نجف زاده نماینده شهرستان‌های خوی و چایپاره گفت: آب منطقه الند بهترین آب شربی است که نیاز به تصفیه ندارد .
کد خبر: ۱۰۲۸۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۱ 13 February 2022

به گزارش تابناک آذربایجان غربی ، عادل نجف زاده نماینده شهرستان های خوی و چایپاره در مجلس شورای،در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه گقت : آب منطقه الند بهترین آب شربی است که نیاز به تصفیه ندارد .
وی افزود : ظرفیت ذخیره آب در سد الند ۷۵ میلیون مترمکعب خواهد بود که ۳۵ میلیون مترمکعب آن به بخش شرب و بقیه به بخش کشاورزی ، صنعتی و جاری طبیعت اختصاص داده می‌شود.
نجف زاده گفت: یکی ازخطراتی که خوی را تهدید می کندمشکل کم آبی است و برای رفع این مشکل با وزیر نیرو دیدار وقرار شده که سدی برای تامین آب شرب وکشاورزی خوی دریکی از رودهای قطور و الند احداث شود .
وی ادامه داد: باتوجه به ظرفیت آب ۳۰۰ میلیون متر مکعبی حاصل از رودخانه الند و قطور، با موافقت وزارت نیرو کارهای مطالعاتی سد الند در ۶ نقطه از منطقه مربوطه آغاز شد و نهایتا مورد تایید قرار گرفت.

نجف زاده ظرفیت ذخیره آب در سد الند را ۷۵ میلیون مترمکعب اعلام کردو گفت: آب الند در آزمایشات برترین آب شرب شناخته شده است که نیازی به تصفیه آب در آن وجود ندارد.
اودرادامه با اشاره به اینکه دشت خوی سالیانه ۱۲ سانتی متر فرونشست داردگفت: میزان افت سطح آب زیرزمینی در دشت خوی به حدی پایین رفته است که تا مرز ۲۸۰ متری اثری از آب یافت نمی‌شود.
نجف زاده با ابراز نگرانی از احتمال فرونشست در بخش اعظمی از شهر خوی ،نیز گفت : در دشت خوی بخش عظیمی از آن که شهر خوی را تشکیل می‌دهد درصورت فعال شدن خلاءهای زیرزمینی، چه بسا بخش اعظم خودِ شهر فرو نشست کند.
نماینده خوی و چایپاره با بیان اینکه ذخیره ی ۷۵ میلیون متر مکعب آب در منطقه بالادست همچون الند در شهرستان خوی در طول زمان موجب احیای دشت خوی خواهد شد، افزود : به این ترتیب دشت از ممنوعه بودن خارج می‌گردد و آب شرب، آب کشاورزی و آب صنعت به میزان کافی فراهم خواهد شد
وی مهمترین دلایل مخالفت با احداث سد غازان را؛ وجود رسوبات آبرفتی با ارتفاع ۴۵ متری، ورود آب آرسنیک دار به محل سد غازان در آینده ، استقرار این سد در انتهایی ترین نقطه از شهرستان و پایین بودن سطح آن نسبت به بسیاری از نقاط حوزه استحفاظی و لزوم صرف هزینه های کلان جهت کانال کشی به مناطق بالادست، عنوان کرد.

عادل نجف زاده در ادامه جلسه به تبدیل شدن منطقه آزاد تجاری شهرستان خوی اشاره کردوگفت:این شهرستان با توجه به مرززمینی وریلی،پایانه مسافربری ، فرودگاه و موقعیت جغرافیایی ودیگر زیرساخت های ارزشمند باید از سالها قبل به منطقه آزاد تجاری تبدیل می شد.

وی همچنین افزود : مرز رازی خوی که نزدیکترین مسیر ارتباطی ایران به ترکیه است و می تواند در افزایش تبادلات اقتصادی و تجاری بین دو کشور نقش اساسی ایفا کند.
دکتر نجف زاده با بیان اینکه وزیر اقتصاد برای تبدیل شدن شهرستان خوی به منطقه آزاد تجاری - صنعتی دستور ویژه صادر کرده است ،افزود : دیدگاه ما برای تبدیل شدن خوی به منطقه آزاد تجاری - صنعتی نگاه ملی است و با محقق شدن این مهم قطعا تراز اقتصادی و تجاری کشور ایران و ترکیه افزایش پیدا می کند و این منجر به رونق اقتصادی درمنطقه و کشور خواهد شد .


درپایان مراسم از زحمات خبرنگاران با تقدیم لوح تقدیر به عمل آمد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار