کد خبر: ۱۰۳۸۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸ 09 April 2022

رهبر حزب وطن ترکیه در یک مصاحبه اظهاراتی در رابطه با مسائل روز داخلی ترکیه مطرح کرد و لغو سفر رئیس جمهور این کشور به ایران را اشتباه بزرگ خواند.

واکنش رئیس حزب وطن ترکیه به لغو سفر اردوغان به تهران؛ نمی توانید آمریکا را جای ایران بگذارید

به گزارش فارس، «دوغو پرینچک» رهبر حزب وطن ترکیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «اولوسال» اظهاراتی در رابطه با مسائل روز داخلی ترکیه مطرح کرد.

وی درباره لغو سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به ایران گفت: لغو این سفر، پشت پا زدن به یک شانس است. چقدر خوش شانس هستیم که همسایه هایی مانند ایران، جمهوری آذربایجان، عراق، سوریه داریم. تمامی اینها تولیدکنندگان گاز طبیعی، گازوئیل و نفت دنیا هستند. ترکیه هم با بحران انرژی مواجه است. معلوم است که آقای رئیس جمهور با لغو سفر به ایران در چنین شرایطی، به شانس ترکیه پشت پا می‌زند. به نظر ما لغو این سفر اشتباه است. 

پرینچک با اشاره به این موضوع اضافه کرد، یکی از مهمترین علل تورم در ترکیه، هزینه‌های انرژی است. ترکیه با بررسی بسیار دقیق جغرافیای خود، می تواند بخوبی از فرصت‌ها با کشورهای همسایه تولید کننده انرژی استفاده کند. به تاثیر این وضعیت در ایران بیاندیشید. دو روز بعد از سفر رئیس جمهوری اسرائیل به ترکیه، رئیس جمهوری ترکیه از سفر به ایران منصرف شد. ترکیه امروز در مورد انرژی با مشکلات بسیار بزرگی مواجه است. اینکه «آمریکا به ما چه خواهد گفت؟ و یا آمریکا خواستار سرنگونی رئیس جمهوری ترکیه است»، در اصل شما با این دیدگاه به آمریکا پیام می‌دهید و می‌گویید «ای آمریکا مرا سرنگون نکن، من به ایران نمی روم». 

غرب رو به افول است و نباید به آن اعتماد کرد

وی همچنین افزود: موازنه ها در جهان به هم خورده است. غرب رو به افول و سلطنت دلار رو به زوال است. دیگر نمی توان از موازنه و یا تعادل سخن به میان آورد. هیچ موازنه‌ای میان آتلانتیک و آسیای رو به رشد وجود ندارد. آتلانتیک در هر جا شکست می خورد. ترکیه با بازی کردن به همراه مهره شکست خورده، چه آینده‌ای برای خود رقم خواهد زد؟ لذا ما لغو سفر به ایران را اشتباه بزرگ قلمداد می‌کنیم. پاسخ رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری هم یک پاسخ جوانمردانه نبوده و برازنده دولت نیست. حال که سفر به ایران را لغو کردی، بگو «لغو کردیم». ترکیه‌ای که از سفر به ایران می ترسد.... دولت باید اعتماد به نفس داشته باشد. 

رئیس حزب وطن ترکیه اضافه کرد، در ایران، ترکیه به عنوان دولت غیرقابل اعتماد پنداشته می شود. سفر به ایران در سطح رئیس دولت، دو روز قبل از برگزاری آن لغو گردید. شما چگونه به این دولت اعتماد خواهید کرد؟ آن هم در دوره‌ای که ترکیه با بحران شدید انرژی مواجه است.... افزایش قیمت‌های انرژی، به معنای افزایش قیمت تمامی اقلام غذایی و صنایع است. ترکیه یک کشور فقیر به لحاظ انرژی است. 45 درصد از واردات، صرف انرژی می شود. در چنین فضایی که فرصت خرید انرژی ارزان وجود دارد و تحریم ها علیه ایران و روسیه مطرح است، ترکیه باید به آمریکا واکنش نشان داده و بگوید «تو نمی توانی به خرید و فروش من مداخله کنی».  آمریکا نمی تواند حزب عدالت و توسعه را تحت تاثیر خود قرار دهد، اما سیاست مماشات پیش گرفته است. می توانیم به این سیاست، «سیاست الاکلنگی» هم بگوییم. در یک سوی این الاکلنگ روسیه و در طرف دیگر کشورهای بی ارزش قرار دارند. چگونه می توانید موازنه را برقرار کنید؟ زلنسکی امروز است، فردا نیست. عبارت «سیاست متوازن» واقع گرایانه نیست. نمی‌توانید از طریق این گونه مفاهیم انتزاعی، سیاست و استراتژی تولید کنید. 

تحریمها علیه ایران و روسیه یک فرصت تاریخی برای ترکیه است

دوغو پرینچک در ادامه مصاحبه خود تاکید کرد، تحریم ها علیه ایران، روسیه و چین، یک فرصت تاریخی برای ترکیه محسوب می‌شود. چین دیگر رهبر اقتصاد جهان است. دنیا به دلیل رشد چین و هند رشد می‌کند. در چنین شرایطی، عدم تعادل میان آسیا و اروپا وجود دارد. آمار و ارقام مشخص است. به سه کشور اولی که ترکیه تجارت خارجی دارد، نگاه کنید: روسیه، چین، آلمان. آمریکا در بین این کشورها وجود ندارد. روسیه و چین سهم بسیار بزرگی در تجارت خارجی ترکیه دارند. ترکیه نمی تواند آمریکا را در مورد انرژی حتی جایگزین ایران هم بکند. صادرات به آمریکا و آلمان در چارچوب قوانین اقتصاد رو به افزایش است. این هم در بازار اقتصادی روز یک امر طبیعی می باشد. 

او در زمینه افزایش شدید تورم در ترکیه طی ماههای اخیر گفت: قیمت گوجه فرنگی به 30 لیر رسیده است. به فکر مردم باشید. چرا قیمت ها افزایش می یابد؟ بخاطر افزایش قیمت انرژی. تا زمانی که هزینه انرژی بالاست، شما نمی توانید قیمت‌ها را پایین بکشید و تورم را مهار کنید. می گویید که «تورم را من مهار خواهم کرد». چگونه؟ با افزایش تولید و ارزان کردن هزینه‌ها. گفته می شود که چین 400 میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری خواهد کرد. در صورتی که سیاست صحیح اجرا کنید، این رقم برای ترکیه ظرف 10 سال به 800 میلیارد الی 1 تریلیون دلار می‌رسد.

پرینچک تصریح کرد، ما می توانیم در زمینه فناوری اطلاعات با روسیه همکاری کنیم. من از 48 شرکت صنایع دفاع که تحت عنوان USC در روسیه فعالیت می‌کنند، نامه ای دریافت کردم و آن را به شخص رئیس جمهوری ترکیه فرستادم. در این نامه می گویند ما برای همکاری در عرصه صنایع دفاع از زیردریایی گرفته تا بالگرد آماده هستیم. ولی با شجاعت و قاطعیت به این موضوع پرداخته نمی‌شود. 

وی افزود: آیا ترکیه قوی از غرب جدا می شود؟ انقلاب تولید در کشورمان موجب گسترش روابط با اروپا می‌شود. چون تولید در بخش کشاورزی و صنعت موجب سربلندی و بهبود روابط ما با دنیا می شود. ورود پول داغ به کشور 6 ماه قبل از انتخابات، تاثیری بر اقتصاد و جیب مردم نخواهد داشت. کسی هم چنین پولی را به ترکیه نمی‌دهد. شاهد جدایی مردم از حزب عدالت و توسعه هستیم. آراء این حزب و حزب حرکت ملی گرا ریزش می‌کند. نمی توانید این روند را با پول داغ به عقب برگردانید. اگر از امروز تصمیمات قاطعانه بگیرید، 10 ماه بعد نتایج آن را می‌بینید. لذا امنیت انرژی از لحاظ حزب عدالت و توسعه، سیاست انتخاباتی است و با سرنوشت ترکیه ارتباط دارد. 

وی همچنین گفت: قبلاً گفتیم بجای اینکه کشاورز ورشکسته شود، بانک ها ورشکسته شوند. اکنون می‌بینید که بانک ها سال گذشته 90 میلیارد لیر سود کرده‌اند. سود بانک ها در دو ماه اول سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته سه برابر افزایش یافته است. بهتر است بانک‌ها امسال سود نکنند. ارزیابی دلار به عنوان پول ذخیره‌ای در تمامی دنیا، از نظام تاراج و باج گیری آمریکا سرچشمه می‌گیرد. البته این وضعیت بر اقتصاد آمریکا نیز تاثیرگذار خواهد شد. در روزهای آتی شاهد این اثرات خواهیم بود. کسی انتظار نداشته باشد روسیه بخاطر تحریم‌ها، در مقابل آمریکا گردن خم کند. در حالیکه رسانه‌های غرب می گویند روسیه بیچاره شده است، ارزش روبل رو به افزایش است. اگر ترکیه نتواند از روسیه انرژی وارد کند، بیچاره می‌شود.

همکاری با سوریه از هر لحاظ برای ترکیه مهم است

رئیس حزب وطن ترکیه همچنین درباره روابط آنکارا با دمشق نیز گفت، همکاری با سوریه هم به لحاظ اقتصاد و هم امنیت کشورمان بسیار مهم است. اجتناب ما از همکاری اقتصادی و نظامی با سوریه غیرعاقلانه است. ترکیه با انقلاب تولیدی می تواند به یک کشور بزرگ تبدیل شود و چاره دیگری جز انقلاب در هر زمینه را ندارد. اکنون انقلاب به دروازه ترکیه نزدیک شده است، زیرا ترکیه مسائل خود را فقط با انقلاب می‌تواند حل کند. انقلاب، زمانی انقلاب محسوب می‌شود که تنها گزینه باشد. بجز راه حل های انقلابی، سایر گزینه ها، سناریوهای بسیار تاریک برای ترکیه محسوب می‌شوند. 

وی افزود: برات آلبایراک در دوران وزارت همواره با اتهاماتی نظیر «داماد»، «داشتن رابطه با فتح الله گولن» مواجه گردید. ولی اینها همگی پیش داوری بودند. البته در بعضی موضوعات هم مسئول بود. سیاست‌های اقتصادی آغاز شده از 1980 تا 2019 به بن بست رسید و آلبایراک پیش از دیگران به این وضعیت پی برد. افرادی مانند عبدالله گل، داوداوغلو، باباجان که ایادی آمریکا در درون حزب عدالت و توسعه بودند، از این حزب پاکسازی شدند. اما فردی مانند «اتهم سانجاک» از بطن ترکیه می‌آید و برای این حزب فعالیت می‌کند. 

آمریکا شکست خورده است، ترکیه باید در مسیر درست قرار بگیرد

وی در پایان تاکید کرد، آمریکا در همه جا شکست خورده است. اخیراً در مجارستان هم شکست خورد، در پاکستان هم شکست خواهد خورد. این هم نشان می دهد که ما وارد عصر جدید شده‌ایم. سیاست تعادل، نوعی سیاست حفظ وضعیت موجود است. تعادل یعنی چه؟ یعنی حفظ وضعیت موجود. ترکیه به تخریب وضعیت موجود نیاز دارد. زمانی که بگویید «به این شکل ادامه نمی یابد»، سیاست تعادل بی اعتبار می‌شود. ملت ترک امروز می گوید «به این شکل نمی تواند ادامه یابد». در مجارستان، حزب جمهوری خلق شکست خورد. در ترکیه بعد از انتخابات خواهیم گفت « آمریکا در ترکیه شکست خورد». ترکیه محکوم به حزب عدالت و توسعه نیست. امیدواریم حزب عدالت و توسعه در این روند بخود بیاید و محرکه‌های ملی در درون حزب به حرکت درآیند. ما به ترکیه اعتماد می کنیم و در کنار تسلیم شدگان قرار نمی‌گیریم. ترکیه یک راه حل تولید خواهد کرد و اکثریت قریب به اتفاق اعضا و طرفداران حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی گرا در این راه حل سهیم خواهند شد. باید کشتی ترکیه در مسیر صحیح پیش برود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار