استاندار مرکزی گفت: منابع آبی باید به سمت ایجاد تحول برای کار ضربتی حرکت کند و در اجرای این طرح باید یک دشت استان با نظر کارشناسان شناسایی و ضمن تشکیل کارگروه تخصصی برای اجرای آن دستگاه های متولی استان نیز مشارکت کنند.
کد خبر: ۱۰۴۱۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶ 26 April 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،فرزاد مخلص‌الائمه در نشست شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان مرکزی، افزود:وضعیت بازچرخانی آب در این استان به دلایل مختلفی مناسب نیست و نیازمند مدیریت مطلوب است.
وی یادآورشد: برخی طرح‌ها در این حوزه از برنامه عقب است و پساب‌ تصفیه خانه‌های آب در این مجموعه به نحو مطلوب مدیریت نمی‌شود.
وی اظهار داشت: باید هماهنگی بین آبفا، آب منطقه‌ای و شرکت شهرک‌های صنعتی برای مدیریت پساب و منابع آبی در استان تقویت شود.
استاندار مرکزی گفت: صنایع بزرگ صنعتی از جمله پالایشگاه و پتروشیمی شازند باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند و برای واحدهایی که پساب را به چرخه تولید بازنمی‌گردانند، محدودیت ایجاد کرد.
مخلص الائمه تاکیدکرد: تابستان امسال برخی شهرستان‌ها با تنش آبی مواجه هستند که باید مدیریت مصرف در این مهم مورد توجه مردم و مسئولان قرار گیرد.
وی اضافه کرد: با توجه به کاهش نزولات آسمانی لازم است اصلاح الگوی مصرف مورد توجه آحاد مردم و مسئولان قرار گیرد.
استاندار مرکزی افزود: همچنین جهاد کشاورزی باید کشت محصولات صیفی که آب بر هستند و ارزش اقتصادی چندانی ندارند را مدیریت کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی هم گفت: اجرای جمع آوری شبکه فاضلاب در ساوه ۱۰ تا ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد در حالی که این شبکه در اراک ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
مهدی زندیه‌وکیلی افزود: با راه اندازی تصفیه خانه ساوه ۲۰۰ لیتر بر ثانیه پساب تولید خواهد شد که امکان توسعه تا ۷۰۰ لیتر نیز وجود دارد.
وی اظهار داشت: درصورتی که متقاضی برای خرید پساب فاضلاب باشد می‌توان از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تالاب میقان نمونه (حوض دریاچه سلطان) در استان قم است و اکنون با تخصیص پساب تصفیه خانه به کویر میقان این فضا به تالاب تبدیل شده و موجب زندگی گونه‌های مختلف پرندگان شده است.
زندیه وکیلی در خصوص سهیمه پساب خمین نیز اظهار داشت: پتروشیمی این شهر امسال به بهره برداری می‌رسد و شرکت (مانا انرژی) خمین نیز با فناوری بالا روی سهمیه پساب تصفیه خانه حساب باز کرده که باید به این مهم توجه شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی هم گفت: ۱۹۳ میلیمتر سال گذشته بارش در استان ثبت شد که نسبت به سال پیش از آن هفت و نیم درصد رشد داشته است اما نسبت به بلند مدت ۱۸ درصد کاهش نشان می دهد که نسبت به متوسط بارش نیز ۲۷۰ میلیمتر فاصله وجود دارد.
عزت الله آمره‌ای افزود: اکنون سد ساوه ۱۱۱ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش دارد و اکنون ۴۰ درصد ظرفیت مخزن این سد آبگیری شده است.
وی اظهار داشت: ۶۰ میلیون مترمکعب آب اکنون در سد کمال صالح اراک ذخیره است که نسبت به پارسال ۲۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: وضعیت ذخیره آب در سد کمال صالح از سد الغدیر ساوه بهتر است.
آمره‌ای افزود: یک هزار و ۲۰۰ لیتر برثانیه پساب تصفیه خانه اراک خروجی دارد که برای افق این طرح یک هزار و ۵۰۰ لیتر پیش بینی شده و این میزان خروجی تخصیص یافته است.
وی اظهار داشت: ۳۵۰ لیتر آن برای شرکت تعاونی آب بران فراهان، ۱۵۰ لیتر آن برای شهرک صنعتی خیرآباد، ۲۵۰ لیتر برای شهرداری اراک و ۱۰۰ لیتر هم به کمیته امداد امام خمینی(ره) تخصیص داده شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اظهار داشت: مراکز علمی و دانشگاه برای مدیریت آب طرح هایی را ارایه کرده‌اند که بعد از بررسی‌های لازم نتیجه نهایی اعلام می‌شود.
آمره‌ای افزود: طبق برنامه ریزی‌های سال گذشته باید ۲۵۰ حلقه چاه کشاورزی فاقد پروانه در استان مسدود می‌شد که ۲۱۴ حلقه از این تعداد با دستور مقام قضایی مسدود شده است.
وی اظهار داشت: همچنین باید سال گذشته ۷۰۰ کنتور هوشمند کشاورزی در استان نصب می شد که ۵۳۴ کنتور عملیاتی شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: تاکنون ۱۷۵ حلقه چاه آب کشاورزی در استان تعیین تکلیف شده و صاحب پروانه فعالیت شده‌اند.
آمره‌ای افزود: چهار دشت استان مرکزی شامل زرندیه، ساوه، اراک و کمیجان دچار فرونشست شده‌اند که هر ساله ۲۰ سانتیمتر از این پدیده در این دشت‌ها اتفاق می‌افتد و این پدیده در ساوه به میزان ۲۰سانتیمتر، در اراک ۱۷ سانتیمتر و در کمیجان ۱۲ اتفاق افتاده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی هم گفت: مهمترین طرح در وزارت نیرو طرح تعادل بخشی منابع آب است که به خاطر اعتبارات کم، ضعیف اجرا شد و طرح موفقیت نداشت.
محسن خیرمند در ادامه به وجود نیترات در آب برخی شهرها اشاره کرد و افزود: نیترات در آب شهرستان‌های ساوه، اراک، فراهان، خنداب و شازند وجود دارد که لازم است برای کمک به آبرسانی سالم در این مناطق از تانکر سیار استفاده شود.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه میزان نیترات بالا برای سلامت خطرناک است ضروری است این مهم مورد توجه قرار گیرد.
سرپرست حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم گفت: تالاب میقان اراک سالانه به ۲۹ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد و طبق قانون بعد از تامین آب آشامیدنی اولویت با تالاب‌ها است.
مهدی مصطفوی افزود: ۲۰۰ لیتر برثانیه سهیمه تصفیه خانه اراک به تالاب میقان کفاف ۲۹ میلیون لیتر برثاینه تالاب میقان اراک را نمی‌کند در صورتی که این میزان سهمیه به اراک داده نشود شاهد پدیده گرد و غبار بیشتری خواهیم بود.
وی اظهار داشت: لازم است برنامه‌ریزی زمان بندی شده در استان برای تجهیز شهرستان‌ها به تصفیه خانه صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت آبفا استان مرکزی هم گفت: شبکه جمع آوری فاضلاب شازند به طور کامل انجام شده و پیمانکار در حال نصب تجهیزات است که با تحقق اعتبارات لازم تا پایان سال عملیاتی خواهد شد.
یوسف عرفان‌نسب افزود: ۲۰ کیلومتر لوله گذاری برای تصفیه خانه شازند انجام شده و تکمیل آن برنامه اولویت دار شرکت آبفای استان مرکزی است.
وی اظهار داشت: ۲۵ دستگاه آب شیرین کن از محل محرومیت زدایی به استان تخصیص داده شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار