بدون رودربایستی و یا هرگونه تسامح و تساهل باید اذعان کرد که راه انداختن بازی «کی بود کی بود »از سوی عوامل دخیل در قدرت هرگز نافی نقش آنان در تصمیم گیری ها برای برداشت سهم از کیک قدرت نخواهد بود
کد خبر: ۱۰۳۵۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹ 26 March 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::تغییر مدیریتی همگام با تغییر در هرم قدرت سیاسی و اجرایی امری بدیهی و پذیرفتنی است ،و آن را باید در قاموس یک ضرورت در راستای پیشبرد برنامه ها و اهداف قدرت جدید معنا کرد.

از اینرو به موازات تغییر قدرت در سیستم اجرایی و سیاسی کشور ،تغییرات در حوزه های متعدد مدیریتی کشور را شاهد بوده ایم ،تغییراتی از جنس همسویی فکری که از قضا در پاره ای از موارد شایستگی و تخصص را به حاشیه کشانیده است.

استان ایلام نیز بعنوان قطعه ای از پازل مدیریت کشور از این قاعده مستثنی نبوده و با انتصاب استاندار ،این ماهها تغییرات گسترده ای را در سطح معاونین استاندار ،فرمانداران و مدیران کل دستگاههای اجرایی شاهد بوده ایم .

موضوعی که بدلیل سهم خواهی جریانات مختلف موثر در قدرت، مولود شکل گیری حواشی و انتقاداتی در سطح استان شده است.

از اینرو کشنگران سیاسی و اجتماعی ،رسانه ها ،ائمه جمعه ،ستادهای انتخاباتی بخش قابل توجهی از انتقادات خود را متوجه شیوه انتصابات در استان نموده اند ،انتقاداتی از جنس قببله سالاری و میدان داری نمایندگان و دخالت در مدیریت اجرایی که رفته رفته به یک چالش اساسی در مدیریت استان مبدل شده است .

نکته جالب توجه در خصوص انتصابات استان که آن را هر گونه تحلیل و تفسیری بی نیاز کرده است ،تاثیر گذاری عوامل بیرونی بر تصمیمات اتخاذ شده در انتصاب مدیران است که دخل و تصرف نمایندگان را عریان در پیشگاه عموم ترسیم کرده است.

 در این بین نکته قابل تامل تر اینکه تمام کسانی که در مداخلات بی حد و حصر خود زمینه انحراف در انتصابات و شکلگیری انتقادات را فراهم آورده اند ،امروز با انکار آن خود به جرگه منتقدین پیوسته اند.

در یک ،سو استاندار ایلام به عنوان کانون اصلی تصمیم گیری در انتصابات در آخرین گفتگوی رسانه ای خود در سال گذشته، به طور کامل هرگونه مداخله در انتصابات را مردود دانسته و آن را ناشی از تصمیم درون سازمانی دانسته اند.

از سویی نیز یکی از نمایندگان استان در روزهای اخیر در جلسات شورای اداری شهرستان ها با انتقاد از انتصابات صورت گرفته در استان ،آن را نتیجه رایزنی ها و لابیگری ها قلمداد کرده است ‌‌.

پرواضح است که در ادوار گذشته نمایندگان استان بصورت کامل و در اقدامی سهم خواهانه در انتصابات استان مداخله و مدیریت را سهم مطلق نزدیکان و هم تباران خود فرض کرده اند و این امر در دوره جدید نیز موضوع بدیعی نیست .

در سویی دیگر نیز ائمه جمعه در اقدامی هماهنگ به انتصابات استان تاخته و آن را در مسیر شایسته گزینی ندانسته اند،آخرین مورد آن نیز در سخنان امام جمعه محترم دهلران در سال جدید کاملا هویدا بود  .

موضوع غیر قابل انکاری که نمی توان با هیچ فرضیه ای آن را رد کرد ،سهم خواهی و مطالبه ائمه جمعه شهرستان ها از قدرت است ،موضوعی که در ابتدای تعیین مدیران در قالب لیست به استاندار و کانون تصمیم گیری خود را نشان داد .

شاید از این منظر که بدلیل عدم تحقق سهم این عزیزان از قدرت ،این موضوع به شکل انتقاد از انتصابات در استان ظهور و بروز کرده و به تریبون نماز جمعه رسوخ کرده است .

بنابراین بدون رودربایستی و یا هرگونه تسامح و تساهل باید اذعان کرد که راه انداختن بازی «کی بود کی بود »از سوی عوامل دخیل در قدرت، هرگز نافی نقش آنان در تصمیم گیری ها برای برداشت سهم از کیک قدرت نخواهد بود .

شور بختانه در این میدان قدرت طلبی ، هم برخی از ائمه جمعه به دنبال تحمیل چهره های نزدیک به خود به سپهر مدیریت استان مسیر مشخص اما ابتری را دنبال نمودند و هم اینکه نمایندگان استان از هیچ کوششی برای انتصاب نزدیکان خود در مصادر مدیریتی فروگذار نماندند.

واکاوی مدیران انتصاب شده در مصادر حساس مدیریتی و انطباق آن  با قوم و قبیله و ستاد های انتخاباتی نمایندگان، راه را بر هرگونه انکار آنان بسته است ،موضوعی که حتی می تواند علامت سوال های بزرگی را در مقابل ادعای  استقلال تصمیم گیری مدیریت ارشد استان بنشاند  .

واضح تر اینکه وابستگی تعداد زیادی از مدیران تازه منصوب شده به نمایندگان اظهر من الشمس است و این مسأله نافی هر گونه ادعای دال بر عدم مداخله آنان در انتصاب مدیران در راستای باز گذاشتن دست استاندار در انتصاب همکاران خود خواهد بود .

با بررسی رویدادهای به وقوع پیوسته در حوزه انتصابات اینگونه نتیجه گیری می شود که  صحبت استاندار صرفا از این زاویه می تواند به واقعیت نزدیک باشد که انتصابات نتیجه چکش کاری ها و تصمیم گیری در کمیته انتصابات است  ،اما شیوه شناسایی و راهیابی گزینه ها به کمیته انتصابات جای سوال دارد !موضوعی که میتواند تا حدودی شبهه مداخله عزیزان نماینده در انتصابات را پررنگتر نماید .

البته پاسخ به این سوال پایان بخش تمامی شبهات در خصوص مداخله نمایندگان در انتصابات و بازی کی بود کی بود های اخیر خواهد بود !
چنانچه نمایندگان در انتصابات دخالت نکرده اند، آیا انتصاب مدیران از یک ایل و طایفه و بی توجهی به نخبگان دیگر شهرستان های بدون نماینده پدیده ای تصادفی در امر انتصابات است ؟!

در پایان ذکر این نکته اساسی مهم به نظر می رسد که صرف روشن بودن منشأ انتصابات صورت گرفته در استان که راه را برهر‌گونه شک و تردیدی در این خصوص بسته است ،مسئول انتصاب مدیران هر کسی که می خواهد باشد ،باید پاسخگوی عملکرد ضعیف و عدم شایستگی مدیران تازه منصوب شده باشد،مساله مهمی که در صدر برنامه مطالبه گرانه رسانه ها قرار دارد .

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حسین
|
Finland
|
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
جالبه خبرنگار تابناک تو آبدانان تمام قد از این انتصابات دفاع میکنه و هرگونه شائبه دخالت نمایندهداش رو رد میکنه در صورتیکه آقای اسدی مدیر تابناک ایلام منتقد این قضیه است رسانه تباناک ظاهرا مشی مشخصی نداره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
همون نماینده استان در روزهای اخیر در جلسات شورای اداری شهرستان ها با انتقاد از انتصابات صورت گرفته در استان ،آن را نتیجه رایزنی ها و لابیگری ها قلمداد کرده است ‌‌پس انتصاب یکی از معاونانی که با سفره مردم سروکار دارد نتیجه لابی همان نماینده ای است که این ادعا رو کرده؟ متاسفانه با خدای بزرگ و مردم هم صادق نیستند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار