دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران گفت: حکیم نظامی در اشعار مختلف خود به ویژه در اسکندرنامه، هفت پیکر و داستان خسرو و شیرین به هویت فرهنگی ایران توجه ویژه دارد که این مهم درخور ستایش است.
کد خبر: ۱۰۳۳۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶ 12 March 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی، حجت‌الله ایوبی در بزرگداشت حکیم نظامی در شهر تفرش افزود: بی‌گمان، حکیم نظامی یکی از بزرگ‌ترین و نام‌آورترین شاعران پارسی‌گوی ایران در قرن ششم هجری است و در اشعارش هنرمندانه درباره هویت فرهنگی ایران سخن می‌گوید.
وی ادامه داد: آزادگی، غرور، بی‌اعتنایی به دنیا، وطن‌دوستی و ایمان قلبی به آموزه‌های دینی، ساختار اصلی ذهن و زبان نظامی را تشکیل می‌دهند و مناجات‌ها و نیایش‌های پرسوز و گداز او از شکوهمندترین سروده‌های شعر فارسی است.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران تفرش را خاستگاه حکیم نظامی عنوان کرد و افزود: از گفتن این کلام ابایی ندارم و آحاد مردم و علاقه‌مندان به زبان و شعر و فارسی نیز باید این مهم را بدانند.
ایوبی اظهار داشت: برای پاسداری از مرزهای فرهنگی به پا خواسته ایم. تاریخ فراتر از جغرافیا است و اکنون تاریخ سرزمین مشخص کرده که زادگاه حکیم نظامی تفرش است.
وی یادآورشد: حکیم نظامی اشعار بلندی در وضع عراق عجم سروده است چون خاستگاه اجدادش در این سرزمین بوده است.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران معرفی بزرگان و مفاخر را احیای علم ، فرهنگ و هنر دانست و گفت: امروز در قرن ۲۱ ، جهان سراسر نیاز به حکیمانی همچون فردوسی و نظامی دارد.
ایوبی افزود: حکیم نظامی در آثار خود از اسلام و دین سخن گفته و در این آثار از مسیر اخلاق و حیا خارج نشده است و از طرفی زنان در پنج گنج حکیم نظامی نماد اخلاق و عفاف هستند.
وی اظهار داشت: از متولیان فرهنگی و دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی و شهرستان تفرش انتظار می‌رود هر ساله آیینی باشکوه برای تجلیل از مقام حکیم نظامی در شعر و ادب فارسی برگزار کنند.
پس از این همایش ، آیین پلاک کوبی و افتتاح منزل حکیم نظامی توسط یونسکو در تفرش انجام شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار