کد خبر: ۱۰۳۷۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴ 04 April 2022

بررسی مشاغل پردرآمد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زنجان

استان زنجان که مرکز آن شهر زنجان است، از استان‌های شمال غربی کشور است که توسط استان‌های قزوین، کردستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، گیلان و همدان احاطه شده است. استان زنجان بسیار زیبا و پر از جاذبه‌های گردشگری است که هرساله توریست‌های زیادی را جذب خود می‌کند. استان زنجان علاوه بر شهر زنجان، دارای شهرستان‌های خدابنده، ابهر، ماهنشان، طارم، خرمدره، ابجرود و سلطانیه است. از صنایع دستی معروف این استان می‌توان به چاقوسازی، چارق‌دوزی، گیوه‌دوزی، جاجیم‌بافی، مجسمه‌سازی، ملیله‌کاری، سفالگری و... اشاره کرد.

مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی استان زنجان که شامل خدمات، کشاورزی و صنعت است، دارای فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار خوبی است که می‌تواند وضعیت اشتغال را در این استان بهبود ببخشد. علاوه بر این بخش‌های اقتصادی، شرکت‌های خصوصی و کسب‌و‌کارهای آنلاین نیز در این استان در اشتغال‌زایی زنجان نقش پررنگی داشته‌اند و برخی از آن‌ها جزو مشاغل پردرآمد در این استان محسوب می‌شوند. در این مقاله قصد داریم این مشاغل را نام برده و آن‌ها را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

ابتدا بهتر است قبل از هر چیزی، نگاهی به نرخ بیکاری و مشارکت اقتصادی استان زنجان داشته باشیم.

وضعیت اشتغال زنجان چگونه است؟

جمعیت استان زنجان یک میلیون و 107 هزار نفر است که از این تعداد 559 هزار نفر آن مرد و 548 هزار نفر آن زن هستند. در سال 1400، از این جمعیت 7.5 درصد بیکار بودند که 82.3 درصد آن را زنان و 7.9 درصد آن را مردان تشکیل داده‌اند. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی زنجان 49.1 درصد است. نرخ مشارکت اقتصادی به نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار (15 ساله و بیشتر) می‌گویند. نرخ اشتغال این استان نیز در همین سال، 92.5 درصد است.

اشتغال بخش‌های اقتصادی استان زنجان

همان‌طور که در مقدمه گفتیم، مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی استان زنجان شامل خدمات، صنعت و کشاورزی است که سهم اشتغال هرکدام از آن‌ها در سال 1400 به ترتیب 34.1، 33.3 و 32.6 درصد است. در ادامه هرکدام از این بخش‌ها را به‌طور کامل با هم بررسی می‌کنیم. شما می‌توانید برای مشاهده آگهی‌های کاریابی در زنجان این قسمت را مشاهده کنید.

کشاورزی

استان زنجان 5 درصد از زمین‌های کشاورزی کشور را در خود جای داده است و بیشترین محصولات تولیدی آن زیتون، سیر و انگور است. همچنین 21 محصول کشاورزی این استان در سطح بین المللی به کشورهای دیگر صادر می‌شوند. پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی این استان شامل پرورش دام، مرغ و تخم مرغ، ماهی و تجارت خارجی محصولات کشاورزی است.

صنعت و معدن

استان زنجان دارای 357 معدن دارای مجوز است که از این تعداد 272 معدن فعال هستند و نزدیک به 3000 میلیارد ریال روی این معادن سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. همچنین نزدیک به 2924 نفر از جمعیت این استان در معادن زنجان اشتغال دارند.

در سال 1400 با راه اندازی 6 واحد بزرگ صنعتی در این استان، برای 600 نفر اشتغال‌زایی صورت گرفت. این واحدهای صنعتی شامل تولید انواع پودر شوینده، تولید پرمنگنات پتاسیم، تولید دارو، بیسکوییت و چاپ کارتن و بسته بندی است. شهرستان ابهر در استان زنجان از مهم‌ترین شهرستان‌های صنعتی این استان است؛ به‌طوری‌که سه شهرک صنعتی فعال را در خود جای داده است.

خدمات

بخش خدمات استان زنجان نسبت به دو بخش دیگر وضعیت چندان مناسبی ازنظر اشتغال ندارد؛ به‌طوری‌که سهم اشتغال این بخش در کشور رتبه 21 را به خود اختصاص داده است. بخش خدمات شامل گردشگری، حمل و نقل، اصناف و بازرگانی است. یکی از دلایل کم بودن سهم اشتغال بخش خدمات این استان همه‌گیری کرونا در سال‌های اخیر بوده است که رونق بسیاری از کسب و کارهای کوچک را کاهش داده است و بدون سرمایه گذاری مناسب روی این بخش، نمی‌توان آن را مانند گذشته رونق داد.

بخش خدمات این استان در حمل و نقل پتانسیل‌های بسیار خوبی دارد؛ زیرا این استان با 5 استان مهم دیگر هم‌جوار است.

لیست مشاغل پردرآمد استان زنجان در بخش خصوصی

حال که تا اینجا اشتغال بخش‌های اقتصادی استان زنجان را بررسی کردیم، بهتر است به سراغ مشاغل پردرآمد در شرکت‌های خصوصی و سایر کسب و کارها برویم که در رونق اشتغال‌زایی این استان نقش پررنگی داشته‌اند.

برنامه‌نویسی

بدون شک یکی از پردرآمدترین مشاغل نه‌تنها در زنجان، بلکه در سایر شهرها، شغل برنامه نویسی است. این شغل علاوه بر آن‌که حقوق بالایی دارد، امکان کار در منزل نیز برای آن وجود دارد که از مزایای بسیار مهم آن است. البته میزان درآمد برنامه‌نویسان بسته به زبانی که در آن تخصص دارند، متفاوت است. برنامه‌نویسان هم می‌توانند به‌صورت فریلنسری و پروژه‌ای برای شرکت‌های مختلف ارائه خدمات نرم‌افزاری یا توسعه و تولید نرم افزار کار کنند و هم به‌صورت دائم در سازمان‌های مختلف مشغول به کار شوند.

معمولاً برنامه‌نویسان در رشته نرم‌افزار تحصیل کرده‌‌اند؛ اما بسیاری از کسانی که در رشته‌های فنی و حرفه‌ای یا سایر رشته‌ها تحصیل کرده‌اند نیز می‌توانند با کسب مهارت‌ها و یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی، وارد این حرفه شوند.

کارشناس منابع انسانی

یکی دیگر از مشاغل پردرآمدی که در هر شرکتی به آن نیاز است، کارشناس یا مدیر منابع انسانی است. معمولاً شرکت‌های متوسط و بزرگ برای این شغل درآمد خوبی پرداخت می‌کنند. وظیفه اصلی منابع انسانی در سازمان‌ها، محاسبه حقوق کارمندان، حل‌وفصل اختلافات بین افراد سازمان، گوش دادن به مشکلاتی که کارمندان در محل کار با آن روبرو هستند و استخدام و جذب نیروهای جدید است.

کارشناس فروش و بازاریابی

فروش و بازاریابی در سال‌های اخیر رونق بسیاری یافته است و هم‌اکنون از مهم‌ترین بخش‌های برخی سازمان‌ها محسوب می‌شود. به همین دلیل بسیاری از سازمان‌ها به افرادی که در این حوزه مهارت و دانش کافی را داشته باشند، حقوق بسیار خوبی پرداخت می‌کنند. وظیفه اصلی این افراد، انجام امور مربوط به فروش و بازاریابی مانند تحقیق بازار رقبا، پتانسیل‌های فروش سازمان و مذاکره با مشتریان برای عقد قرارداد است.

مدیر محصول

شغل مدیریت محصول یکی دیگر از شغل‌های جدید و پردرآمد در زنجان است که در بخش خصوصی از مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود. وظیفه اصلی مدیر محصول توسعه، تبلیغات و فروش خدمات و محصولات است و اغلب با بخش فنی و برنامه‌نویسان سازمان در ارتباط است. معمولاً اغلب کسانی که به‌عنوان مدیر محصول در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف استخدام می‌شوند، مدرک تحصیلی در رشته‌های مرتبط با مدیریت دارند؛ اما از رشته‌های دیگر نیز می‌توان وارد این حرفه شد.

کارشناس HSE

کارشناس HSE که به آن کارشناس ایمنی و محیط زیست نیز گفته می‌شود، مسئولیت اجرای ایمنی را در شرکت‌های تولیدی و کارخانه‌های صنعتی بر عهده دارد. این شغل یکی از مهم‌ترین مشاغلی است که در تمامی شرکت‌های صنعتی و تولیدی به آن نیاز است و حقوق آن نیز در استان زنجان نسبت به سایر مشاغل خوب است.

ادمین فضای مجازی

یکی دیگر از مشاغل اینترنتی در منزل که به‌راحتی به‌صورت دورکاری قابل انجام است، ادمین صفحه‌های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، لینکدین و توییتر است. این شغل در سال‌های اخیر به درآمد عالی رسیده است؛ زیرا با شیوع کرونا بسیاری از کسب و کارها به سمت آنلاین شدن پیش رفتند و نیاز به ادمین صفحه‌های مجازی بیشتر شد.

جمع‌بندی

استان زنجان یکی از استان‌های شمال غربی کشورمان است که در سا‌ل‌های اخیر ازنظر پایین بودن نرخ بیکاری رتبه سوم را در کشور داشته است. مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی این استان شامل خدمات، صنعت و معدن و کشاورزی است که بخش کشاورزی این استان به دلیل آب‌وهوا، زمین‌های حاصلخیز و ماشین آلات خوب، اشتغال‌زایی بسیار بالایی دارد.

از شغل های پردرآمد بخش خصوصی و کسب و کارهای آنلاین استان زنجان می‌توان به برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار، مدیریت محصول، منابع انسانی، ادمین صفحه‌های مجازی، کارشناس ایمنی و بهداشت و فروش و بازاریابی اشاره کرد.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار