معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه سطح سواد استان بیشتر از میانگین کشوری است، گفت: میانگین سطح سواد افراد ۱۰ تا ۴۹ سال که جامعه هدف نهضت سواد آموزی است در کشور ۹۶.۶ دهم و در کرمانشاه ۹۶.۸ درصد یعنی ۲ دهم بیشتر از میانگین کشوری است.
کد خبر: ۱۰۴۲۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴ 02 May 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «هرمز نوروزی‌فرد»، افزود: این آمار در حالی است که طبق آخرین آمار سرشماری کشور در سال ۹۵، سطح سواد (افراد ۱۰ تا ۴۹ سال) در استان کرمانشاه سه دهم کمتر از میانگین کشور بود.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه چند سال متولی در سطح کشور رتبه اول سواد آموزی را به خود اختصاص داده است، گفت: براساس آمار سال ۹۹ سطح سواد در جامعه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال در کرمانشاه با ۹۶/۸ درصد ۲ دهم از میانگین کشوری بیشتر شده است.

نوروزی‌فرد با بیان اینکه سال گذشته ۱۰ هزار و ۳۶۰ نفر در سه دوره سواد آموزی، تحکیم و انتقال نهضت سواد آموزی استان ثبت نام کردند، بیان داشت: از این تعداد حدود پنج هزار نفر در دوره سواد آموزی، حدود سه هزار نفر در دوره تحکیم و ۲ هزار ۴۱۵ نفر در دوره انتقال که معادل کلاس ششم ابتدایی است دوره‌های خود را با موفقیت به پایان رسانند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه همچنین به طرح سودآموزی زنان روستایی ویژه نهاد ریاست جمهوری در راستای عدالت جنسیتی اشاره کرد و گفت: در این طرح که ویژه سوادآموزی زنان روستایی و مناطق مرزی است سال گذشته در استان هزار زن با سواد شدند.

نوروزی فرد در ادامه به طرح سواد آموزی زندانیان به ویژه در سطح زندان زنان اشاره کرد و گفت: پارسال در این طرح ۱۹۳ زندانی شرکت کردند.

وی همچنین اظهار کرد: ۲۳۰ نفر سال گذشته دوره‌های مهارت‌های هفتگانه که برای جذب و استخدام فرهنگیان است، در نهضت سواد آموزی شرکت کردند.

نوروزی‌فرد در پایان میزان سطح سواد در جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال استان کرمانشاه را قبل از انقلاب اسلامی ۴۸/۸ درصد اعلام کرد که بعد از انقلاب این رقم به ۹۶/۸ درصد یعنی ۲ برابر رسیده است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می‌کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار