رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: انجام اعمال پیوند اعضا با تعداد بیماران مرگ مغزی قابل مقایسه نیست.
کد خبر: ۱۰۴۰۳۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹ 19 April 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در جلسه انجمن اهداء عضو ایرانیان شعبه اراک افزود: تعداد بیماران مرگ مغزی در استان زیاد است، اما تعداد کمی به پیوند اعضا منجر می شود.
وی یادآورشد: خوشبختانه در سال جاری اتفاقات خوبی در اهدا عضو افتاده که نشان می دهد در سال های گذشته نیز ضمن ابراز تاسف از زیاد بودن حوادث و اتفاقات منجر به مرگ مغزی در استان، به عمل پیوند و اهداء عضو منجر نمی شده است.
وی تاکید کرد: جلب رضایت از خانواده داغدیده در چنین شرایطی بسیار سخت است و همین امر آمار اهداء را کم و کار جلب رضایت توسط همکاران مان را دشوار کرده است.
دکتر جمالیان گفت: فعالیت های خوبی در این زمینه رخ داده اما باید قبول کرد افزایش تعداد اعمال پیوند اعضا و اهداء عضو، از عهده ی یک نفر یا یک تیم چند نفره بر نمی آید و باید همه مسئولین حتی در شهرستان ها شامل فرمانداران، شورای شهر و غیره دست به دست هم دهند و با انجام کار گروهی، تعداد بیشتری از هم استانی و هموطنان را نجات دهند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: با توجه به استقرار استان در مرکز کشور، انتظار از ۲۵ اهدا عضو در سال از استان می رود که متاسفانه نبود زیر ساخت های لازم در استان، گاها این امر محقق نمی شود.
دکتر بهمن صادقی گفت: مرگ مغزیی صرفا وظیفه وزارت بهداشت نیست و برای تایید مرگ مغزی پس از تایید متخصص بیهوشی و نورولوژی، پزشکی قانونی و سیستم قضایی نیز باید نظر بدهند و مرگ مغزی را تایید کنند.
وی افزود: اعضای بدن جوانانی که دچار مرگ مغزی می شوند برای پیوند بیشترین مورد استفاده را دارد که به دلیل سن پایین فرد مذکور، مسلما جلب رضایت از خانواده به دلیل شرایط بد روحی شان سخت و گاها امکان پذیر نیست.
وی تاکید کرد: در دوسال گذشته، استان مرکزی جزء ۱۰استان آخر در این زمینه بوده که می توان با فرهنگ سازی و گذراندن دوره های ترویجی و انگیزشی این جایگاه را ارتقاء بخشید و جان های بیشتری را نجات داد.
دکتر صادقی با اشاره به اینکه یکی از شرایطی که بتوان در استان عمل پیوند اعضا را انجام داد فراهم کردن شرایط و زیرساخت های لازم است، گفت: استقرار ۳ پزشک جراح قلب، نصب دو دستگاه آنژیوگرافی امیدواریم در ۶ ماهه نخست سال اولین عمل پیوند قلب را پوشش دهیم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: برنامه ریزی برای فراهم کردن شرایط لازم برای پیوند کلیه در گام بعدی و نظم بخشیدن به امکانات موجود و همپوشانی با انجمن حمایت از بیماران کلیوی از مهمترین برنامه های ستاد برای افزایش تعداد عمل های اهداء عضو است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار