عضو انجمن آنکولوژی ایران:
متخصص رادیوتراپی آنکولوژی با بیان این موضوع که سرطان ریه شایعترین و کشنده‌ترین تومور در بدن انسان است، گفت: بروز علائمی همچون سرفه‌های مداوم و خشک و در برخی موارد همراه با خلط خونی، کاهش وزن، درد در هنگام بلع، تنگی نفس و ایجاد خس خس و درد در قفسه سینه از مهمترین علائم ابتلا به سرطان ریه به شمار می‌آیند.
کد خبر: ۱۰۳۲۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷ 05 March 2022

به گزارش گروه استان های تابناک به نقل از انجمن آنکولوژی ایران، دکتر حمیدرضا دهقان منشادی متخصص رادیوتراپی آنکولوژی درباره کانسر ریه اظهار داشت: به علت کارایی ریه و ارتباط بیرونی راه تنفسی، ایجاد سرطان در این بخش از بدن انسان بسیار شایع است.
وی با بیان این موضوع که از بین هر ۱۲ نفر در جهان یک نفر به سرطان ریه مبتلا است، گفت:شیوع این بیماری در همه مردان و زنان به صورت مساوی و یکسان است.
دکتر دهقان منشادی ادامه داد: لایه‌های داخلی بافت ریه عمدتا باعث ساخت کانسر می‌شوند، و در مواردی بسیار نادر و خاص است که بافت دور ریه می‌تواند مبتلا به کانسر گردد.
این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی با بیان این مهم که از هر ۱۰ مرگ در مبتلایان به سرطان ریه، ۸ نفر سابقه استعمال دخانیات به ویژه سیگار کشیدن را داشتنه اند، افزود: شایعترین علت ابتلا و حتی مرگ در کانسر ریه از مصرف سیگار است که به تنهایی ۸۵ درصد از ابتلا به این بیماری را در برمی گیرد و ۱۵ درصد باقی مانده از موارد دیگر سرچشمه می‌گیرد، که مهمترین آن‌ها آزبست و آلاینده‌های هوا است.
وی اعلام داشت: ترک سیگار در هر زمان باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان به خصوص سرطان ریه خواهد شد، و در صورت عدم پرهیز از کشیدن سیگار در افرادی که نودول ریه دارند، این بیماران با کاهش اثرات درمان مواجه خواهند شد.
دکتر حمیدرضا دهقان منشادی متخصص رادیوتراپی آنکولوژی مهمترین علائم ایجاد کانسر ریه را اینگونه بیان داشت: سرفه‌های مداوم و سرفه‌های خشک و در برخی موارد سرفه‌های همراه با خلط خونی، کاهش وزن، درد در هنگام بلع، ایجاد تنگی نفس، تندی در نفس کشیدن، ایجاد صدای خس خس و درد قفسه سینه در افراد، از مهمترین علائم ابتلا به سرطان ریه هستند.
وی با پرخطر شماردن افرادی بالای ۵۵ سال و با سابقه ۳۰ سال استعمال دخانیات در ابتلا به سرطان ریه، اضافه کرد: افراد بالای ۵۰ سال و با سابقه ۲۰ سال استمعال سیگار و افرادی با سابقه کانسر در خانواده نیز در معرض خطر ابتلا به این سرطان خواهند بود.
این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی مراحل تشخیصی و درمان سرطان ریه را بیان داشت و گفت: با استفاده از سی تی اسکن و پت اسکن نوع و مرحله تومور تشخیص داده شده و مراحل درمانی نسبت به نوع تومور از جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و یا ترکیبی از موارد فوق برای بیمار انجام می‌پذیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار