مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه الغدیر یزد با اشاره به برگزاری کنگره ملی شهدای روحانی در در خردادماه به میزبانی قم، تعداد شهدای روحانی یزد را ۱۳۵ نفر اعلام و از تدارک ویژه برنامه‌هایی در این راستا خبر داد.
کد خبر: ۱۰۴۳۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴ 09 May 2022

حجت الاسلام «کاظم کریم بیگی» عصر امروز دوشنبه در نشست هماهنگی استانی کنگره ملی شهدای روحانی که با حضور عزیزی معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار یزد در سالن کوثر استانداری یزد برگزار شد، تصریح کرد: این کنگره ملی به منظور بزرگداشت یاد و خاطره سه هزار و ۸۸۸ شهید روحانی و طلبه کشورمان از دوران مشروطه تاکنون در تاریخ چهارم خردادماه در شهرستان قم با سخنرانی رئیس جمهور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به این که ۳۷۳۹ نفر از این روحانیون، روحانی شیعه و ۱۴۹ نفر اهل سنت بوده‌اند، خاطرنشان کرد: این شهدا براساس بازه زمانی شامل ۵۷ نفر مربوط به دوره مشروطه از سال ۱۲۷۵ تا وقوع انقلاب اسلامی، از پیروزی انقلاب اسلامی تا شروع دفاع مقدس ۴۰ نفر، در سالهای دوران دفاع مقدس ۳۶۴۱ نفر، ۱۱۱ نفر شهدای روحانی ترور، ۳۸ نفر شهدای مدافع حرم، ۹۳ نفر شهدای مفقود الاثر و شهدای غیر ایرانی مدفون در ایران تعداد ۴۷ نفر هستند.

کریم بیگی با اشاره به این که روحانیون با ۱۰ کارکرد در دفاع مقدس شرکت داشتند،‌ عمده مسئولیتهای شهدای روحانی را رزمی تبلیغاتی و رده سنی انها را از جوان تا کهنسال ذکر کرد و گفت: ۱۲۲۲ نفر از شهدای روحانی دفاع مقدس علاوه بر رسالت روحانیت دارای مسئولیتهای رزمی بوده‌اند.

وی همچنین بیان کرد: به لحاظ فراوانی بیشترین آمار شهدای روحانی دوران دفاع مقدس مربوط به رده سنی ۱۸ سال بوده‌ و عمدتاً نیز در عملیات کربلای ۵ به فیض شهادت نائل آمده‌اند.

وی به لحاظ مسئولیت شهدای روحانی دوران دفاع مقدس نیز عنوان کرد: ۲۲ نفر جزو فرماندهان قرارگاه، لشکر و تیپ، ۲۲۲ نفر جزو فرماندهان گردان، گورهان و دسته و ۹۲۸ نفر در سایر رسته‌های نظامی و ۵۹ نفر نیز مسئول تبلیغات بوده‌اند.

کریم بیگی با بیان این که استان یزد دارای ۱۳۵ شهید روحانی بوده است،‌ بخشهای مختلف کنگره را تشریح و ابراز امیدواری کرد که به همت اداره کل تبلیغات سالامی شاهد برگزاری نقش تبلیغ در دفاع مقدس با محوریت تجلیل از مبلغان دفاع مقدس در استان باشیم.

وی همچنین مصاحبه با فرماندهان و معرفی مبلغان موثر در دفاع مقدس توسط این اداره کل را خواستار شد و افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می‌تواند در تالیف و چاپ کتاب با موضوع شهدا و رزمندگان روحانی و نیز برگزاری شب شعر با حضور روحانیون شاعر با موضوع نقش روحانیون در دفاع مقدس در استان کمک کند.

وی تاکید بر این که امیدواریم برنامه‌های این کنگره علاوه بر ایام برگزاری آن در راستای جهاد تبیین در تمام ایام سال مود توجه قرار گیرد، معرفی شهدای روحانی ارزشمند و تاثیرگذار از طریق صدا و سیما و فراهم کردن زمینه مصاحبه با فرماندهان جهت تبیین نقش روحانیون در دفاع مقدس نیز پیشنهاد می‌شود.

این مسئول به حوزه هنری استان پیشنهاد کرد اقدام به تولید مصاحبه یا مستندی از والدین شهدای روحانی و طلبه کنند و در ساخت نرم افزار تخصصی شهدای طلبه و روحانی و خلق آثار هنری با موضوع شهدای روحانی کمک کند.

وی نصب تصاویر شهدای طلبه و روحانی، کمک به برگزاری نمایشگاه شهدای روحانی در قم و کمک به برگزاری مسابقات فرهنگی ورزشی با نام شهدای روحانی در تمام ایام سال و ساخت سرود با موضوع شهدای روحانی را نیز به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری پیشنهاد داد.

وی همچنین جانمایی و طراجی مکانهایی نصب تصاویر و المانهایی مرتبط با شهدای روحانی را نیز عنوان و خاطرنشان کرد: شورای شهر یزد می‌تواند به مناسبت برگزاری این کنگره اقدام به نامگذاری معابر به عنوان شهدای روحانی استان، نصب تصاویر شهدا در معابر شهر و اختصاص مکانی مناسب جهت برپایی موزه شهدای روحانی کند.

کریم بیگی خواستار سرعت بخشیدن به تالیف کتب شهدای روجانی و اتمام مصاحبه رزمندگان طلبه و روجانی و نیز تکمیل بانک جانبازان و رزمندگان طلبه و روحانی توسط اداره کل حفظ آثار شد و گفت: بنیاد شهید استان نیز می‌تواند نسبت به طراحی تابلو و مشخص نمودن قبور شهدای طلبه و روحانی اقدام کند.

در این نشست هر کدام از سازمانها و ادارات مرتبط به بیان نظرات و پیشنهادات خود برای برگزاری بهتر این کنگره و برگزاری ویژه برنامه هایی در استان در راستای گرامیداشت یا د و خاطره این شهدا پرداختند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: کنگره ، شهید ، طلبه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار