بعضی از میوه ها و سبزیجات و دیگر مواد خوراکی هستند، که تازه آنها تنها در فصول خاصی وجود دارد. نخود فرنگی تازه هم تنها در فصل بهار وجود دارد و برای استفاده از آن در فصول دیگر باید آنرا در فریزر نگهداری کنیم. در این مقاله روش نگهداری از نخود فزنگی و فریز کردن آن شرح داده شده است.
کد خبر: ۱۰۴۲۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸ 05 May 2022

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، بعضی از میوه ها و سبزیجات و دیگر مواد خوراکی هستند، که تازه آنها تنها در فصول خاصی وجود دارد. نخود فرنگی تازه هم تنها در فصل بهار وجود دارد و برای استفاده از آن در فصول دیگر باید آنرا در فریزر نگهداری کنیم. در این مقاله روش نگهداری از نخود فزنگی و فریز کردن آن شرح داده شده است.

انجماد و یخ زدن مواد غذایی یکی از روش هایی است که می توان از آن برای نگه داری مواد غذایی در طولانی مدت استفاده کرد اما این نکته را باید در نظر گرفت که این کار باعث می شود از ارزش مواد غذایی کم شود. همچنین باید دانست که ممکن است انجماد کردن باعث تغییر رنگ شود. به همین دلیل بیشتر توصیه می شود که تازه خوری در اولویت زندگی هایمان قرار دهیم. اما با این حال هستند کسانی که علاقه زیادی به منجمد کردن و فریز کردن دارند.
کیفیت مواد اولیه از اصول مهم در نگهداری مواد غذایی می باشد، زیرا کیفیت ماده غذایی در طی نگهداری نه تنها بهبود نیافته بلکه به مرور زمان کاهش می یابد. به همین دلیل شیوه تازه خوری ، مناسب ترین روش استفاده از ماده غذایی با حفظ ارزش تغذیه ای بالا می باشد به جز در موارد استثناء.
برای منجمد کردن نخود فرنگی باید از نخود فرنگی جوان استفاده کرد که در این حالت غلاف نخود فرنگی مرغوب ، سبز تیره و دانه آن کاملاً گرد و رنگ سبز چمنی می باشد.
پس از انتخاب نخود فرنگی با کیفیت بیان شده پوست آن را جدا کرده و دانه دانه میکنند. سپس در یک قابلمه مقداری آب را جوش آورده و به مدت ۱ دقیقه نخود فرنگی دانه دانه شده را در آن قرار می دهند، مقدار آب باید با مقدار نخود فرنگی متناسب باشد تاجوش خوردن آب متوقف نشود.
نخود فرنگی : پس از اتمام ۱ دقیقه جوش دادن، نخود فرنگی را درون آبکش ریخته ،سپس سریعاً با استفاده از آب سرد و یا جریان هوای سرد، آن را خنک و سپس خشک کنید.
بعد از مرحله سرد کردن، نخود فرنگی و باقلا سبز را متناسب با مقدار هر وعده مصرفی ، در کیسه های فریزر بسته بندی کنید.

مدت نگه داری در فریزرهای خانگی
مدت زمان نگهداری مواد تهیه شده به روش فوق ۱۲- ۸ ماه در فریزر در دمای ۱۸- درجه سانتی گراد می باشد.
با توجه به تغییرات انجام شده در طی نگهداری ( فریز کردن )، برای آن که باقلاسبز و نخود فرنگی، تازگی و کیفیت خوب خود را حفظ کنند، دمای ۱۰- درجه سانتی گراد ( اگر چه دمای فریزرهای خانگی پایین تر از ۱۰- درجه سانتی گراد ) مناسب می باشد. ولی به علت باز وبسته شدن فریزرها در منازل و سرد و گرم شدن هوای داخل آنها مدت نگهداری در این دما، ۳ ماه اعلام شده است.

یکی دیگر از روش های نحوه ی فریز کردن نخودفرنگی:
برای فریز کردن یه سری سبزیجات مثل نخود فرنگی،لوبیا سبز،باقالی،برگ اسفناج،کلم بروکلی و بروکسل و ... بهتره از بلانشه یا بلانچ کردن استفاده کنین تا هم رنگ سبزشون حفظ بشه هم عامل فساد و از بین رفتن رنگ و طعمشون تا حد زیادی ازشون گرفته بشه
برای این کار در یک ظرف بزرگ آب رو جوش بیارین و نمک اضافه کنین
نخود فرنگی رو بعد از جدا کردن از غلاف و باقالی رو بعد از جدا کردت از غلاف و گرفتن پوست دوم و شستشو در آب جوش قرار بدید
اجازه بدید آب دوباره بجوش بیاد و بسته به ماده غذایی که بلانچش میکنین بین یک تا 3 دقیقه بعد از جوش اومدن مجدد آب بلافاصله آبکش کنین و درجا در ظرف بزرگی از آب و یخ بریزین و بذارین خنک بشه و بعد آبکش و فریز کنین
بهتره از کیسه های زیپ لاک دار استفاده کنین و از یک لایه مواد در کیسه استفاده کنین تا روی هم انباشته نشن و نچسبند

روش کنسرو کردن نخود فرنگی
تو این روش بعد از اینکهنخودفرنگی رو دان کردید،بشورید و داخل شیشه دهان گشاد مثل شیشه سس یا رب یا… بریزید و کمی نمک داخل شیشه بریزید و روی نخودفرنگی آب جوش سرد شده بریزید، دربش رو ببندید.داخل قابلمه که گنجایش شیشه ها رو داشته باشه آب بریزید و شیشه ها رو داخلش بگذارید و روی حرارت قرار بدید و اجازه بدید تا یک ساعت با حرارت متوسط بجوشه،بعد حرارت رو خاموش کنید و بگذارید شیشه ها داخل آب سرد بشن.بعد میتونید داخل یخجال نگهداری کنید.
هر وقت خواستید استفاده کنید با یک قاشق در شیشه رو از کنار کمی به بیرون بکشید( مثل زمانی که میخوایم با قاشق در نوشابه باز کنیم) تا هوا وارد شیشه بشه و درش باز بشه در غیر این صورت در شیشه باز نمیشه..فقط باید درب شیشه ها فلزی و سالم باشن و رنگشون کنده نشده باشه.
از این روش میتونید برای نگهداری رب هم استفاده کنید.

با فواید نخودفرنگی آشنا شوید
نخود فرنگی به حفظ سلامت قلب شما کمک می کند. نخودفرنگی سرشار از ویتامین سی بوده است. نخود فرنگی به حفظ اندام شما کمک می کند. این نخودهای کوچک علاوه بر خوشمزه بودن گنجینه کوچکی از مواد مغذی هستند که خدمت زیادی به سلامتی ما می کنند. اگر می خواهید باک ویتامین C بدن تان را پر کنید، افسردگی را از خود دور کنید یا از قلب تان حفاظت کنید، مصرف این نخودهای سبز کوچک غافل نشوید.

منبع اسید فولیک
نخودفرنگی خام و پخته منبع خوب اسید فولیک یا همان فولات محسوب می شود. در واقع نصف فنجان نخودفرنگی حدود ۱۳ درصد نیاز روزانه ما به این ویتامین را تامین می کند. اسید فولیک یکی از آن ویتامین های لازم و ضروری بدن است. نتایج یک پژوهش فنلاندی که در سال ۲۰۱۲ درJournal of AffectiveDisorders به چاپ رسیده است نشان می دهد که کمبود اسید فولیک در بدن خطر بروز علائم افسردگی را بالا می برد. در این پژوهش ثابت شد افرادی که اسیدفولیک بیشتری دریافت می کنند به میزان ۵۰ درصد کمتر در معرض افسردگی قرار می گیرند. پس اگر می خواهید افسردگی از شما دور شود بهتر است در مصرف نخودفرنگی سخاوت بیشتری به خرج دهید.

دوستدار قلب شما
۹۰ گرمنخودفرنگی پخته شده یعنی معادل نصف فنجان حدود یک چهارم نیاز روزانه ما به فیبرها را تامین می کند. نتایج یک پژوهش سوئدی که روی بیش از ۲۰۰۰۰ نفر انجام شده بود نشان می دهد خانم هایی که تغذیه شان سرشار از مواد غذایی حاوی فیبر است کمتر از خانم هایی که فیبر کمتری مصرف می کنند در معرض بیماری های قلبی عروقی قرار می گیرند. در خصوص آقایان نیز باید بگوییم داشتن تغذیه سرشار از فیبر خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

مقابله با رادیکال های آزاد
نصف فنجان نخودفرنگی پخته شده ۲۵ درصد نیاز روزانه ما به منگنز را تامین می کند. منگنز یکی از عناصر کلیدی آنزیمی است که به خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک می کند. متاسفانه کار رادیکال های آزاد تخریب و آسیب رسانی به سلول های بدن است. این رادیکا ل های شوم می توانند باعث رشد برخی از سرطان ها شده و به غشای سلول ها و DNA ما آسیب برسانند. برای همین لازم است تمام تلاش خود را برای مقابله با این رادیکال های آزاد انجام دهید.

کمک به کاهش وزن
نخودفرنگی یک ماده غذایی کم کالری و کم چرب و حاوی پروتئین است. در واقع در هر فنجان نخودفرنگی ۱۳۴ کالری وجود دارد و همانطور که گفتیم سرشار از فیبر می باشد. برای همین هم این ماده غذایی در کاهش وزن بسیار موثر عمل می کند. اگر قصد لاغری دارید سوپ سبزیجات تهیه کرده و داخل آن نخودفرنگی بریزید. در این صورت سوپ تان حاوی ۹ گرم فیبر و ۹ گرم پروتئین می شود که جلوی اشتها را گرفته و احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می کند. توصیه می کنیم قبل از صرف غذای اصلی تان اول سوپ بخورید. در این صورت حجم زیادی از معده تان اشغال می شود و دیگر میلی به پرخوری نخواهید داشت.
از غذاهایی که می توان با نخود فرنگی آن ها را ساخت میتوان کوکوی نخودفرنگی، پاستا با گوشت و نخودفرنگی، برنج مخلوط چینی با نخود و مرغ، سالاد نخود سبز و چدار و ... نام برد.

منبع: الو دکتر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار