اهدا و پیوند عضو که از آن به جان بخشی دوباره یاد می‌شود، همسنگ با نفس کشیدن ارزش دارد، با وجود اینکه از سال ۹۵ تاکنون ۳۰۰ عضو از بیماران مرگ مغزی در بوشهر اهدا شده، اما انجام جراحی پیوند حیات بخش سال‌ها است در این استان به "آرزویی دیرینه" تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۰۳۸۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲ 11 April 2022

به گزارش تابناک بوشهر، براساس آمار ۵۰ درصد از اهدای عضو در کشور پس از واقعه مرگ مغزی صورت می‌گیرد و تسکین سوگِ بستگان و کادر درمان می‌شود، امروز ۲۰ سال از طراحی شبکه فراهم آوری اعضای پیوندی ایران و ۱۷ سال از نخستین اهدای عضو در بوشهر می‌گذرد و با جهشی ارزشمند که سال ۹۵ در تقویت زیر ساخت‌های پزشکی بوشهر و فرهنگ‌سازی برای اقناع بستگان رخ داد، تا کنون بیش از ۳۰۰ عضو از  ۹۳ بیمار مرگ مغزی در این استان برداشت و اهدا شده‌ است.

بوشهر از اعضای مهم تیم فراهم آوری پیوند اعضای کشور است، دانشگاه علوم پزشکی آن در میان ۵۶ دانشگاه کشور رتبه ۱۶ اهدای عضو را دارد و علاوه بر فراهم آوری و شناسایی، عمل برداشت عضو نیز در مراکز درمانی این استان انجام می‌شود.

نبود پزشک متخصص مقیم؛ سد راه پیوند عضو در بوشهر

اما چنانکه مسئول فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان می‌کند فقدان "پزشک متخصص مقیم" برای پیوند و دوره ایزوله پس از آن، بزرگ‌ترین سد راه انجام عمل پیوند در این استان است، عاملی که در میانه زنجیره اهدای عضو استان بوشهر نقطه توقف گذاشته است تا اعضای برداشت شده به شیراز و تهران منتقل شود.

فراهم سازی امکان انجام عمل پیوند عضو در استان بوشهر، زمان ماندن در نوبت را برای بیماران بوشهری نیازمند عضو کوتاه‌تر می‌کند و هزینه‌های سنگین درمانی را از دوش بیماران و نظام سلامت بر می‌دارد؛ علیرضا باقری می‌گوید: انجام عمل جراحی پیوند کلیه از آرزوهای دیرینه ما در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر است که می‌توان زیر ساخت‌های لازم را برای آن فراهم کرد.

به گفته او اقلیم استان‌های جنوبی بر شمار بیماران کلیوی آنها بی‌تاثیر نیست و آمار بالای بیماران بوشهری نیازمند دیالیز، اهمیت راه اندازی این عمل پیوند را برای کوتاه کردن نوبت انتظار بیماران بخوبی نشان می‌دهد.

آنطور که باقری توضیح می‌دهد ساختار پیوند کلیه نسبت به کبد، قلب و برخی دیگر از اعمال پیوند پیچیدگی کمتری دارد و راه اندازی آن در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر امکان‌پذیر است.

او اضافه می‌کند: امکان در اختیار گذاشتن فضا در بیمارستان شهدای هسته‌ای بوشهر فراهم است و می‌توان تجهیزات لازم را تامین کرد اما بزرگ‌ترین کمبود نیروی انسانی متخصص است.

پیوند عضو خط پایان هزینه‌های کمر شکن بیماری

با توجه به آماری که مسئول فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم‌ پزشکی بوشهر به خبرنگار ایرنا داد پارسال ۲۸ عضو کلیه از بوشهر به شیراز ارسال شد تا در شبکه اهدای عضو به بیماران نیازمند پیوند زده شود، حال آنکه اگر امکان پیوند در استان فراهم شود امکان انتقال کلیه به بیماران دیالیزی این استان فراهم می‌شود و هزینه کمر شکن دیالیز از دوش نظام سلامت برداشته می‌شود.

هر بیمار دیالیزی سه نوبت چهار ساعته در هفته نیازمند انجام دیالیز است که هر بار ۷۰۰ هزار تومان هزینه روی دست دولت می‌گذارد و با توجه به ۱۲ ساعت زمانی که می‌گیرد باید به این هزینه ضربه به اشتغال بیمار و تبعات اقتصادی و روحی آن برای او نیز افزود.

به گواه آماری که رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان بوشهر ارائه می‌دهد این استان ۵۳۰ بیمار کلیوی نیازمند دیالیز دارد که بالاتر از میانگین کشوری است و تاکنون ۶۱۳ بیمار نیز عضو کلیه را دریافت کرده‌اند.

شعیب عباسی می‌گوید: با توجه به اهمیت مساله در بوشهر این انجمن از سال‌ها قبل درخواست تامین امکان عمل پیوند در استان را مطرح کرده که هنوز نتیجه‌ای نداشته است.

رنج بیماری به اضافه سفر

چنانکه در مورد همه بیماران نیازمند دریافت عضو صادق است سفر به دیگر استان‌ها برای انجام عمل پیوند، علاوه بر رنج بیماری، هزینه و دشواری سفر و اقامت در استانی دیگر برای عمل پیوند و دوره ایزوله پس از آن را نیز به آنها تحمیل می‌کند و حالا که بسیاری از ملزومات فراهم است، سختی راه بیماران نیازمند، ضرورت رفع کاستی‌ها را نمایان می‌کند.

تلاش‌های خبرنگار ایرنا برای دریافت پاسخی در زمینه امکان سنجی، تصمیم یا اقدامات احتمالی انجام شده در این ارتباط از معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بی‌نتیجه ماند اما چنانچه مسئول فراهم آوری اعضای پیوندی این دانشگاه می‌گوید: تحقق این مهم دور از دسترس نیست؛ بوشهر نقش فراهم آوری و برداشت عضو را انجام می‌دهد و فاصله آن تا تکمیل زنجیره پیوند، تامین پزشک متخصص مقیم است.

به گفته باقری ۸۰ هزار بوشهری کارت اهدای عضو دریافت کرده‌اند و خداپسندانه داوطلب این اقدام بشر دوستانه‌ شده‌اند و به طور میانگین سالانه ۲۵ نفر در بوشهر مرگ مغزی می‌شوند.

به گفته او در سال پایانی قرن ۱۴ اهدا در این استان انجام شده و از این مفر ۵۰ بیمار بازگشتی دوباره به زندگی داشته‌اند؛ نتیجه این اهدای عضو در استان بوشهر ۴۷ عضو پیوندی شامل ۲۸ کلیه، ۱۴ کبد، یک قلب و چهار پانکراس است که با موفقیت به بیماران نیازمند و در نوبت دریافت عضو پیونده زده شده است.

پیوند اندام یا پیوند عضو فرآیندی پزشکی است که طی آن عضوی سالم از بدن یک فرد (داوطلب) یا دچار مرگ مغزی برداشته شده و به بدن بیمار دارای عضو معیوب پیوند زده می‌شود؛ هفت عضو فرد مرگ مغزی شده قابلیت جان بخشی مجدد به بیماران نیازمند دارد و در این میان پیوند کلیه و پس از آن کبد و قلب، پر تکرارترین پیوندها هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار