استاندار مرکزی گفت: رفع بسیاری از مشکلات نیازمند زمان بیشتر و رفع برخی دیگر از موانع و مشکلات نیازمند تأمین اعتبار یا اصلاح مدیریتی است.
کد خبر: ۱۰۳۸۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲ 12 April 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،فرزاد مخلص الائمه در نشست هم اندیشی با منتخبان تشکل‌های دانشجویی استان مرکزی افزود:این مهم نیز باید مدنظر باشد که اکنون بین ۸۰ تا ۹۰ هزار طرح نیمه‌تمام در کشور وجود دارد و تکمیل آنها نیازمند اعتبار مالی بسیار کلانی است که با شیوه‌های گذشته محقق نخواهد شد.
وی یادآورشد: سیاست دولت مردمی سیزدهم این است که طرح‌های جدید تعریف نکند و صف طرح‌های نیمه‌تمام را افزایش ندهد.
وی با بیان اینکه سند تحول دولت مردمی در پایان سال گذشته مشتمل بر یک‌هزار و ۲۳ اقدام تدوین شده است افزود: این سند باید تا پایان دولت سیزدهم در سه بازه زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اجرایی شود.
وی ادامه داد: ۳۱ اقدام سند تحول دولت مردمی مرتبط با نظام آموزش عالی است و چهار چالش اصلی این حوزه نیز در این سند قید شده است.
وی، چهار چالش اصلی حوزه نظام آموزش عالی را ناکارآمدی نظام حکمرانی و اداره دانشگاه، پاسخگویی ناکافی دانشگاه‌ها به نیازها و مسائل جامعه، توسعه نیافتگی نظام فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها و همچنین ضعف همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی برشمرد.
استاندار مرکزی اظهار داشت: ذیل این چهار چالش، عوامل ایجاد کننده این آنها قید شده که انتظار می‌رود جامعه دانشگاهیان این بخش از سند که مرتبط با حوزه نظام آموزش عالی است را با جدیت مطالبه و پیگیری کنند.
مخلص‌الائمه بیان کرد: به واسطه مطالبه دانشجویان، دستگاه‌های اجرایی باید تکالیف خود را اجرایی کنند و دانشگاه‌ها نیز مکلف‌اند بُرش های استانی این مباحث را دنبال نمایند و تدابیر ویژه‌ای در راستای رفع این چالش‌ها اندیشیده شود.
وی توضیح داد: نگرش دولت به آموزش عالی و سایر حوزه‌های مهم در این سند قید شده و نیاز است برنامه‌های ابلاغی این سند را در بازه‌های زمانی یک تا سه ساله دنبال شود.
استاندار مرکزی تاکید کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و نیمه‌تعطیل بودن طولانی مدت دانشگاهها، شور و نشاط میان جامعه دانشجویی کاهش یافته که این مهم نیازمند بازسازی است چرا که این قشر محور اقدامات تشکیلاتی هستند.
مخلص الائمه افزود: دولت پیگیر این ایده است که دانشگاهها در هیأت مدیره شرکت‌های بزرگ دولتی عضویت داشته باشند.
وی با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی منتخبان تشکل‌های دانشجویی گفت: برخی مسائل ناظر به دستگاه‌های ملی و فرا استانی است که باید مورد پیگیری قرار گیرد و همچنین برخی انتقادات و پیشنهادات مطرح شده در این نشست نیز در بدنه اجرایی استان و در نشست‌های گسترده مورد بررسی و رسیدگی قرار خواهد گرفت.
استاندار مرکزی اضافه کرد: حدود ۶۰ کمیسیون و شورا با ریاست نماینده عالی دولت در استان برگزار می شود و به همین میزان نیز کارگروه‌هایی در این راستا با ریاست معاونین استاندار به صورت منظم تشکیل می‌شود که در تمام این نشست‌ها نمایندگانی از دانشجویان استان می‌توانند حضور داشته باشند تا ضمن آشنایی با موانع و مشکلات، در نظام تصمیم‌گیری تأثیرگذار باشند.
مخلص الائمه با اشاره به انتقاد یکی از مدعوین از وضعیت گردشگری در استان مرکزی، یادآور شد: جایگاه حوزه گردشگری استان باید برجسته شود هرچند اقدامات مناسبی در این حوزه صورت گرفته اما با توجه به ظرفیت‌های بالا، هنوز استان در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته است.
وی با اشاره به مسئله آلودگی هوای کلانشهر اراک که در اظهارات نمایندگان تشکل‌های مختلف برجسته بود، گفت: آلودگی هوای کلانشهرها یک پدیده نوظهور و یک رویداد یک‌شبه نیست و طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در سال ۸۶ به تصویب رسیده و قبل از آن تاریخ مصاحبه‌های گوناگون در خصوص اقدامات انجام شده ذیل این موضوع از سوی نمایندگان مجلس و مسئولان اجرایی و سازمان‌های مردم‌نهاد منتشر شده و باید توجه داشت که دولت‌ها در مهار این پدیده موفق نبوده‌اند و برخورد سیاسی نیز با آن نتیجه‌بخش نخواهد بود.
استاندار مرکزی با تأکید بر ضرورت توجه به ناترازی تولید و مصرف گاز و برق، افزود: به‌منظور کاهش حجم آلایندگی هوا از چند شرکت دانش ‌بنیان دعوت شده که در این خصوص راهکار ارائه دهند و البته تاکنون از سوی دستگاه‌های متولی و از جمله شهرداری اقدامات متعددی انجام شده و برخی کوتاهی‌ها نیز صورت گرفته است، ضمن اینکه این بحران تنها مربوط به شهر اراک نیست بلکه کلانشهرهای دیگر کشور نیز با این معضل زیست‌محیطی به عنوان‌ یک ابرمسئله مواجه هستند.
وی در خصوص اعتراض یکی از دانشجویان به جانمایی بیمارستان ولیعصر(عج)، گفت: جانمایی این مرکز درمانی از ابتدا در مجاورت پمپ بنزین و همچنین بافت مسکونی اشتباه بوده اما اکنون این طرح پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارد و امکان جمع آوری این طرح ممکن نیست.
مخلص الائمه گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکنون در استان حدود ۵۰ تغییر مدیریتی صورت گرفته است.
وی با تأکید بر ضرورت حاکمیت اخلاق بر مدیریت و سیاست، افزود: بومی‌ بودن یکی از مؤلفه‌های شایستگی در مدیریت است و البته همه آن نیست و برای تصدی مدیریت‌ها با تأکید رئیس جمهوری باید به مجموع مؤلفه‌های شایستگی توجه کرد و مدیر باید قادر باشد اقدامات مربوطه را به صورت تیمی پیش ببرد.
استاندار مرکزی ادامه داد: سند آمایش توسعه علم، فناوری و نوآوری استان مرکزی با محوریت دانشگاه صنعتی اراک تدوین و تهیه شده و پس از اصلاح نهایی و تکمیل، اجرا خواهد شد.
مخلص‌الائمه در خصوص موضوع "موقعیت تعارض منافع " ،گفت: برخی از موقعیت‌های تعارض منافع، قابل کنترل و برخی نیز غیرقابل‌ کنترل است و نباید اجازه داد در این بستر فساد شکل بگیرد.
وی اضافه کرد: به فضل الهی در جاده‌های ارتباطی فرعی استان نیز به زودی اقدامات و فعالیت‌های ملموسی انجام خواهد شد که منابع مالی مناسبی در این راستا جذب شده و به طور حتم افزایش رضایتمندی مردم را به همراه دارد، اما جاده‌های ارتباطی اصلی نیازمند بودجه‌های کلان و از محل اعتبارات ملی است و البته باید ادغان کرد که اقدامات زیادی در حوزه راه‌های استان تاکنون انجام شده اما با توجه به اینکه استان در شریان مواصلاتی و محور ترانزیتی قرار گرفته با شرایط مطلوب فاصله دارد.
استاندار مرکزی با گلایه از عملکرد ضعیف برخی شهرداران استان مرکزی گفت: ما به دنبال هم افزایی و همگرایی هستیم و هر عامل اخلال کننده مردود است و مدیریت ارشد اجرایی استان از ظرفیت ۲ قوه دیگر در راستای پیشرفت و اعتلای استان بهره‌گیری می‌کند چرا که بر این باور هستیم که ظرفیت و استعدادهای استان بیش از مسائل و مشکلات آن است و با تعامل و همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادها باید این مسیر ناهموار را با سرعت و شتاب مناسب طی کنیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی هم گفت: شهدای دانشجو بارقه ظلم‌ستیزی را از ۱۶ آذر ماه ۱۳۳۲ به منصه ظهور گذاشتند و بعد از آن هم منویات معمار کبیر انقلاب اسلامی را با آرمان خواهی به عرصه آوردند و این نهضت کماکان ادامه دارد.
بهنام نظری افزود: در وقایع مختلف و در نقاط حساس دانشجویانی داشته‌ایم که مطالبه‌گری در خط امام و مقام معظم رهبری و آرمان‌های نظام داشته و از خود رشادت‌هایی به جا گذاشتند.
وی اظهار داشت: گفتمان‌سازی حول آرمان‌های انقلاب از دغدغه‌هایی است که رهبر معظم انقلاب همواره در حوزه دانشجویی به آن پرداخته‌اند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: دانشجویان می توانند موضوعات و معضلات کشور را به زبان دانشجویی در کنار مسئولان خدمتگزار به ویژه دولت مردمی سیزدهم تحلیل و در رفع آنها مشارکت کنند.
چاره اندیشی برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی هپکو و آذرآب ، بحث‌ کاهش آلودگی هوا، بهره گیری از ظرفیت بومی و تخصص و تفکر انقلابی، کمبود اماکن تفریحی، مقابله با جنگ نرم، توجه به شعار سال مبنی بر حمایت از شرکت های دانش بنیان و تولید اشتغال آفرین، کمبود بودجه های فرهنگی، توجه اداره کل ورزش و جوانان به مقوله جوانان، تامین و پرورش نیروهای انقلابی و کارآمد، بهره گیری آموزش و پرورش استان از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان، توجه به بحث گردشگری استان، مکان‌یابی نامناسب برای ایجاد مرکز درمانی ولیعصر( ع) از جمله مباحثی بود که از سوی این جامعه منتخبان تشکل‌های دانشجویی مطرح شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار