کد خبر: ۱۰۲۹۵۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵ 19 February 2022

دبیرکل سابق انجمن لوازم خانگی ایران با بیان این که تولیدکنندگان مایل به افزایش قیمت نیستند و این عوامل تشکیل دهنده تولید است که باعث افزایش قیمت می شود گفت: صنعت نیاز به ارز و مواد اولیه و قطعات دارد. نوسانات نرخ ارز و عدم امکان پیش بینی و برنامه ریزی مشکلاتی برای تامین این نیازها ایجاد می‌کند.

تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی مایل به افزایش قیمت ها نیستند

به گزارش الف موضوع افزایش قیمت لوازم خانگی تولید داخل علیرغم حمایت از این صنعت در عالی ترین سطوح تصمیم گیری کشور، مدتی است که مورد بحث و نظر کارشناسان قرار دارد. حبیب الله انصاری دبیرکل سابق انجمن لوازم خانگی ایران نقش بانک مرکزی را در حمایت از صنایع داخلی و تثبیت نرخ ارز بسیار مهم می داند.

عوامل تشكيل دهنده توليد، باعث افزایش قيمتها مي شود

دبیرکل سابق انجمن لوازم خانگی ایران در این زمینه  گفت: تولیدکننده قیمت را بالا نمی‌برد چرا که عوامل تشکیل‌دهنده تولید، قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

حبیب الله انصاری در گفت‌و گو با الف تصریح کرد: قدرت خرید مردم هم بسیار پایین است و مدیران ما با کمبود نقدینگی، تولید و مواد اولیه تولید مواجه هستند لذا تمام تلاششان این است که قیمت‌ها کاهش یابد.

وی ادامه داد: قیمت‌ها تابع  عوامل تشکیل‌دهنده قیمت است لذا براي یک تولید‌کننده‌ای که مجموعه عوامل تولیدش به شدت افزایش یافته است قيمتها متفاوت است.

دبیرکل سابق انجمن لوازم خانگی ایران افزود: تولیدکننده به خاطر وضعیت رکود بازار و ضعف قدرت خرید مردم حتی با حداقل سود کالای خود را می‌فروشد تا بتواند نقدینگی حداقلی داشته باشد و تولیداتش وارد چرخه تولید شود.

انصاری عنوان کرد: ممکن است یک تولیدکننده با 5 درصد سود کالای خود را بفروشد و دیگری با 7 یا 10 درصد تمایل به فروش داشته باشد.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان رسمی ما به هیچ عنوان با وجود این ضعف قدرت خرید مردم گران‌فروشی نمی‌کنند چرا که این امر خطراتی را متوجه تولیدکننده می‌کند که حتی اگر ادامه یابد منجر به توقف تولید او می‌شود.

 مشاور رییس کارگروه لوازم خانگی در کمیسیون صنعت اتاق ایران افزود: یک تولیدکننده باید هزینه‌های دستمزد، گردش تولید و حداقل سودی را به دست بیاورد تا تولیدش پایدار باشد.

انصاری در پاسخ به این پرسش که آیا گلایه‌مندی مقام معظم رهبری از تولیدکنندگان لوازم داخلی علیرغم حمایت های قاطع قابل تامل نیست، گفت: قیمت بازار نتیجه قیمت تمام شده کالاست وقتی قیمت فولاد و مواد اولیه چندین برابر می‌شود و همچنین قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد، آیا این در اختیار تولیدکننده است؟ 

وی با بیان اینکه طیف لوازم خانگی بسیار گسترده است عنوان کرد: بزرگترین مشکل تولیدکننده امروز رکود بازارش است.

 وی با اشاره به علت گرانی‌ها گفت: کلمه گرانی یعنی اینکه یک تولیدکننده‌ای که راحت می‌تواند سه درصد سود کند بگوید من می‌خواهم صد در صد سود کنم. وقتی می‌گوییم امروز تولیدکنندگان بخشی از تولیدشان را روانه انبار می‌کنند به معنی گران فروشی نیست چرا که تولیدکننده به دنبال ایجاد بازار و مشتری برای خود است.

انصاری اظهار داشت: بنابراین تولیدکننده با اطلاع از این مسائل شرایطی را ایجاد می‌کند تا ارزش افزوده و هزینه‌های تولیدش متعادل شود ، اما نمی‌تواند چون مواد اولیه و ارز در اختیار او نیست.

 وی در ادامه گفت : بنابراین گرانی یعنی تولیدکننده به جای سود متعادل که چرخه تولیدش بچرخد بگوید به دنبال سود صد در صدی هستم. اگر تولیدکننده حتی 12 درصد برای خودش سود در نظر بگیرد نه تنها گران فروشی نیست بلکه تعادل و متعادل سازی بازار انجام داده و نگاه به قدرت خرید مردم کرده است.

انصاری تأکید کرد: تولیدکننده قیمت را بالا نمی‌برد چرا که عوامل تشکیل‌دهنده تولید قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که متولیان امر برای رفع گرانی باید چه کاری انجام دهند، گفت: متولیان اولاً باید به سراغ یک سری لوازم خانگی که قاچاق هستند و هویت نامشخصی دارند بروند و عوامل واردکننده اینگونه کالاها را جریمه کنند و ثانیاً به دنبال مواد اولیه‌ای که به تولیدکننده عرضه می‌شود بروند و ببینند چه مقدار نوسانات قیمتی داشته است. 

دبیرکل سابق انجمن لوازم خانگی ایران خاطرنشان کرد: ما سازمان تعزیرات حکومتی و همچنین سازمان حمایت از مصرف‌کننده در کشور داریم لذا متولیان باید به این سازمان‌ها بروند و بگویند بر چه اساسی قیمت‌ گذاری‌ها انجام می‌شود.

حبیب الله انصاری بیان اینکه تعرفه واردات مواد اولیه باید پایین باشد، افزود: عوامل تولید در اختیارتولیدکننده نیست که واضح‌ترین آن قاچاق بی‌رویه و کولبری است که انجام می‌شود.

وی در پایان گفت: مدیران کارخانجات امروز سردرگم هستند و می‌خواهند گردش تولید داشته باشند.

نقش بسیار مهم بانک مرکزی 

درباره نقش بانک مرکزی در صنعت گفت: همسویی و هماهنگی بین سیاست های پولی و مالی و ارزی متناسب با رشد صنعت کشور یکی از وظایف اساسی بانک مرکزی است.

انصاری افزود: اما متاسفانه تعدد بیش از حد بانکها و انجام امور بنگاه‌داری توسط آنها به جای امور بانکداری از سیاست‌های غلط بانک مرکزی در چند سال گذشته است. به عنوان مثال تولید سکه و فروش آن در جذب نقدینگی در تورم بسیار موثر بود. اگر می گوییم بانک مرکزی  این مرکزیت در واقع همان ایجاد ارتباط و هماهنگی با سایر بانک‌هاست. 

وی در ادامه نوسانات نرخ ارز و عدم امکان پیش بینی و برنامه ریزی آتی را از موانع پیش روی اقتصاد عنوان کرد و گفت: صنعت نیاز به ارز و مواد اولیه و قطعات دارد. بنابراین نوسانات نرخ ارز و عدم امکان پیش بینی و برنامه ریزی مشکلاتی برای صنایع ایجاد می‌کند بنابراین تولید کننده باید از اختصاص مبلغ تعیین شده با ارز مشخص مطمئن باشد.

مشاور رییس کارگروه لوازم خانگی در کمیسیون صنعت اتاق ایران افزود: نکته دیگه تسهیل و سرعت بخشیدن به دسترسی تولیدکنندگان به منابع اعتباری وکاهش نرخ بهره تسهیلات از راه های کمک به صنعت و اقتصاد کشور است. چرا باید از تولید کنندگان بین ۲۰ تا ۳۲ درصد سود گرفته شود. 

توسعه اقتصادی کشور باید بر محوریت بخش خصوصی باشد

انصاری در ادامه به اصلاح ساختار نظام بانکی اشاره کرد و گفت: امروز باید توسعه اقتصادی  بر محوریت بخش خصوصی باشد. تعدد شعب بانکی و موسساتی که نام بانک ندارد ولی به عنوان موسسات مالی و بدتر از بانکها بنگاه داری می‌کنند باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: لزوم تقویت نظارت بر تخصیص منابع بانکی و جلوگیری از دادن اعتبارات به کسانی که نقشی در توسعه صنعتی و اقتصاد ندارند و کاهش شدید و بی ارزش شدن پول ملی از نکات دیگری است که در بدنه اقتصاد و صنعت و تولید می‌تواند اثرگذار باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار