مصرف بیش از حد سیب‌زمینی بد است به این دلیل که ممکن است کالری‌ دریافتی‌تان به سرعت افزایش پیدا کند و وزن‌تان افزایش بیابد. دریافت کالری زیاد اگر در زمان مناسب کنترل نشود، حتی می‌تواند به چاقی منجر شود که یک نگرانی عمده در مسیر سلامتی است و می‌تواند موجب مشکلات دیگر سلامتی مانند مشکلات قلبی عروقی، مشکلات تنفسی، فشار خون بالا، استرس و غیره ‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۳۴۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱ 08 May 2022

تابناک رضوی: سیب‌زمینی یک ساقه‌ی خوراکی است که علاقمندان زیادی هم دارد. این ماده‌ی خوراکی یکی از سبزیجاتی است که به طور گسترده‌ای در سراسر جهان مصرف می‌شود و در میان فرآورده‌های غذایی در رتبه‌ی چهارم قرار دارد. سیب‌زمینی منبع خوبی از بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر غذایی و غیره است. این ساقه‌ی خوراکی مزایای زیادی برای سلامتی و همین‌طور زیبایی دارد. با این حال، باید یادآوری کنیم که مصرف بیش از حد هر چیزی برای سلامتی بد است، و این موضوع در مورد سیب‌زمینی هم صدق می‌کند. در این مقاله، ما در مورد مضرات خوردن بیش از حد سیب‌زمینی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید!

اثرات جانبی خوردن بیش از حد سیب‌زمینی
(۱) می‌تواند باعث چاقی شود

اگر دوست دارید از یک زندگی سالم لذت ببرید، باید مطمئن شوید که وزن ایده‌آل‌تان را حفظ می‌کنید.

اگر وزن کمی دارید، قطعا می‌توانید سیب‌زمینی را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید زیرا این ماده‌ی خوراکی کربوهیدرات زیادی دارد و خوردن ۱۰۰ گرم سیب‌زمینی حدود ۷۷ کیلو کالری انرژی به بدن‌تان می‌رساند.

با این حال، مصرف بیش از حد سیب‌زمینی بد است به این دلیل که ممکن است کالری‌ دریافتی‌تان به سرعت افزایش پیدا کند و وزن‌تان افزایش بیابد. دریافت کالری زیاد اگر در زمان مناسب کنترل نشود، حتی می‌تواند به چاقی منجر شود که یک نگرانی عمده در مسیر سلامتی است و می‌تواند موجب مشکلات دیگر سلامتی مانند مشکلات قلبی عروقی، مشکلات تنفسی، فشار خون بالا، استرس و غیره ‌شود.

(۲) برای سیستم گوارش ما خیلی خوب نیست
مصرف ​​سیب‌زمینی به صورت منظم و در حد تعادل برای معده بسیار سودمند است و به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

این مزیت سیب‌زمینی عمدتا به دلیل وجود فیبر غذایی موجود ‌در آن است.

فیبر غذایی که در سیب‌زمینی وجود دارد، به عنوان یک ملین طبیعی، حرکت روده را بهبود می‌بخشد و به حذف مواد زائد از بدن ما کمک می‌کند و از این طریق مانع بروز یبوست و سایر مشکلات گوارشی مانند درد شکم، گاز، سوء هاضمه، نفخ شکم و غیره می‌شود.

اگر چه سیب‌زمینی برای سیستم گوارش ما مناسب است، اما بهتر است که آن را در حد اعتدال بخورید به این دلیل که دریافت فیبر غذایی به میزان بیش از حد برای سلامت دستگاه گوارشی ما بد است و باعث مشکلات گوارشی مانند گرفتگی شکم، اسهال، ضعف، یبوست، گاز روده، انسداد روده و غیره می‌شود.

علاوه بر این، سیب‌زمینی غنی از نشاسته است و به همین دلیل ممکن است در بعضی از افراد مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده، درد شکم، گاز روده و غیره ایجاد کند.

(۳) ممکن است منجر به پایین رفتن فشار خون شود
خوردن سیب‌زمینی به صورت منظم برای کمک به کاهش فشار خون بالا بسیار سودمند است.

این مزیت سیب‌زمینی عمدتا به دلیل وجود پتاسیم معدنی موجو در آن است.

پتاسیم نوعی وازودیلاتور است که رگ‌های خونی ما را شل می‌کند، گردش خون را بهبود می‌بخشد و بنابراین در حفظ تعادل فشار خون به ما کمک می‌کند.

اگرچه سیب‌زمینی در کنترل فشار خون موثر است، اما بهتر است آن را در حد تعادل بخورید به این دلیل که مصرف بیش از حد پتاسیم در بدن ما می‌تواند فشار خون را تا سطح خطرناکی پایین بیاورد و باعث افت فشار خون شود.

فشار خون پایین هم اختلالی است که طی آن فشار خون ما تا سطحی غیر طبیعی کاهش می‌یابد و با نشانه‌هایی از قبیل خستگی، سرگیجه، حالت تهوع، افسردگی، تاری دید و غیره مشخص می‌شود.

علاوه بر این، اگر شما در حال حاضر برای کنترل فشار خون بالا دارو مصرف می‌کنید خوردن بیش از حد سیب‌زمینی می‌تواند با داروها تداخل ایجاد کند و احتمال افت فشار خون را افزایش دهد.

به همین دلیل، بهتر است که سیب‌زمینی را در حد اعتدال بخورید، و اگر دارو مصرف می‌کنید، پس آن را طبق توصیه‌ی پزشک‌تان بخورید.

(۴) آنتی‌اکسیدان بیش از حد بد هستند

آنتی‌اکسیدان‌های Phe مانند ویتامین C، ویتامین E و سایر ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در سیب‌زمینی دارای مزایایی برای سلامتی هستند.

آن‌ها با رادیکال‌های آزاد در بدن ما مبارزه می‌کنند، آن‌ها را تثبیت می‌کنند و مانع بروز آسیب اکسیداتیو به بدن ما می‌شوند و در نتیجه خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را کاهش می‌دهند. در عین حال سبب می‌شوند که پیری زودرس دور از شما بمانند.

علاوه بر این، آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین در حفاظت از سیستم ایمنی بدن، سیستم قلب و عروق و سیستم تنفسی در برابر اثرات نامطلوب رادیکال‌های آزاد موثر هستند.

اگر چه آنتی‌اکسیدان‌ها برای ما بسیار مفید هستند، اما حضور بیش از حدشان در بدن برای سلامتی چندان خوب نیست.

آن‌ها در مقادیر زیاد می‌توانند خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف مانند سرطان ریه و غیره را افزایش دهند به این دلیل که آنتی‌اکسیدان در مقدار بیش از حد، نه تنها از سلول‌های سالم محافظت می‌کند، بلکه از سلول‌های سرطانی هم محافظت می‌کند و حتی سبب تکثیر آن‌ها می‌شود.

(۵) برای بیماران دیابتی خیلی خوب نیست
سیب‌زمینی برای افراد دیابتی یا افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند چندان مفید نیست.

این خطر سیب‌زمینی برای سلامتی عمدتا به دلیل شاخص گلیسمی بالای آن است. سیب‌زمینی دارای شاخص گلیسمی بالایی است به این معنی که قند را در جریان خون با سرعت بیش‌تری آزاد می‌کند و می‌تواند به افزایش چشمگیر سطح قند در جریان خون منجر شود.

علاوه بر این، سیب‌زمینی همچنین دارای کربوهیدرات‌های زیادی است که به گلوکز تجزیه می‌شوند و به این ترتیب سطح قند را در جریان خون ما افزایش می‌دهند.

|اگر چه فیبر غذایی موجود در سیب‌زمینی به کاهش میزان قند در جریان خون کمک می‌کند، اما زمانی که سیب‌زمینی بیش از حد مصرف شود، نمی‌تواند مفید باشد.

بنابراین، اگر شما به دیابت مبتلا هستید، بهتر است سیب‌زمینی را در حد اعتدال بخورید، و حتی قبل از گنجاندن آن در رژیم غذایی‌تان با پزشک مشورت کنید.

(۶) ممکن است با برخی داروها تداخل ایجاد کند
سیب‌زمینی منبع خوبی از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد معدنی و غیره است که نقش مهمی ‌در حفظ سلامتی ما ایفا می‌کنند. با این حال، هنگامی که بیش از حد مصرف می‌شود، ممکن است مضرات زیادی برای بدن داشته باشد، و یکی از همین مضرات ایجاد تداخل با برخی از داروها است.

به عنوان مثال، اگر شما از فشار خون بالا رنج می‌برید و در حال حاضر دارو برای رفع این مشکل مصرف می‌کنید، خوردن سیب‌زمینی به میزان بیش از حد می‌تواند فشار خون شما را تا سطح خطرناکی کاهش دهد و منجر به کاهش فشار خون شود (اختلالی که طی آن فشار خون خیلی پایین می‌آید) و با نشانه‌هایی مانند سرگیجه، تاری دید، سردرگمی، خستگی، حالت تهوع و غیره مشخص می‌شود.

به همین ترتیب، اگر به دیابت مبتلا هستید و داروهایی برای حفظ سطح قند خون‌تان مصرف می‌کنید، خوردن سیب‌زمینی به میزان بیش از حد ممکن است با داروها تداخل ایجاد کند و سطح قند خون‌تان را افزایش دهد.

(۷) سیب‌زمینی در طول بارداری
سیب‌زمینی منبع خوبی از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، مواد مغذی و غیره است که نقش مهمی ‌در حفظ سلامتی ما دارند و این موضوع در مورد مادران شیرده و زنان باردار هم صدق می‌کند.

با این حال، در دوران بارداری و شیردهی بسیار مهم است که نسبت به آن‌چه می‌خورید و می‌نوشید دقت بیش‌تری داشته باشید زیرا این امر نه فقط سلامت مادر بلکه سلامتی نوزاد را تعیین می‌کند.


به همین دلیل، توصیه می‌شود که سیب‌زمینی را در حد اعتدال مصرف کنید و در این زمینه بهتر است با پزشک‌تان مشورت کنید.

از مصرف سیب‌زمینی‌های سبز باید به طور کامل اجتناب کنید، زیرا معلوم شده که ترکیبات سمی مانند آلفا چاکونین و آلفا- سولانین دارند که برای رشد جنین بسیار خطرناک هستند و ممکن است باعث ایجاد نقص هنگام تولد مانند اسپینا بیفیدا شود.

در کودکان سیب‌زمینی سبز می‌تواند به دیابت نوع ۱ منجر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار