کد خبر: ۱۰۳۲۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲ 06 March 2022

به گزارش «تابناک البرز» آنچه در ادامه می خوانید گزارشی خواندنی از پدری است که دست نوازش برسر ۱۳۳۰ فرزند خود در کرج کشیده است.

سید احمد میرسپاسی سال ۱۲۷۲ در تجریش تهران به دنیا آمد، با توجه به اینکه نمایندگی واردات ادوات کشاورزی و فنی را از شرکت انگلیسی لیستر را بر عهده داشت با این عنوان به شهرت رسید. 
سال ها گذشت تا اینکه در سال ۱۳۴۹ تمام اموال خود با نیت تاسیس دارالتبلیغ اسلامی و تاسیس ۲ باب مسجد در کرج و تهران وقف کرد، مسجد علی بن ابی طالب خلج آباد کرج جز رقبات موقوفه سید احمد لیستر است. 
از دیگر نیات وی تاسیس پرورشگاه برای کودکان شیرخوار تا ۷ سال بود، در وصیت نامه لیستر عنوان شده کودکان یتیم پدری، یتیم مادری و یا هر دو کاملا رایگان تحت حمایت قرار بگیرند، البته اولویت با کودکان سادات بود. 
در گذشته فرزندان کشاورزان و کارگرانی که وضع مالی مناسبی نداشتند هم در این مجموعه نگهداری می شدند. سال ۱۳۷۹ مرکز تربیتی ایتام فدک در مجتمع ۵۰ ساله عقیق با نیت آموزش ایتام و کودکان بی سرپرست کرج تاسیس شد.
سکینه احمدی که قریب به ۱۲ سال مدیریت این مجموعه را بر عهده داشته است می گوید؛ از سال ۷۹ تا ۹۸ و شیوع ویروس کرونا سالیانه ۷۰ کودک ۴ الی ۶ سال یتیم تحت آموزش قرار می گرفتند. 
خدماتی که به آنها ارائه می شد از نظر تغذیه و آموزش رایگان بود، کودکان از طریق تبلیغات محیطی، معتمدین منطقه، مکاتبه با کمیته امداد و بهزیستی جذب و  بر اساس سن کلاس بندی می شدند تا  دوره پیش آمادگی و پیش دبستانی شرکت کنند. 
تمام محتواهای آموزشی بهزیستی و آموزش و پرورش برای آموزش کودکان استفاده می شد، برخی از کودکانی که حداقل یک سرپرست داشتند از وسیله رفت و آمد رایگان به این مرکز برخوردار بودند و مجدد تحویل خانواده می شدند. 
کودکانی که تحت حمایت مجموعه لیستر بودند در نهایت برای ورود به مقطع دبستان آماده می شدند و گواهی پایان دوره خود را دریافت می کردند، در واقع صرفا بعد سرگرمی برای ایتام مد نظر نبود و خدمات به آنها خروجی داشت. 
و اما حجت الاسلام سید عباس مسعودی معاون فرهنگی اوقاف البرز هم می گوید؛ "کودکان در مرکز آموزشی دارالایتام فدک شبانه روز نگهداری می شدند اما با شیوع ویروس کرونا به صورت موقتی تعطیل شد. 
با وجود کووید۱۹ پیگیری های لازم انجام شد و مجددا زمینه نگهداری کودکان فراهم شده است اما با توجه به اینکه شرکت های دانش بنیان در موقوفه لیستر فعالیت دارند، نیت واقف در امام زاده طاهر (ع) دنبال می شود. 
علی رغم این جابجایی هزینه معیشت و تحصیل ۲۰ کودک تا زمانی که به سن خاصی برسند از محل درآمد موقوفه سید احمد لیستر تامین می شود و این نیت نشان دهنده بینش عمیق واقف در راستای دستگیری از ایتام است.
قرار است تعدادی از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در موقوفه فاتح نگهداری شوند که رایزنی با بهزیستی برای تحقق این مهم در حال انجام است، البته اوقاف سالیانه از محل اجرای نیات به ایتام و خانواده ها کمک می کند. 
تفکرات واقفین خیراندیش در سال های گذشته ارائه خدمت بوده است لذا امروز هم مردم باید با به روز کردن نیات خود در زمینه دانش بنیان، تحصیل دانش آموزان و ... اموال خود را وقف کنند تا نیاز جامعه هدف مرتفع شود". 
در خاتمه می توان گفت بخشی از درآمد هزار موقوفه البرز سالیانه بین خانوادهای نیازمند و ایتام توزیع می شود تا یتیم نوازی پدرانه واقفان خیراندیش مستدام باشد، از توزیع هزار و ۱۰۰ بسته تحصیلی تا ۲۰ هزار بسته معیشتی در هر فصل. 
ستاره احمدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار