کد خبر: ۱۰۳۲۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰ 08 March 2022

 

بسته ویژه خبری «تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی: به هیچ کدام از کشور‌های عضو برجام اعتماد نداریم

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: قرائت خاص روسیه در جریان مذاکرات برجامی نشان می‌دهد این کشور نیاز دارد تنش‌هایی در منطقه وجود داشته باشد، مخصوصا تنش‌ها در حوزه هسته‌ای تا بتواند افکار عمومی جهان را نسبت به رویکردش به مسائل منطقه‌ای منحرف کند.شهریار حیدری درباره این‌که روسیه در حین مذاکرات برجامی از آمریکا تضمین کتبی برای روابط اقتصادی با ایران بعد از احیای مجدد برجام خواسته است و اینکه چرا امروز روسیه این‌گونه در آستانه احیای مذاکرات برجامی اقدام می‌کند، گفت: واقعیت این است که یکی از طرف‌های برجامی ما روسیه است و نقش این کشور در مذاکرات محوری است، توقع ما هم این بود که روسیه به عنوان یک کشور همسایه باید یک مقداری صادقانه‌تر نسبت به کشورهای دیگر در برجام نقش ایفا کند. نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما به هیچ کدام از کشورها در برجام اعتماد لازم را نداشته و نداریم چرا که واقعیت این است که هر کدام از این کشورها به دنبال منافع خودشان بوده و هستند. وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی هم به واسطه جایگاه ژئوپولتیکی خود در منطقه و جهان هیچ زمان از منافع ملت و کشور کوتاه نیامده است.

جنتی: اگر بتوانیم شکم گرسنه را سیر کنیم معجزه کرده‌ایم

رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: حکومت علوی که دنبال آن هستیم باید نشانه‌های آن را هم داشته باشد. علی (ع) طاقت نداشت که در حکومت او یک شکم گرسنه باشد یا کسی باشد که آب نوشیدن نداشته باشد یا سرپناهی به او متعلق نباشد. این معنای حکومت علوی است. امیدوارم ما هم بتوانیم راه علی (ع) را طی کنیم که راه سختی است و ریاضت می‌خواهد. این آرزوی ماست که در این مسیر حرکت کنیم. من خجالت می‌کشم از این حرفی که می‌زنم. گوینده باید خودش در این مسیر حرکت کند ولی در هر صورت این آرزو است و نمی‌توان جلوی آن را گرفت. وی با بیان این‌که «ما اگر بتوانیم شکم گرسنه را سیر کنیم معجزه کرده‌ایم»، ادامه داد: این جزو وظایف ماست که آنان را سیر کنیم و این حداقل کار است. ما باید پوشاک، درمان و بهداشت آنان را هم تامین کنیم اما لااقل در پایان سال که همه شادی می‌کنند و سفره‌های رنگین می‌اندازند ما یا شکم گرسنه‌ای نداشته باشیم یا آن را به حداقل برسانیم. رئیس مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: مسئولان در این زمینه تلاش و کوشش و پیگیری جدی داشته باشند و اولویت‌ها را در نظر داشته باشیم که در این زمینه اولویت با ایتام، سادات و خانواده‌های عائله‌مند است.

دبیر فدراسیون دوومیدانی: تمرین مختلط غیرقانونی است

دبیر فدراسیون دوومیدانی می‌گوید با اجرایی شدن قانون تفکیک ساعات تمرینی مردان و زنان ورزشکار دیگر مزاحمتی برای زنان ایجاد نمی‌شود.فدراسیون دوومیدانی به تازگی جدول زمان‌بندی تمرینی را به ورزشکاران و مربیان این رشته ابلاغ کرده است که تنها مطابق با آن حق حضور و تمرین در ورزشگاه آفتاب انقلاب، تنها سایت تخصصی دوومیدانی کشور را دارند، ‌ برنامه‌ای که انتقادات زیادی را در بین ورزشکاران و مربیان دوومیدانی ایجاد کرده است. مسئولان فدراسیون اخیرا برای ممانعت از تمرین مرد و زن در کنار یکدیگر، جدولی طراحی کرده‌ که تمرینات ورزشکاران را محدود به ساعات خاصی از روز کرده است. زنان در روزهای زوج از صبح تا ساعت ۱۴ حق تمرین دارند و مردان در همین روزها از ساعت ۱۴ تا ۲۰ شب. علی رضایی، دبیر فدراسیون دوومیدانی در پاسخ به این سوال که مردان حاضر در آفتاب انقلاب ورزشکار هستند چه کسی می‌خواهد برای زنان مزاحمت ایجاد کند، بیان کرد: قوانین، مقررات و شئونات اسلامی به ما اجازه نمی‌دهد تمرین مختلط داشته باشیم. دختر ما می‌خواهد تمرین کند، ۵۰ نفر مرد آنجا هستند و راحت نیست که تمرین کند. دختر ما می‌خواهد از تشک پرش استفاده کند یا از چاله پرش طول استفاده کند، ۱۵ مرد آنجا هستند که اصلا به این دختر اجازه تمرین نمی‌دهند. وقتی یک استادیوم را در زمان خاص در اختیار خانم‌ها قرار بدهیم که می‌توانند با آزادی تمام تمرین کنند، چرا این کار را نکنیم. آیا حقی از زنان یا مردان ضایع شده که زمانهای خوبی را به هر دو اختصاص داده‌ایم؟

شکایت مجلس از روحانی به کجا رسید؟

«ذبیح‌الله خداییان» سخنگوی قوه قضاییه، امروز سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ در جریان نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در مورد گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پیرامون آنچه تخلفات رئیس جمهور سابق در بورس و مداخلات ارزی عنوان شده، گفت: گزارش هایی از نمایندگان اصل ۹۰ و کمیسیون‌های تحقیق و تفحص به مرجع قضایی ارجاع شده است، ولی هنوز در این خصوص کسی احضار نشده است.خداییان پیرامون پرونده‌های مرتبط با بازار بورس و تشکیل پرونده کیفری در این ارتباط گفت: پرونده کیفری در بازرسی تشکیل شد و اعضای هیات مدیره دعوت و تفهیم اتهام شدند. در ارتباط با برخی مسئولین پرونده به دستگاه قضایی ارجاع و منتهی به صدور حکم بدوی شده است.

عضو فراکسیون روحانیت: برخی انقلابی نیستند انتفاعی هستند

حجت الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سالروز قیام مردم تبریز گفت: بعضی از افراد که خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ دلسوز انقلاب می‌دانند به دنبال منافع‌شان از قبل انقلاب هستند.وی ادامه داد: این گونه افراد تا زمانی که منافع‌شان تامین شود به تعریف و تمجید از انقلاب می‌پردازند و خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ دلسوز انقلاب می‌نامند ولی روزی که منافع‌شان تامین نشود زبان به سیاه‌نمایی علیه نظام و انقلاب می‌پردازند.عضو فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت: انقلاب اسلامی با سرعت به مسیر خود ادامه می‌دهد و کسانی هستند که خسته شده‌اند و نمی‌توانند به این مسیر ادامه دهند و می‌ایستند و می‌گویند انقلاب از اهدافش فاصله گرفته، در واقع این افراد هستند که خسته شده‌اند و نمی‌توانند در مسیر انقلاب گام بردارند.آزادیخواه خاطرنشان کرد: ما دو گروه از افراد را‌‌‌‌‌‌‌‌ در بین شخصیت‌ها داریم، عده‌ای واقعا دلسوز هستند همانند شهید حاج قاسم سلیمانی که تا پای جان از انقلاب دفاع کردند و عده‌ای هم که خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ دلسوز انقلاب می‌دانند اما به دنبال منافع شخصی از قبل انقلاب هستند.وی افزود: این منفعت‌طلبان که خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ دلسوز انقلاب و انقلابی می‌دانند در واقع انقلابی نیستند بلکه انتفاعی هستند و تعریف و تمجیدشان به خاطر منافعی است که کسب می‌کنند.

واکنش توئیتری ربیعی به تصمیم مجلس درباره ارز ترجیحی

علی ربیعی نسبت به تصمیم مجلس در رابطه با ارز ترجیحی واکنش نشان داد و تاکید کزد: اگر حذف ارز ترجیحی درست هم باشد، توان نهادهای مجری و آمادگی اجتماعی در تحمل شوک ناشی از این تصمیم، محل نگرانی است.علی ربیعی در توئیتر خود با اشاره به تصمیم مجلس در رابطه با ارز ترجیحی نوشت: درستی تصمیم، نهادهای مجری و زمینه پذیرش اجتماعی، سه مولفه‌ی کلیدی سیاستگذاری است. اگر حذف ارز ترجیحی درست هم باشد، توان نهادهای مجری و آمادگی اجتماعی در تحمل شوک ناشی از این تصمیم، محل نگرانی است.در سیاست‌هایی که جامعه را متاثر می‌سازد، وزن ابعاد اجتماعی کمتر از منطق اقتصادی نیست.

توئیت جالب فضائلی درباره حساسیت رهبر انقلاب به بیت المال

عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در توییتی نوشت که هر گاه اهل خانه از میوه این درختان استفاده می کنند، رهبر انقلاب چند برابر برآورد قیمت آن را به ‎بیت المال می پردازند.توییت مهدی فضائلی به شرح زیر است:برخی درختان محل سکونت ‎رهبر انقلاب -که برخی از آن را خود ایشان در طول سالیان غرس کرده اند -درختان میوه است. هر گاه اهل خانه از میوه این درختان استفاده می کنند، رهبر انقلاب چند برابر برآورد قیمت آن را به ‎بیت المال می پردازند.

ادامه حذف بخش‌های خبری صدا و سیما با تعطیلی ۲۲:۳۰

بخش خبری «۲۲:۳۰» شبکه دو سیما که حدود ۲ دهه فعالیت داشت از باکس پخش این شبکه حذف شد و در یک زیرنویس اعلام شد که از این پس پخش نخواهد شد.امروز اعلام شد که ویژه‌برنامه شعبانیه «احوالپرسی» با حذف بخش خبری 22:30، به جای 19:50، پخش آن به همین ساعت موکول شده است. برنامه‌ای که هر شب به معرفی فوتبالیست‌های قدیمی، پهلوانان خیّر، کشتی‌گیرهای پیشکسوت و... خواهد پرداخت تا بیانگر خاطرات دوران جوانی آن بزرگمردان در اعیاد شعبانیه باشد. همچنین بخشی از این برنامه به پِلِی‌بَک‌هایی اختصاص دارد که به نمایش چراغانی ایام شعبان در شهرهای کشورمان خواهد پرداخت.به نظر می‌رسد با این تغییرات و تحولات و ادغام‌ها که احتمالاً جهش بیشتری خواهد داشت، شبکه‌های سراسری به غیر از بخش‌های تخصصی خبری مثل شبکه خبر، بیشتر بر روی ساخت برنامه‌ها و سریا‌ل‌های نمایشی متمرکز شوند. حالا باید دید، گروه‌های مختلف برنامه‌سازی و سریال‌سازی، باکس شبانه‌شان که تاکنون به بهانه‌ اشغال بخش‌ خبری، از ترکیب درستی برخوردار نبود، چه شکل و شمایلی خواهد داشت؟

این خبرهای تغییرات و تحولات و ادغام‌ها را روز گذشته در جریان گفت‌وگو با «حسن عابدینی» سرپرست خبرگزاری صداوسیما منتشر کردیم. او در این گپ و گفت، اعلام کرده بود برای جلوگیری از موازی‌کاری‌ها و هم‌افزایی بیشتر، کار خبری تخصصی‌تر پیش خواهد رفت؛ چرا که این تغییرات با بخش‌های خبری تلویزیون در شبکه یک و شبکه خبر آغاز شد و حتی سایت شبکه خبر معاونت سیاسی به آدرس www.irinn.ir نیز از دسترس خارج شده و کاربرانی که به آدرس آن مراجعه می‌کنند، به آدرس سایت خبرگزاری صداوسیما هدایت می‌شوند.او در توضیح بیشتر این تغییرات به تسنیم گفت: "طبعاً هم‌افزایی میان حوزه خبر طرحی بوده که در حال عملیاتی شدن است، یکی از آنها هم به حوزه بخش‌های خبری برمی‌گردد. البته پیش‌تر خبرنگاران شبکه خبر و خبرنگاران خبرگزاری صداوسیما در یک مکان مستقر شدند و در تالار خبر شیشه‌ای مستقرند. برای اینکه این هم‌افزایی هم سبب کاهش هزینه خواهد شد و هم سبب افزایش سرعت. نکته دوم هم تشکیل گروه‌های تخصصی است که طبق روال، پیش می‌رود.

البته می‌توانیم در بخش‌های دیگر صداوسیما هم منتظر تغییرات باشیم و با توجه به گپ و گفت روز گذشته با عابدینی، درِ تغییرات و تحولات به روی اخبار صداوسیما کماکان باز است.همچنین شب گذشته بخش خبری «22:30» شبکه دو سیما که حدود 2 دهه فعالیت داشت از باکس پخش این شبکه حذف شد و در یک زیرنویس اطلاع‌رسانی شد که از این پس پخش نخواهد شد. از طرفی بخشی در شبکه خبر تحت عنوان «گفت‌وگوی ویژه خبری» به پخش رسید که مجری آن «المیرا شریفی‌مقدم» است که پیش از این بخش خبری همین شبکه با عنوان «تیتر امشب» را اجرا می‌کرد و حالا این دو بخش خبری شبکه دو سیما و شبکه خبر با هم ادغام شده‌اند.

کیهان: آقای فرخ نژاد تندیس روس‌ها را پس دادی تا گرین کارت آمریکایت نسوزد

روزنامه تحت مدیریت حسین شریعتمداری ازحمید فرخ نژاد خواست؛ ۲۰ هزار دلار جایزه ای که از جشنواره فیلم مسکو گرفته پس دهد تا مدیون ولادیمیر پوتین نباشد!روزنامه کیهان نوشت: واکنش‌ها به اقدام نمایشی یک بازیگر پرحاشیه؛ بازیگری که قبلا گفته بود، ۸۰ میلیون ایرانی فدای یک تار موی پسرم که در آمریکا زندگی می‌کند و هر ماه برایش دلار ارسال می‌کنم، در یک نمایش مبتذل، از خودش تصویر گرفت و گفت که تندیس جشنواره فیلم مسکو را در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین پس می‌دهد!این اقدام حمید فرخ‌نژاد با واکنش‌های کنایه‌آمیز کاربران فضای مجازی همراه شد، از جمله صادق علیزاده از فعالان فرهنگی نوشت: «حمید فرخ‌نژاد گفته در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین، تندیس جشنواره فیلم مسکو را که به او اهدا شده بود برمی‌گرداند. خیلی هم خوب. سؤال مهم‌تر اما این که آن ٢۰ هزار دلار جایزه نقدی که از جشنواره گرفته را هم برمی‌گرداند یا نه؟!»کاربر دیگری یادآور شــد: «از حمید فـرخ‌نژاد به خاطر موضع ضد جنگ تشــکر می‌کنیم اما از آن جا که یک طرف ٧۰ درصد همه تهاجم‌های نظامی تاریخ معاصر آمریکا اســت؛ به ایشــان پیشــنهاد می‌کنیم اقامت خودش و آقازاده‌اش در آن کشور جنگ طلب را هم برگرداند.»یکی از فعالان فضای مجازی نیز نوشــت: «فرخ‌نژاد برای عقب نماندن از قافله غرب‌پرست‌ها جایزه‌ای که ١۶ سال پیش از یک جشنواره نه چندان مطرح مسکو گرفته است را پس داد اما علیه هزاران جنایت و تحریم آمریکا نازک‌تر از گل به آمریکا نمی‌گوید چون زن و بچه‌اش را فرستاده آن‌جا!»کاربر دیگری هم نوشــت: «آقـای فرخ‌نژاد عزیز مـا درک می‌کنیم که شــما این کار را برای این که گرین‌کارت آمریکای خودت و فربد جانت باطل نشـود انجام دادی، فقط شرمنده، شما تندیس را که پس دادی آن جایزه نقدی ٢۰۰۰۰ دلاری‌شان که ســال ۸٤ گرفتی را باتوجه به نــرخ تورم پس بده که خدایی نکرده مدیون پوتین نمانی.»

توضیحات سخنگوی دولت درباره ماهواره جدید سپاه

سخنگو و رییس شورای اطلاع رسانی دولت تاکید کرد: رویت جهان از فضا با ماهواره‌های ایرانی، یک دستاورد بزرگ راهبردی است.علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر با عنوان پیشرفت ایران با سرعت نور نوشت: ماهواره نور۲ سوار بر ماهواره‌ بر ایرانی قاصد با سرعت ۷/۶کیلومتر بر ثانیه، پس از پرتاب در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار گرفت.بهادری جهرمی افزود: نور۱ هم همچنان تصاویری باکیفیت به ایران مخابره می‌کند.وی در این توییت تصریح کرد: رویت جهان از فضا با ماهواره‌های ایرانی، یک دستاورد بزرگ راهبردی است.دومین ماهواره نظامی ایران با نام نور-۲ امروز همزمان با اعیاد شعبانیه توسط ماهواره‌بر سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی قاصد نیروی هوافضای سپاه به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین تزریق شد.نور-۲ که ماهواره‌ای سنجشی و شناسایی است با سرعت ۷/۶ کیلومتر بر ثانیه و ۴۸۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار گرفت.

پاسخ حمید فرخ نژاد به اتهام روزنامه کیهان

حمید فرخ نژاد در پاسخ به اتهام روزنامه کیهان در اینستاگرام نوشت: بابت فستیوال مسکو هیچ جایزه نقدی دریافت نکردم، حقارت شما غم انگیزه!این بازیگر سینما که اخیرا به جنگ روسیه با اوکراین اعتراض کرده، خطاب به روزنامه کیهان نوشت: این تکنیک قدیمی شده، به دنبال یک روش جدید باشید. هر جا که به نفعتان باشد بحث را شخصی می کنید و در حد خودتان پایین می آورید که اصل ماجرا را منحرف کنید.

ادعای فایننشال تایمز: قطر بین ایران و آمریکا میانجیگری می‌کند

روزنامه انگلیسی مدعی شده قطر به درخواست واشنگتن و تهران به عنوان یک واسطه در ارتباط با مذاکرات وین عمل کرده، تا بین دو طرف اعتمادسازی کند.«فایننشال تایمز» به نقل از افراد مطلع مدعی شد قطر نقش خود را برای میانجیگری بین ایالات متحده و ایران تشدید کرده است.به ادعای این روزنامه انگلیسی، قطر به درخواست واشنگتن و تهران به عنوان یک واسطه عمل کرده و مذاکرات در پایتخت اتریش را تکمیل می‌کند تا بین دشمنان دیرینه اعتمادسازی کند. طبق این گزارش، دوحه پیام‌هایی را بین بازیگران اصلی منتقل کرده و برای رفع نگرانی‌های ایران، از جمله موارد مربوط به درخواست این کشور مبنی بر ارائه تضمین از سوی دولت بایدن در این خصوص که هیچ دولت آینده ایالات متحده نمی‌تواند به‌طور یکجانبه از توافق مانند ترامپ خارج شود، تلاش کرده است.فایننشال تایمز به نقل از یک دیپلمات مطلع از نقش قطر ادعا کرد، مقامات قطری همچنین برای تسهیل گفت‌وگوهای مستقیم بین واشنگتن و تهران، در صورت حصول توافق، تلاش کرده‌اند تا اطمینان حاصل شود که هر گونه موضوع باقی مانده، مانند تبادل زندانیان و رفع تحریم‌های اضافی، در آینده قابل بررسی است.این دیپلمات گفت: هر دو طرف واقعاً به توافق نیاز دارند و تمایل در هر دو طرف وجود دارد، اما بزرگترین مشکل اعتماد است؛ هر کدام فکر می‌کنند طرف مقابل آن را نمی‌خواهد، که درست نیست.طبق این گزارش، یک مقام ارشد آمریکایی هم گفت که قطر در حمایت از تلاش‌ها برای ازسرگیری اجرای کامل برجام فوق‌العاده مفید بوده است. به ادعای این نشریه، یک مقام ایرانی از گفت‌وگو درباره نقش خاص قطر خودداری کرد، اما گفت که قطر و یکی دو کشور دیگر در برخی موارد پیام‌هایی [از سوی آمریکا] آورده‌اند.

اولیانوف: تیم ظریف در مذاکرات برجام 1394 برای هر کلمه و ویرگول، می‌جنگیدند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: در این ویدیو اولیانوف می‌گوید تیم ایران در مذاکرات برجام (سال 1394) خیلی بیشتر از آنچه او انتظار داشت [از آمریکا] امتیاز گرفت.‏نتانیاهو برای افزایش فشار بر دولت اسراییل و انتقاد از مسئولین رژیم صهیونیستی در صورتی که نتوانند جلوی احیای برجام را بگیرند، ویدیویی از سفیر معروف روسیه در وین در توئیتر خود منتشر کرد.در این ویدیو اولیانوف می‌گوید تیم ایران در مذاکرات برجام (سال 1394) خیلی بیشتر از آنچه او انتظار داشت [از آمریکا] امتیاز گرفت.‏سفیر روسیه در این ویدیو همچنین می‌گوید مذاکره‌کنندگان ایرانی در تیم ظریف برای هر کلمه و کاما (= ویرگول)سخت می‌جنگیدند.

صفحه اینستاگرام وزیر ارتباطات از دسترس خارج شد

صفحه عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه اجتماعی اینستاگرام از دسترس خارج شده است.صبح امروز پس از پرتاب موفق «ماهواره نور 2» زارع پور در پستی اینستاگرامی جزئیاتی از این پرتاب را اعلام کرد و این موفقیت را تبریک گفت.پس از از این پست تاکنون صفحه وزیر از دسترس خارج شده است.وزیر نوشته بود: امروز با تلاش و مجاهدت جوانان متخصص و انقلابی این سرزمین به دست سبزپوشان سپاه اسلام، ماهواره «نور2» بر شانه ماهواره بر بومی «قاصد» با موفقیت برای اولین بار در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت و مسیر تثبیت تزریق ماهواره به لایه لئو که دستور رئیس جمهور و مصوب اولین جلسه شورای عالی فضای در دولت مردمی بود هموار شد. این موفقیت ارزشمند را به محضر رهبر فرزانه انقلاب، ریاست جمهور، مردم سرافراز ایران، دانشمندان مجاهد نیروی هوافضای سپاه پاسداران و همه متخصصان و تلاشگران صنعت فضایی کشور تبریک می‌گویم.

سردار علایی: راهبرد نظامی روسیه شکست خورده است

فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه گفت: پوتین اشغال اکراین را عملیات ساده ای تصور می کرد که براحتی و در مدت زمان کم می تواند با پیشروی ارتش روسیه به اهداف خود برسد. اما اینگونه نشد و آمریکایی ها و ناتو، عملیات نظامی روسیه در اکراین را تبدیل به یک فرصت طلایی و مناسب برای تقویت ناتو و تضعیف روسیه کردند و بیشترین بهره را از آن برای منزوی سازی روسیه در سطح جهان بردند. الان هم آمریکا در انتظار شکست روسیه در اکراین نشسته است تا همچنان بتواند این دشمن دیرینه را از صحنه بین المللی خارج کند و جمهوری های سابق شوروی را به خود و اروپا وابسته تر کند.حسین علایی درباره تبعات ادامه دار بودن جنگ روسیه علیه اوکراین و آینده هر دو کشور می گوید: اگر پوتین نتواند در کوتاه مدت به یک آتش بس در اکراین برسد به احتمال زیاد تمام سرزمین اکراین صحنه درگیری های پی در پی علیه ارتش اشغالگر خواهد شد. آمریکا و اروپا تصمیم دارند تا طعم تلخ شکست را از طریق مقاومت مردم اکراین به پوتین بچشانند تا او دیگر هوس لشکرکشی به کشور دیگری را نکند. روسیه باید آماده پذیرش ضربات و تلفات جدیدی در صحنه درگیری های اکراین باشد و اگر پوتین به فکر خاتمه جنگ نباشد، افول سیاسی وی سرعت خواهد گرفت.وی همچنین می افزاید: معمولاً هیچ جنگی برنده واقعی ندارد ولی در جنگ اکراین در گام اول آمریکا، ناتو و چین بیشترین بهره را خواهند برد. آمریکا با بهره گیری از فرصت جنگ، تا کنون‌توانسته کشورهای اروپایی را با خود همسو کند و آنها را علیه روسیه بسیج نماید. از طرفی پیمان ناتو که دچار بحران فلسفه وجودی شده بود، حالا توجیه مناسبی برای بقای خود پیدا کرده است و به دنبال تقویت و‌ گسترش خود می باشد.

واکنش معاون سیاسی سپاه به ماجرای «کاترین شکدم»

معاون سیاسی سپاه تاکید کرد: برخی فعالان سیاسی که همواره در انتظار یک رخداد، ‌برای چنگ زدن بر چهره نظام و سپاه هستند؛ تا قبل از رسیدن به پایان عمر دنیایی و ورود به روز حساب، ‌از قصه خانم «شکدم»عبرت بگیرند.

در پی فضاسازی‌های رسانه‌ای اخیر، سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پیامی را خطاب به ملت ایران صادر کرد.

متن این پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت عزیز ایران
سلام علیکم
ملت عزیز و بزرگوار ایران، از روز دوشنبه نهم اسفند تا روز دوشنبه شانزدهم اسفند 1400 به مدت یک هفته، ‌مطالبی در فضای مجازی رها شده با تمرکز بر نام این خادم شما، انتشار یافت که به طور قطع، ‌آزمون بزرگی برای همگان بود.
هدف اصلی در این داستان‌سرایی‌های ساختگی و خارج از قواعد اخلاقی و انسانی،‌ گمراه کردن مردم و بی‌اعتماد ساختن آنان نسبت نظام و مسئولان کشور بود. نقشه‌ فضای مجازی شیطانی در راستای جنگ شناختی علیه ملت ایران، انقلاب اسلامی و نظام ولایی طراحی شده بود و پرده‌هایی از این نمایش مضحک در فضای مجازی اجرا شد.
مصاحبه شبکه بی‌بی‌سی فارسی با خانم کاترین پرز شاکدام، به صورت خواسته یا ناخواسته راه را برای نمایش پرده‌های دیگر این نقشه شیطانی مسدود ساخت. حال که خداوند متعال،‌ مکر شیاطین را به خودشان برگرداند و تیر آنان به سنگ خورد؛ خدمت شما مردم شریف ایران که هزاران بار جانم فدای شما باد، عرض می‌کنم:
1ـ خداوند متعال را به خاطر نعمت آرامش که در این روزها بر قلب من و همسر و فرزندانم جاری ساخت، هزاران بار شکر می‌کنم.
2ـ عمده نگرانی‌ام در این روزها،‌ آلوده شدن عده‌ای هم‌وطنان به گناه از طریق قضاوت‌های نادرست و نشر اکاذیب در فضای حقیقی و مجازی بود. تا آنجا که به اینجانب برمی‌گردد، در این موضوع به جز شیادان دست‌اندرکار طراحی و اجرای این نقشه شیطانی و راهزنان عقیده و باورهای مردم، هم را بخشیده و حلال می‌کنم.
3ـ به برخی از فعالان سیاسی که همواره در انتظار پدیدایی یک رخداد، ‌برای چنگ زدن بر چهره مظلوم نظام و نهاد انقلابی سپاه هستند؛ توصیه می کنم؛ تا قبل از رسیدن به پایان عمر دنیایی و ورود به روز حساب، ‌از قصه خانم کاترین پرز شاکدام و آنچه به نام ایشان در فضای مجازی به دروغ شد؛‌ عبرت بگیرند.
4ـ‌ از سران محترم قوای سه‌گانه درخواست می‌کنم،‌ در راستای حفظ و تأمین حقوق مردم، برای مدیریت صحیح فضای مجازی فکری اساسی کنند.
سرباز ولایت و فدایی ملت
یدالله جوانی

کارشناس سیاسی: وزیر خارجه روسیه در گفتگو با امیرعبداللهیان نه تنها موضع خود را تصحیح نکرد، بلکه یک گام هم فراتر رفت

 آنچه لاوروف به وزیر خارجه ایران گفت، برخلاف رویه‌ای بود که از سال ۹۲ وجود داشته .مسکو دارد تفسیر جدید از برجام ارائه می‌دهد.

رحمان قهرمان‌پور، تحلیلگر سیاسی:به نظر می‌رسد این تعبیر جدیدی از کرملین در مورد برجام است و در واقع تفسیر جدیدی از برجام را ارائه می‌دهد که ما این تفسیر را تا پیش از این نداشته‌ایم و نمی‌دانیم آیا چین هم با این تفسیر موافقت می‌کند یا خیر.در هر حال این موضع‌گیری آقای لاوروف قدری بر آینده‌ی احیای برجام سایه افکنده است./انتخاب

کاهش ۲۵ درصدی مصرف میوه در کشور

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی و تره‌بار تهران:حدوداً می‌توان گفت تقاضا برای میوه در سال‌های پاندمی کرونا حداقل ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است.این کاهش مصرف تنها به خاطر پاندمی کرونا نبوده بلکه تورم نیز نقش تأثیرگذاری در آن داشته و در کنار آن مدیریت مصرف مردم نیز بی‌تأثیر نبوده؛ زیرا معمولاً مردم از هر کالایی چهار تا پنج کیلوگرم خریداری می‌کردند اما امروز خرید آنها به‌روز شده‌ است.با به حداقل رسیدن برگزاری مراسم‌های مختلف، بسته شدن هتل‌ها، متوقف شدن عروسی‌ها و جلسات مصرف میوه به صفر رسیده بود و کماکان نیز به حالت عادی بازنگشته و زمانی‌که در جامعه متقاضی نباشد عرضه محصول بیشتر می‌شود./قرن نو

دعوت رسمی فدراسیون شنا از «ترانه علیدوستی» برای حضور در مسابقات رکوردزنی شنای بانوان

شهرناز ورنوس ، نایب رئیس بانوان فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو از ترانه علیدوستی برای حضور در مسابقات شنای زنان در ایران دعوت کرد. مسابقات رکوردگیری شنا بانوان ایران ۱۹ و ۲۰ اسفند جاری در استخر قهرمانی آزادی تهران برگزار می شود.در حالی که طی ماه های اخیر پس از رفع محدودیت های ناشی از کرونا اخیرا فقط در رشته شنا چهار مسابقه را در بخش بانوان به صورت جام و جشنواره برگزار شده است.ترانه علیدوستی که در فیلمی به نام "اورکا" با این مضمون و محتوا که یک ورزشکار زن با ثبت سه رکورد گینس در دنیا، در کشور خودش دچار محدویت است، ایفای نقش کرده و اکنون برای اکران این فیلم در آمریکا به سر می‌برد./دانشجو

خداییان: پرونده ای برای هیات مدیره سازمان بورس تشکیل و تفهیم اتهام صورت گرفته است

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری:پرونده ای برای افراد یا حقوقی هایی که باعث رشد شاخص بورس شدند تشکیل و در حال بررسی است.در مورد مشکلات بازار بورس به مسئولان مربوطه در گذشته هشدار داده بودیم.پرونده کیفری در سازمان بازرسی مربوط به هیات مدیره تشکیل و تفهیم اتهام صورت گرفته است.باید از خسارتی که در بازار سرمایه به مردم وارد می شود جلوگیری کنیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار