معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اعتباری بالغ بر ۵۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در دولت سیزدهم برای نوسازی بافت های فرسوده تزریق شده است.
کد خبر: ۱۰۳۶۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱ 28 March 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،محمد آیینی در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در اراک، افزود: اکنون آمادگی اعطای تسهیلات ارزان قیمت، بر اساس ماده چهار قانون احیای بازآفرینی شهری به سازندگان و توسعه گران مسکن در این حوزه وجود دارد.
وی یادآورشد:۲ میلیون و ۶۳۰ هزار واحد مسکونی ناپایدار در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در استان‌های مختلف کشور شناسایی شده که استفاده از ظرفیت سازندگان و توسعه گران بخش مسکن با هدف اصلاح این واحدهای مسکونی در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: از ۲ میلیون و ۶۳۰ واحد مسکونی ناپایدار در کشور سهم استان مرکزی دارای ۵۰ هزار و ۲۰۰ واحد است که حدود ۱۶۰ هزار نفر جمعیت در این مناطق ساکن هستند و اکنون ۲۰۵ هزار واحد ناپایدار در استان بازسازی شده که نیاز است ۶۰۵ واحد دیگر بازسازی شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در مجموع در استان مرکزی ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی وجود دارد که ۳۱۴ هزار نفر در این مناطق ساکن هستند.
آیینی اظهار داشت: علاوه بر بازسازی ۵۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی امکان احداث ۵۲ هزار واحد مسکونی دیگر در استان مرکزی وجود دارد که سرریز جمعیت که نیازمند مسکن هستند می تواند از این محل تامین شود.
وی با بیان اینکه ساخت یک میلیون مسکن در سال یک میلیون شغل در کشور ایجاد می‌کند گفت: مجموعه راه و شهرسازی با چالش‌های عمده‌ای مواجه است و اکنون ضعف جدی در حوزه زیرساخت های حمل و نقل وجود دارد و جاده های ارتباطی نیاز به ترمیم دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سال گذشته ۵۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای نگهداری راه‌های کشور اختصاص یافته که این میزان اعتبار پاسخگو نیست.
آیینی ادامه داد: در حال حاضر ۱۱۰ هزار کامیون با عبور بسیار بالا در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی فعال است که این موضوع در حوزه امنیت انرژی و همچنین جان شهروندان، مشکلاتی ایجاد می کند و نیاز است تدابیر ویژه در این راستا اندیشیده شود.
وی اضافه کرد: سال گذشته ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راه اختصاص یافته که این میزان اعتبار پاسخگوی ساخت یک بزرگراه و آزادراه هم نیست و باید در این راستا از ظرفیت بخش خصوصی بهره گیری کرد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکید کرد: بیش از ۱۰ میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز مردم است که تاکنون بیش از پنج میلیون نفر در قالب طرح نهضت ملی مسکن در سامانه ثبت نام کردند.
آیینی افزود: توسعه گران و سازندگان مسکن می‌توانند از تمام امکانات نهضت ملی مسکن شامل تسهیلات و همچتین خدمات بیمه در بافت های فرسوده بهره گیری کنند و خریداران نیاز ندارند که فرم (ج) آنها سبز باشد و یا ساکن آن منطقه باشند.
وی یادآور شد: شهرداران موظفند برای صدور پروانه در بافت های فرسوده ۱۰۰ درصد تخفیف ارائه کنند و بوروکراسی اداری برای اخذ پروانه را به حداقل برسانند و این مهم نیز باید مدنظر باشد از تمام ظرفیت های معطل مانده، بافت های ناکارآمد شهری بهره گیری و تمام موانع نیز رفع شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سرمایه گذاران و توسعه گران بخش مسکن می‌توانند در حوزه بازآفرینی شهری سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات با کارمزد چهاردرصد دریافت کنند که کارمزد تسهیلات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال آن صفر است و باید مالکان نیز زیر چترحمایتی قرار گیرند.
آیینی گفت: موضوع سند دارد کردن منازل مسکونی در سکونتگاههای غیررسمی اراک و ساوه به تصویب رسیده و دولت سیزدهم تعهدات سال ۹۳ را نیز عهده دار شده است.
در این مراسم حمید انعامی به عنوان مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی معرفی و از خدمات احمد مرزبان در مدت سه سال فعالیت قدردانی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار