کد خبر: ۱۰۴۳۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۱ 07 May 2022

یادداشت اختصاصی روزنامه هما خوزستان
مورخ یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

ماهیگیری از مهمترین شغل‌های مردم خوزستان است، اما معضلی که از گذشته تاکنون وجود داشته روش غیر انسانی ماهیگیری با شوک الکتریکی است که در بین سودجویان غیرمجاز به علت سهولت در صید باب شده است و به هیچ جنبند‌ه ای در دریا رحم نمی‌کند.
سودجویان بدون توجه به حلال یا حرام بودن این محصولات آن‌ها را وارد بازار می‌کنند و به فروش می رسانند و با این کار غلط، نه تنها جان آبزیان را به خطر می اندازند بلکه باعث تغییر در اکوسیستم نیز می گردند.

با وصل کردن برق به آب همه جانوران کج و معوج میشوند و مرده و نیمه جان روی آب می آیند.
سودجویان غیرمجاز، مدتی است که اینچنین ماهی از آب می گیرند؛ جریان برق را به رودخانه و تالاب روان میکنند و هرچه روی آب آمد به بازار برده و می فروشند.

اتصال جریان برق به آب از طریق قایق‌های شوک دهنده، باعث بیهوشی موقت ماهی‌ها و صید آن‌ها توسط این سودجویان می‌شود. در این روش شوک الکتریکی باعث پرتاب ماهی‌ها به سطح آب شده و صید آن‌ها را ممکن می‌سازد و مردم ماهی را از بازار می‌خرند و خبر ندارند که چطور صید شده و حلال است یا حرام.

چشم طمع سودجویان برقی به تالاب‌ها و هر آبگیر و رودخانه ای که ماهی در آن شنا میکند دوخته شده، مچ سودجویان غیرمجاز را سخت میشود گرفت و زندگی خیلی از خانواده‌ها درحاشیه رودخانه به صید آبزیان وابسته شده. چشم امید آن‌ها و کارون، کرخه، دز و تالاب‌ها به یگان حفاظت محیط زیست خوزستان است.

هر آبزی از لاک پشت و ماهی گرفته تا سایر جانداران که در شعاع این جریان برق قرار بگیرند امکان آسیب دیدگی وجود دارد و قطعا این برق گرفتگی آن‌ها را فلج و جمعیت زیادی از آن‌ها را تحت الشعاع قرار داده و نابود میکند و حتی باعث کمیاب شدن و انقراض گونه‌هایی از جانداران نیز شده است.

زیاده خواهی برخی از سودجویان به این شیوه غیرانسانی، باعث از بین رفتن حیات کامل در آب‌ها و یا حتی خطر انقراض می گردد. برای جلوگیری از آن نیاز به فرهنگ سازی و برخورد قاطع و جدی وجود دارد، زیرا محیط زیست منبعی گران بهاست که باید برای آیندگان خود نیز باقی بگذاریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار