رئیس اداره اطلاعات اقتصادی و همکاری های توسعه معاونت وزارت امور خارجه گفت:بخش دولتی در حمایت از سرمایه گذران و فعالان بخش خصوصی از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.
کد خبر: ۱۰۴۴۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵ 11 May 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، محمدجواد همت‌پناه شامگاه سه‌شنبه در نشست با فعالان اقتصادی استان مرکزی، افزود: تلاش و زحمات فعالان اقتصادی کشور و به خصوص استان مرکزی قابل تقدیر است و این قشر همواره حامی دولت در نگهداشت و توسعه همه‌جانبه کشور بوده‌اند.
وی یادآورشد: تعامل و هم افزایی بخش دولت و فعالان بخش خصوصی می‌توان شرایط کنونی کشور را درک و در راستای رفع مشکلات آن گام‌های موثرتری برداشت.
وی تاکید کرد: وجود مشکلات کنونی جامعه به این سبب است که ملت و دولتمردان از منافع کشور حمایت می‌کنند و اجازه سوء استفاده در امور داخلی به برخی منفعت طلبان نمی‌دهند.
رئیس اداره اطلاعات اقتصادی و همکاری‌های توسعه‌ معاونت وزارت امور خارجه اظهار داشت: برخی از مشکلات کشور ناشی از تحریم ها، بعضی به دلیل سوء مدیریت و برخی نیز به علت جابه جایی قوانین است و نمی‌توان منکر وجود آن شد اما انتظار می رود فعالان بخش خصوصی با تعامل و همکاری و انجام فعالیت‌های اقتصادی در راستای بهبود فضای کسب و کار در کشور همچنان یاریگر دولت باشند تا کشور همچنان مقتدرانه روی پای خود بایستد.
همت پناه با بیان اینکه کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه در امور اجرایی کشور تصمیم‌گیر نیستند، گفت: مشکلات و موانع صادراتی مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی استان در نشست با وزیر، معاونان و مدیران اقتصادی وزیر مطرح و در راستای رفع مشکلات سرمایه گذاران بخش خصوصی تدابیر ویژه‌ای اندیشیده می‌شود.
وی تاکید کرد: در سامانه اقتصادی وزارت امور خارجه، می‌توان ظرفیت و توانمندی و محصولات شرکت های دانش بنیان را معرفی کرد تا زمینه و بستر لازم برای فرصت‌های تجاری و صادرات شرکت‌ها فراهم شود.
رئیس اداره اطلاعات اقتصادی و همکاری‌های توسعه معاونت وزارت امور خارجه یادآور شد: اکنون اطلاعات جامعی در خصوص ظرفیت و پتانسیل اقتصادی استان‌های مختلف کشور در سایت وزارت امور خارجه ثبت شده که انتظار می رود توانمندی‌های استان مرکزی نیز از سوی فعالان اقتصادی ارسال و در سامانه مذکور بارگزاری شود.
همت پناه بیان کرد: در سامانه وزارت امور خارجه اسامی کارشناسان اقتصادی در ۲۰۰ سفارت موجود است و هر کدام از فعالان بخش خصوصی که تمایل به همکاری و رایزنی با کشورهای هدف خود هستند می‌توانند به سامانه مراجعه و اطلاعات را از کارشناسان اقتصادی دریافت کنند و در صورت عدم همکاری، این موضوع را به اداره اطلاعات اقتصادی وزارت متبوع منعکس کنند.
وی یادآورشد: در تلاش هستیم مشکلات نقل و انتقال پول که به واسطه وجود تحریم‌ها وجود دارد با تعامل و همکاری رفع کنیم.
رئیس اداره اطلاعات اقتصادی و همکاری‌های توسعه‌ای معاونت وزارت امور خارجه در خصوص بازدید روز جاری از واحدهای تولیدی استان نیز گفت: واژه"ما می توانیم"در این استان به منصه ظهور رسیده و واحدهای تولیدی بی نظیری در این استان فعالیت می‌کنند.
همت پناه عنوان کرد: علی‌رغم وجود تحریم‌ها و مشکلات، فعالان اقتصادی استان به خوبی نشان دادند که توانایی و تجربه کافی برای تعامل و همکاری برای اعتلای کشور را دارند و امید است ما نیز بتوانیم گام‌های موثری برای پیشبرد هرچه بیشتر اهداف و توسعه فعالیت‌های اقتصادی این استان برداریم.
رئیس اتاق یازرگانی، صنایع ،معادن و کشاورزی اراک هم در خصوص سفر رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه به استان مرکزی گفت: این هیات متشکل از ۲۶ رایزن اقتصادی اعزامی به ۲۶ کشور جهان بودند که در بدو ماموریت خود به استان مرکژی سفر کردند که در این سفر از ظرفیت‌های اقتصادی سطح استان مرکزی اطلاعاتی به آنها ارائه و از پنج واحد تولیدی بزرگ اراک و حومه آن از جمله شرکت پتروشیمی شازند و ماشین سازی اراک و چند واحد تولیدی دیگر بازدید داشتند.
ناصر بیگی افزود: هدف اصلی دعوت اتاق بازرگانی اراک از این هیات اقتصادی ،تسهیل مراودات اقتصادی فعالان استان مرکزی با کشورهای محل ماموریت کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه بوده است.
وی تاکید کرد: باید جایگاه متمرکزی برای انجام تبلیغات و تولیدات محصولات تولیدی و صنعتی پیشرو استان داشته باشیم‌ و سفره سیاست را بازبگذاریم تا توفیقات بیشتری در حوزه اقتصادی کشور کسب کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معاون و کشاورزی اراک اظهار داشت: امید است در جریان سفر ۲ روزه رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه به استان مرکزی، مراودات اقتصادی خود را با کشورهایی که مقصد کارشناسان اقتصادی وزارت متبوع است تسهیل و گسترش دهیم.
نائب رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی‌ اراک هم گفت: سه هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی در استان مرکزی فعال است و بزرگ‌ترین کارخانه واگن و ادوات ریلی خاورمیانه ، بزرگ ترین کارخانه سولفات سدیم خاورمیانه در استان مرکزی و شهر اراک واقع شده است.
عماد مردانی افزود: مهد آلومینیوم ایران در مرکز این استان است و ۶۰۰ واحد آلومینیوم پایین دستی فعال نیز در این استان فعالیت دارند و مرکز عایق های رطوبتی کشور نیز در شهرستان دلیجان، دکل‌های نیرو و انرژی در اراک و ساخت سازه های فلزی در صنعت نفت و پتروشیمی در واحد تولیدی ماشین سازی اراک فعال هستند.
وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته میزان سهم وارادت ۱۵ کشور همسایه ایران یک هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار بود که سهم ایران در این راستا ۲درصد بود که این مهم بخشی مربوط به تحریم‌های خارجی و برخی نیز مربوط به خود تحریمی است که انتظار می رود نمایندگان فعالان اقتصادی تنها به دنبال کشف بازار صادرات نباشند و در مواقع نیاز، واردات کالا، ماشین آلات و مواد اولیه نیز نیز باید تسهیل شود.
نائب رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی اراک اظهار داشت: با وجود ۳۰۰ دانش آموخته اروپا، در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشود تاکنون اقدام قابل توجهی صورت نگرفته و نیاز است این مهم مدنظر ویژه قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار