند از جمله ۱۰۰ سند کلان کشور و در کنار قوانین توسعه‌ای و اسناد راهبردی و کلیدی کشور است.
استاندار مرکزی اضافه کرد: ۱۳۴ چالش کشور در این سند برشمرده شده و مجموع ۲۵۰ تا ۲۶۰ عامل چالش ها در این سند آمده‌است.
مخلص الائمه گفت: ۹ فصل و ۳۷ موضوع در این سند هدفگذاری شده که بخشی از آنها با وزات امور خارجه مرتبط است.
وی ادامه داد: یک هزار و ۲۳ اقدام در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باید اجرایی شود که با اجرای این اقدام‌ها ۱۰ گردش اقتصادی کلان خواهیم داشت.
استاندار مرکزی افزود: دستگاه‌های مربوطه برای اجرای این اقدام‌ها مشخص شده و بخشی از این اقدام‌ها اقتصادی بوده که شاید در ظاهر ارتباطی با وزارت امور خارجه نداشته باشد.
مخلص الائمه گفت: ساوه و زرندیه به دلیل نزدیکی به تهران و کرج از موقعیت منحصر به فرد در زمینه جذب سرمایه گذار برخوردار هستند.
وی ادامه داد: استان مرکزی زادگاه ۲۵ درصد مشاهیر کشور است و روستای هزاوه اراک زادگاه چهار صدر اعظم و جد بزرگوار مقام معظم رهبری است.
مخلص الائمه بر ایجاد خواهر خواندگی و برادر خواندگی استان مرکزی با برخی استان‌های کشورهای خارجی تاکید کرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۲۶ رایزن اقتصادی وزارت امور خارجه برای سفر به کشورهای مختلف انتخاب شده اند و این استان از روز گذشته میزبان این رایزنان بوده است.
ناصر بیگی افزود: آشنایی این افراد با امکانات اقتصادی و تولیدی استان مرکزی، توسعه اقتصادی و ایجاد شرایط تسهیل روابط تجاری بین ایران و کشورهای مختلف است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار