کد خبر: ۱۰۴۲۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷ 02 May 2022

انواع زیادی از نمایشگرها در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شوند که امروزه کمتر در گوشی‌های هوشمند مانند TFT-LCD یافت می‌شوند. یکی از رایج‌ ترین مواردی که در حال حاضر در تلفن‌های رده متوسط ​​به بالا یافت می‌شود IPS-LCD است.

 

اما همه اینها به چه معناست؟ به طور خلاصه، دو نوع فناوری در بازار برای نمایشگرهای گوشی هوشمند موجود است LCD OLED هر یک از آنها دارای چندین تنوع و نسل است که باعث ایجاد کلمات اختصاری بیشتر می شود، مشابه تلویزیون ها و محدوده های مختلف آنها مانند LED،QLED ،miniLED  که همه در واقع تغییراتی از فناوری LCD هستند .

صفحه نمایش LCD چیست؟

ال سی دی (Liquid Crystal Display) به معنای نمایشگر کریستال مایع است و نام آن به مجموعه ای از کریستال های مایع اشاره دارد که با نور پس زمینه روشن می شوند و همه جا و ارزان بودن، آنها را به گزینه ای محبوب برای گوشی های هوشمند و بسیاری از دستگاه های دیگر تبدیل کرده است.

 

نمایشگرهای LCD نیز در زیر نور مستقیم خورشید عملکرد بسیار خوبی دارند، زیرا کل صفحه نمایش از پشت روشن می شود، اما نسبت به نمایشگرهایی که به نور پس زمینه نیاز ندارند، از نمایش رنگی با دقت کمتری استفاده میشد در گوشی های هوشمند، شما هر دو صفحه نمایش TFT و IPS دارید.

 

TFTمخفف Thin Film Transistor میباشد که یک نسخه پیشرفته از LCD است که از یک ماتریس فعال (AMOLED) استفاده می کند. ماتریس فعال به این معنی است که هر پیکسل به صورت جداگانه به یک ترانزیستور و خازن متصل است. مزیت اصلی TFT هزینه تولید نسبتا پایین و افزایش کنتر آن در مقایسه با LCD های سنتی است. نقطه ضعف ال سی دی های TFT مصرف انرژی بیشتر نسبت به سایر ال سی دی ها، زاویه دید کمتر و تولید مثل رنگ است. به همین دلایل TFT دیگر در گوشی‌های هوشمند استفاده نمی‌شود .

بیشتر بخوانید : نمایشگر ال سی دی سامسونگ

صفحه نمایش گوشی شاخص

نمایشگرهای IPS

فناوریIPS (In-Plane Switching) حلال مشکلی است که نسل اول نمایشگرهای LCD تجربه می‌کردند، جایی که اعوجاج رنگ هنگام مشاهده نمایشگر از جانب رخ می‌دهد، اما در پنل های IPS کریستال‌های مایع با نمایشگر در یک راستا قرار می‌گیرند، و در نتیجه زوایای دید برتری ایجاد می‌شود که معمولاً در تلویزیون‌های 178 درجه نمایش داده می‌شود، که یکی دیگر از ویژگی‌های نمایشگرهای  IPS است، از ویژگی های نمایشگرهای IPS میتوان در رابطه با سایر فناوری های LCD، بازتولید رنگ اشاره کرد.

صفحه نمایش گوشی ها LED است یا LCD ؟

ال ای دی ها این مزیت را دارند که انرژی بسیار کمی مصرف می کنند درحالی که تاکید بخش های بازاریابی را در برجسته کردن این اصطلاح در تلویزیون ها توضیح می دهد، اما وقتی صحبت از گوشی های هوشمند با اندازه نمایشگر کاهش یافته به میان می آید، خبری از این مزیت نیست. از سوی دیگر، عملکرد نور پس‌زمینه، نمایشگرهای LCD/LED را برای ارائه سطح کنتراست رقابتی با نمایشگرهای OLED دشوار می‌کند، زیرا کنترل نور توسط هر پیکسل منفرد انجام نمی‌شود، بلکه بر اساس مناطق روی نمایشگر انجام می‌شود .

 

صفحه نمایش گوشی شاخص

نمایشگر های AMOLED

AMOLED مخفف Active Matrix Organic Light-Emitting Diode است. اگرچه ممکن است پیچیده به نظر برسد اما در واقع اینطور نیست. ما قبلاً با ماتریس فعال در فناوری TFT LCD مواجه شده بودیم و OLED به سادگی اصطلاحی برای فناوری نمایشگر فیلم است .

 

OLED یک ماده آلی است که وقتی جریان نوری از آن عبور می کند، نور ساطع می کند. برخلاف پنل‌های LCD که دارای نور پس‌زمینه هستند، نمایشگرهای OLED همیشه خاموش هستند مگر اینکه تک تک پیکسل‌ها برق‌دار شوند .

 

این بدان معناست که نمایشگرهای OLED رنگ مشکی بسیار خالص‌تری دارند و وقتی رنگ‌های سیاه یا تیره‌ تر روی صفحه نمایش داده می‌شوند، انرژی کمتری مصرف می‌کنند. با این حال، تم های با رنگ روشن تر در صفحه نمایش های املود نسبت به ال سی دی هایی که از همان تم استفاده می کنند، انرژی بسیار بیشتری مصرف می کنند. نمایشگرهای OLED نیز گران ‌تر از LCD هستند.

 

از آنجایی که پیکسل های سیاه در صفحه نمایش OLED خاموش هستند، نسبت کنتراست نیز در مقایسه با صفحه نمایش LCD بالاتر است. نمایشگرهای AMOLED نیز نرخ تازه‌سازی بسیار بالایی دارند، اما از جنبه‌های منفی به اندازه نمایشگرهای LCD با نور پس‌زمینه در نور مستقیم خورشید قابل مشاهده نیستند. سوختن صفحه نمایش و تخریب دیود (به دلیل ارگانیک بودن) عوامل دیگری هستند که باید در نظر گرفته شوند. از جنبه مثبت، صفحه نمایش های AMOLED را می توان نازک تراز LCDها ساخت زیرا آنها به لایه نور پس زمینه نیاز ندارند و همچنین می توان آنها را انعطاف پذیر کرد.

 

صفحه نمایش گوشی شاخص

خرید ال سی دی شیائومی

تفاوت بین OLED، AMOLED و Super AMOLED چیست؟

 

OLED مخفف کلمه Organic Light Emitting Diode است. یک صفحه نمایشی که از ورقه های نازکی از مواد الکترولومینسانس تشکیل شده است و مزیت اصلی آنها این است که نور خود را تولید می کنند، بنابراین نیازی به نور پس زمینه ندارند و نیاز انرژی را کاهش می دهند. نمایشگرهای OLED زمانی که در گوشی‌های هوشمند یا تلویزیون استفاده می‌شوند معمولاً به عنوان نمایشگرهای AMOLED شناخته می‌شوند .

 

Super AMOLED نامی است که سامسونگ به نمایشگرهایش داده است که قبلاً فقط در مدل‌های سطح بالا یافت می‌شد اما اکنون به دستگاه‌هایی با مشخصات ساده‌تر رسیده است .

 

نمایشگرهای Super AMOLED بهتر از نمایشگرهای AMOLED نور خورشید را کنترل می کنند و همچنین به انرژی کمتری نیاز دارند. همانطور که از نام آن پیداست Super AMOLED به سادگی نسخه بهتری از AMOLED است. همه اینها فقط یک غوغای بازاریابی نیست: نمایشگرهای سامسونگ به طور مرتب به عنوان برخی از بهترین های موجود مورد بررسی قرار می گیرند. آخرین تکامل این فناوری به نام Dynamic AMOLED نامگذاری شده است. سامسونگ در مورد معنای این واژه به جزئیات اشاره نکرده اما تاکید کرد که پنل‌هایی با چنین شناسه ای، شامل گواهی HDR10+ هستند که از طیف وسیع‌تری از کنتراست و رنگ‌ها و همچنین کاهش نور آبی برای بهبود راحتی بصری پشتیبانی می‌کنند.

 

با پیشرفت تکنولوژِی و گوشی های هوشمند انتظار میرود که این دستگاه ها دارای کیفیت و هزینه مقرون به صرفه باشند، فروشگاه باتری اورجینال ارائه دهنده ال سی دی و باتری اورجینال با قیمت منصفانه میباشد که شما میتوانید محصول مورد نظر خود را به صورت آنلاین از این فروشگاه خریداری کنید .

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار