رئیس دانشکده علوم پزشکی خلخال:
سرپرست دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی خلخال گفت: ادامه اجرای طرح ملی واکسیناسیون کرونا و تزریق واکسن کرونا در ماه مبارک رمضان مغایرتی با روزه‌داری ندارد.
کد خبر: ۱۰۳۸۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶ 09 April 2022

به گزارش تابناک اردبیل، دکتر عمران خسروی در این خصوص اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید نیز واکسیناسیون کرونا را تایید کرده‌اند.

وی گفت: افرادی که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و خاص هستند و قبلا روزه‌داری برای آنها منعی نداشته است در موارد خاص با نظر پزشک متخصص می‌توانند روزه بگیرند.

وی ادامه داد: با توجه به همزمانی شیوع بیماری کووید ۱۹ با ایام روزه‌داری پزشکان متفق‌القول هستند که نخوردن غذا طوری برنامه‌ریزی شده با رعایت شرایط ویژه تغذیه سالم در روزه‌داری اسلامی نه تنها عارضه‌ای در افراد سالم ایجاد نمی‌کند بلکه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن ، کاهش پاسخ‌های التهابی زیانبار و بهبود واکنش بدن در موارد استرس

می‌شود.

دکتر خسروی بیان کرد: با توجه به قرار گرفتن در شرایط کرونایی به افرادی که دارای بیماری‌های خاص هستند توصیه می‌شود که با تجویز و مشاوره پزشک معالج روزه بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: افراد سالم کمتر از ۶۵ سال با رعایت موارد بهداشتی – تغذیه‌ای می‌توانند در شرایط کرونایی و تزریق واکسن کرونا روزه گرفته و از فیوضات ماه مبارک رمضان بهره‌مند شوند.

وی با تاکید بر لزوم رعایت موارد احتیاط از جانب بیماران دارای بیماری زمینه‌ای و خاص گفت: بیمارانی که پیوند اعضا شده‌اند نباید روزه بگیرند ولی روزه‌داری برای برخی از پیوندی‌های اعضای بدن از جمله پیوند قرنیه بلامانع است.

او اظهار کرد: در مورد بیمارانی که مبتلا به ویروس کرونا شده و بهبود نیافته‌اند، توصیه می‌شود حداقل قبل از پایان ۶ هفته پس از بهبودی کامل از بیماری اقدام به روزه‌داری نکنند.

دکتر خسروی گفت: افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای نظیر فشار خون بالا ، بیماری قلبی – عروقی ، سرطان و دیابت بیش از دیگران در معرض ابتلا به وضعیت شدید بیماری کووید ۱۹ هستند و برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ، افرادی که مطمئن نیستند روزه‌داری برای آنها ضرر دارد احتیاطا از انجام این فریضه الهی پرهیز کنند.

او اضافه کرد: در روز موعد واکسیناسیون حتما وعده سحری و مایعات کافی مصرف شود ، لازم است در وعده سحری از غذاهای آبکی مثل انواع سوپ ، آش سبک ، انواع خورش‌ها ، میوه‌ها و سبزی‌های حاوی آب فراوان (مانند مرکبات ،کاهو، خیار، گوجه‌فرنگی ) میل شود.

او گفت: همچنین توصیه می‌شود در شب قبل از واکسیناسیون مایعات فراوان (آب ،چای کم‌رنگ، شیر کم چرب، دوغ کم نمک و بدون گاز آب میوه طبیعی عرقیات و شربت‌های خانگی کم‌شیرین )مصرف شود.

وی اظهار کرد:با توجه به خاصیت مضر بودن چای پررنگ قهوه و نسکافه که موجب از دست دادن آب بدن می‌شود ، در وعده سحری و ترجیحا شب قبل از واکسیناسیون بجای این نوشیدنی‌ها از چای کم‌رنگ استفاده کنید.

دکتر خسروی با اشاره به مشاهده برخی واکنش‌های بدن برخی از افراد به وکسن کرونا گفت: در صورت ایجاد سرگیجه و تهوع پس از واکسیناسیون بلافاصله دراز کشیده و مدتی استراحت کنید.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار