مدیرعامل و اعضای هیات مدیره انجمن پارکینسون، بر ضرورت شناسایی و ثبت اطلاعات بیماران پارکینسون در کشور تاکید کرده و خواستار توجه وزارت بهداشت و بیمه‌ها به این بیماران شدند.
کد خبر: ۱۰۳۸۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱ 12 April 2022

به گزارش انجمن پارکینسون ایران، محمود رضا فقیهی مدیرعامل انجمن پارکینسون به مناسبت روز جهانی پارکینسون اظهار داشت: با توجه به روند پیری جمعیت ایران و افزایش افراد سالمند، میزان بروز و شیوع پارکینسون در کشور رو به افزایش است.
وی با اعلام اینکه تا کنون مجموعه‌ای در کشور وجود نداشت که اطلاعات این بیماران را ثبت و ضبط کند، گفت: هدف از تأسیس این انجمن، حمایت از بیماران پارکینسون و پرداختن به نیاز‌های اجتماعی این افراد است.
فقیهی ادامه داد: اولین اقدام بعد از تأسیس انجمن، شناسایی تعداد بیماران پارکینسون در کشور است که این کار را با ثبت نام از این افراد شروع کرده ایم.
وی افزود: متأسفانه اطلاعات منسجم و دقیق از بیماران پارکینسون در کشور وجود ندارد و بر همین اساس، فراخوان ثبت اطلاعات بیماران را در اولین گام آغاز کرده ایم.
فقیهی به برنامه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای ریجستری بیماران پارکینسون در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به صنعتی شدن جوامع، پارکینسون صرفاً بیماری دوران پیری نیست و میزان شیوع آن در افراد جوان نیز دیده می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه جمعیت سالمند کشور رو به افزایش است، میزان بروز و شیوع پارکینسون قطعاً افزایش خواهد یافت. از همین رو، نیازمند حمایت سیاستگذاران حوزه سلامت در حمایت از این بیماران هستیم.
مدیرعامل انجمن پارکینسون تاکید کرد: بیماران پارکینسون نیازمند خدمات درمانی و توانبخشی هستند و می‌بایست برای آن، برنامه ریزی لازم صورت بگیرد.
در ادامه امیرحسن حبیبی عضو هیأت مدیره انجمن پارکینسون به دارو‌های مورد نیاز بیماران پارکینسون اشاره کرد و گفت: متأسفانه دارو‌های این بیماران از حمایت بیمه‌ای کافی برخوردار نیست و لازم است که اصلاحاتی در روند پوشش بیمه‌ای دارو‌های پارکینسون صورت بگیرد.
فلوشیپ اختلالات حرکتی و پارکینسون، با عنوان این مطلب که برخی از بیماران با دارو‌های ایرانی و برخی نیز با دارو‌های خارجی سازگاری دارند، ادامه داد: در دسترس بودن دارو‌های این بیماران از اهمیت زیادی در کنترل بیماری برخوردار است.
حبیبی تاکید کرد: البته این بیماران فقط به درمان‌های دارویی و جراحی نیاز ندارند، بلکه موضوع توانبخشی آن‌ها نیز از اهمیت زیادی در کنترل بیماری برخوردار است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: پارکینسون درمان ندارد و باید آن را کنترل کرد.
در ادامه، مهری سالاری متخصص مغز و اعصاب و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که تا کنون ۲۵۰ هزار بیمار پارکینسون در کشور شناسایی شده اند، گفت: متأسفانه هنوز اطلاعات کامل و دقیقی از بیماران پارکینسون در کشور نداریم، زیرا هزینه مطالعات خیلی بالا است و تا کنون نتوانسته ایم مطالعات کاملی از بیماری پارکینسون در کشور داشته باشیم.
وی بر انجام کار‌های تحقیقاتی به منظور شناسایی بیماران پارکینسون در کشور تاکید کرد و افزود: متأسفانه برخی از این بیماران نگران هستند که اطلاعات آن‌ها مورد سوءاستفاده قرار بگیرد و از همین رو، برای شناسایی دقیق این بیماران با مشکل مواجه هستیم.
عضو هیأت مدیره انجمن پارکینسون، با اعلام اینکه هنوز علت دقیق ابتلاء به پارکینسون شناسایی نشده است، ادامه داد: عوامل مختلفی را در بروز این بیماری مطرح می‌کنند که ژنتیک هم دخیل است. به طوری که ۱۰ درصد علل بروز پارکینسون را ناشی از عوامل ژنتیکی عنوان می‌کنند.
سالاری به سبک زندگی اشاره کرد و گفت: در کنار درمان‌های دارویی و جراحی پارکینسون، باید به سبک زندگی و روش‌های پیشگیری از بیماری نیز توجه داشت. زیرا، فعالیت بدنی نقش مهمی در پیشگیری از پارکینسون دارد.
در ادامه، سید محمدمحسن میرمحمدی نایب رئیس انجمن پارکینسون، به ثبت نام رایگان بیماران در انجمن اشاره کرد و افزود: تمرکز ما بر دستیابی به آمار و اطلاعات بیماران است و در آینده برنامه‌های حمایتی از بیماران را در دستور کار خواهیم داشت.
وی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های آتی انجمن پارکینسون، تعامل با انجمن‌هایپارکیسون در سراسر جهان است تا بتوانیم اطلاعات خود را به روز نگه داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار