یک کارشناس ارشد صنایع غذایی با اشاره به اینکه در میان عامه مردم وزن بالای مرغ ارتباط مستقیمی با تزریق هورمون به آن دارد، این موضوع را رد کرد و گفت: تزریق هورمون به مرغ‌ها در مرغداری‌ها به دلیل قیمت بالای هورمون امکان‌پذیر نیست.
کد خبر: ۱۰۴۲۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳ 02 May 2022

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، «راحله کاظمی»در پاسخ به این سوال که چرا برخی از مرغ‌ها وزن بالایی دارند، افزود: این ذهنیت در جامعه ایجاد شده است که حتماً به مرغ‌ها درمرغداری هورمون تزریق می‌شود یا اینکه هورمون در جیره غذایی مرغ‌ها اضافه می‌شود، هورمون یک پروتئین محسوب می‌شود که به راحتی در دستگاه گوارش این قابلیت را دارد که تجزیه شود.

این کارشناس ارشد صنایع غذایی توضیح داد: در نتیجه به جیره غذایی مرغ در مرغداری هورمون اضافه نمی‌شود و نکته مهم دیگر این است که قیمت هورمون به شدت بالا است و عملاً تزریق هورمون در مرغداری به دلیل قیمت بالای هورمون امکان پذیر نیست.

کاظمی اضافه کرد، یک دلیل عمده برای وزن بالای مرغ‌ها در مقداری تغذیه آن‌ها است؛ جیره غذایی مرغ در مرغداری شامل کربوهیدرات، پروتئین و دانه‌های روغنی است که سبک غذایی و این نوع تغذیه نقش بسزایی در افزایش وزن مرغ درمرغداری دارد.

وی افزود: همچنین نوردهی مناسب در سالن پرورش می‌تواند یکی دیگر از دلایل افزایش وزن مرغ در مرغداری باشد، چون برخی از مرغ‌ها وزن بالایی دارند.

کاظمی یادآور شد، بهتر است بدانید که چراغ‌ها در سالن پرورش روشن است با این کار عملاً طول روز افزایش پیدا می‌کند و مرغ با تصور اینکه روز است مدام در حال خوردن است همین مدام خوردن مرغ می‌تواند یکی از دلایل افزایش وزن مرغ‌ها در مرغداری باشد.

جداسازی پوست و چربی مرغ قبل از پخت

این کارشناس صنایع غذایی در ادامه سخنانش به تشریح مصرف آنتی بیوتیک در مرغداری‌ها نیز اشاره کرد و گفت: مطالعات نشان می‌دهد میزان آنتی بیوتیک با پخت کامل مرغ به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند و توصیه می‌شود بافت چربی و پوست مرغ قبل از پخت مرغ کامل جدا شوند.

کاظمی توضیح داد: استفاده از آنتی بیوتیک به خودی خود از منظر دامپزشکی مشکلی ندارد، البته به شرط آنکه از آخرین وعده مصرف آنتی بیوتیک در مرغ ۲۱ روز گذشته باشد و این مهم توسط دامپزشک کنترل می‌شود.

وی ادامه داد: آنتی بیوتیک به خاطر اینکه هیچ تغییری در طعم و مزه گوشت مرغ ایجاد نمی‌کند برای مصرف کننده قابل تشخیص نیست، اگر۲۱ روز از آخرین وعده آنتی بیوتیک رعایت نشده باشد و مرغ برای ذبح‌به کشتارگاه فرستاده شود آنتی بیوتیک تجمع پیدا می‌کند پس توصیه می‌شود بافت چربی و پوست مرغ قبل از پخت مرغ کامل جدا شوند.

وی معتقد است، بحث مهم در مرغ درباره هورمون نیست بلکه مبحث مهم آنتی‌بیوتیک است که دلیل استفاده از آنتی بیوتیک در مرغداری برای جلوگیری از بیماری‌های باکتریایی و عدم شروع بیماری در مرغداری است.

این کارشناس ارشد صنایع غذایی همچنین به مصرف برخی از اجزا مرغ نیز اشاره کرد و گفت: گرایش به سمت مصرف سنگدان به دلیل گران شدن قیمت گوشت مرغ افزایش یافته و قشر ضعیف جامعه به سمت مصرف سنگدان گرایش پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: سنگدان منبع خوبی از پروتئین، آهن، روی، ویتامین b ۱۲ و سلنیوم است و به دلیل کلسترول بالا و پورینبالا بهتر است در بیماری‌های قلبی و عروقی و نقرس محدود شود.

کاظمی تاکید کرد مصرف سنگدان به خاطر احتمال وجود آنتی‌بیوتیک بهتر است در ماه محدود شود.

بهتر است مرغ را نشویید

این کارشناس ارشد صنایع غذایی ادامه داد: در مرغ باکتری کمپیلوباکتر وجود دارد، با شست و شوی آن این باکتری به سطح سینک ظرفشویی، وسایل اطراف سینک ظرفشویی و دست و لباس فرد منتقل می‌شود.

وی در خصوص علائم مسمومیت با باکتری کمپیلوباکتر ادامه داد: گرفتگی عضلات شکم، اسهال، دل‌درد، نارسایی روده و حتی مرگ از جمله این عوارض است و بهتر است مرغ را نشویید.

کاظمی افزود: در صورت تمایل به شست و شوی مرغ، سینک ظرفشویی را با آب گرم و مایع ضدعفونی کننده شست و شو دهید و بعد از تکه کردن مرغ، تخته و چاقو را حتماً ضدعفونی کنید.

خطر ابتلا به عفونت کمپیلوباکتر در جگر مرغ

به گفته وی، مصرف جگر مرغ به صورت خام می‌تواند خطر ابتلا به عفونت کمپیلوباکتر را به شدت افزایش دهد از این رو توصیه می‌شود حتماً گوشت مرغ و جگر مرغ را با پروانه بهداشتی و به صورت بسته بندی شده تهیه کنید و از خرید و مصرف آن به صورت فله‌ای خودداری نمایید.

وی در خصوص خواص جگر مرغ نیز گفت: جگر مرغ حاوی پروتئین، آهن، ویتامین‌های گروه b ویتامین‌های a فسفر، زینک و منیزیم است.

کف مرغ را دور نریزید

این کارشناس صنایع غذایی در بخش دیگری از سخنانش در زمینه کف مرغ و هورمون گفت: متاسفانه برخی از مربیان آموزش آشپزی و بانوان با تصور اینکه مرغ هورمون دارد کف مرغ را جدا کرده و دور می‌ریزند یا اینکه یکباره کاملا آب مرغ را دور می‌ریزند با این کار عملا ویتامین‌های محلول در آب دور ریخته می‌شود.

کاظمی اظهار کرد: همچنین جگر مرغ می‌تواند محل تجمع آنتی بیوتیک باشد زیاده روی در مصرف جگر مرغ خطر مسمومیت با ویتامین A را به شدت افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: جگر مرغ حاوی پروتئین، چربی و کلسترول بالایی است و توصیه می‌شود نهایتاً ماهی یکبار مصرف شود البته نه به صورت جگر مرغ کباب شده، چون میزان آنتی بیوتیک فقط با پخت کامل به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

تخم مرغ فله‌ای نخرید

این کارشناس ارشد صنایع غذایی در ادامه توصیه‌های خود در خصوص شست و شوی تخم مرغ نیز گفت: پوشش بیرونی تخم مرغ که بخش بیشتر آن کربنات کلسیم است اولین سد دفاعی تخم مرغ در برابر عفونت‌های باکتریایی است که با شست و شوی تخم مرغ این لایه محافظ از بین می‌رود.

وی تاکید کرد، قبل از مصرف تخم مرغ، آن را شسته و کامل خشک کنید و بعد مصرف کنید اگر تخم مرغ آلودگی داشت بایک دستمال آن آلودگی را پاک کنید، تخم مرغ را داخل یک ظرف در بسته قرار دهید و داخل یخچال بگذارید و جداً از خرید تخم مرغ فله‌ای خودداری کنید.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار