رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:
محمد فرید سپری گفت: تجربیات خشک سالی بی سابقه در سال زراعی گذشته مهر تائیدی بر این قضیه بود که پایداری تولید و افزایش عملکرد در دیمزار‌های استان در گرو اجرای کشاورزی حفاظتی و تغذیه مناسب این مزارع است.
کد خبر: ۱۰۲۷۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۰ 09 February 2022

به گزارش تابناک کردستان، در چهلمین جلسه قرار گاه امنیت غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با دو دستور کار تغذیه گیاهی و تامین کود‌های مورد نیاز استان و پیگیری مشکلات طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی استان و با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری، معاونین و مدیران ستادی برگزار شد.
محد فرید سپری با بیان انکه تغذیه گیاهان زراعی استان نه تنها باید در راستای افزایش عملکرد باشد بلکه در راستای افزایش کیفیت محصول ونیز میزان مواد مغذی در آن باشد و بر همین اساس در آینده کیفیت محصولات کشاورزی بر قیمت خرید تضمینی آن تاثیرگذار خواد بود.
وی با اشاره به خشک سالی بی سابقه در سال گذشته یاداور شد: در سال زراعی گذشته میانگین عملکرد مزارع گندم استان تا ۶۵۰ کیلوگرم کاهش یافت در حالی که کشاورزانی که در همان شرایط آب و هوایی با اجرای کشاورزی حفاظتی و تغذیه مناسب مزارع دیم توانستند نزدیک به ۲ تن گندم برداشت کنند.
وی اذعان کرد: تامین و توزیع کود در سال زراعی جاری نسبت به دو سال گذشته مناسب‌تر بوده و تا اکنون ۷۸ درصد سهمه کودی استان جذب و در بین کشاورزان توزیع شده است.
وی خاطر نشان کرد: سهمیه کودی استان حدود ۱۰۴ هزار تن بوده است که تا کنون شرکت خدمات حمایتی استان توانسته کود ازته ۵۶ هزار و ۶۳۳ تن و سازمان تعاون روستایی استان هم ۱۰ هزار ۲۶۷ تن کود ازته و جمعا با سایر کو‌ها ۸۱ هزار تن تاکنون تامین و در سطح شهرستا ن‌های استان توزیع کنند.
سپری با تاکید بر اینکه تعدادی از شهرستا‌های استان صدردرصد سهمیه کودی خود را جذب کرده اند تصریح کرد: برای فصل داشت در سطح ۳۹۰ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش طرح جهش تولید، به ۲۱ هزار تن کود مازاد بر سهمیه ابلاغی نیاز داریم.
وی با بیان اینکه تا اکنون ۷۸ درصد سهمیه کودی استان جذب شده است اظهار کرد: افزایش قیمت کود‌های فسفاته و پتاسه باعث شده مصرف این نوع کود‌ها در کشور و استان کاهش یابد.
سپری با تاکید بر مصرف کود‌های سرک در فصل بهار گفت: براساس مطالعات صورت گرفته فسفر اراضی زراعی استان تخلیه شده و باید مصرف کود فسفره در اراضی زراعی جدی گرفته شود تا در آینده با کاهش تولید روبرو نشویم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اسنام کردستان در ادامه جلسه به مبحث اجرای طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور پرداخت و اذعان کرد: این طرح در سال ۹۴ و در ۱۰ استان مرزی کشور کلید خورد و در این ۱۰ استان ۲۲۷ هزار هکتار از اراضی زیر پوشش این طرح قرار گرفت.
سپری با بیان اینکه سهم استان کردستان از این سطح ۱۶ هزار و ۸۱۰ هکتار بوده تاکید کرد: پروژه به لحاظ فیزیکی بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته و اکنون برای تکمیل و افتتاح کامل آن به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
وی یاداور شد: بر اساس پیش بینی‌های اولیه ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار براور شده برای کل طرح در کل کشور بوده که سهم استان کردستان ۳۲۸ میلیارد تومان بوده است.
محمد فرید سپری خاطر نشان کرد: این طرح در سه شهرستان سنندج مریوان و کامیاران انجام می‌شود که با بهره برداری کامل پروژه برای ۶ هزارو ۸۹۱ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد خواهد شد و ۱۰ هزار و ۳۳۷ شغل دیگر هم تثبیت خواهد شد.
وی یکی از مزیت‌های اجرای این طرح را استفاده از جدید‌ترین سیستم‌های آبیاری دانست و تصریح کرد: با اجرای این طرح سالانه ۷۲ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: افزایش تولید محصولات کشاورزی در این سطوح از ۲۲ هزار ۷۰۰ تن به ۱۸۳ هزار تن در سال افزایش خواهد یافت و کشاورزی اقتصادی را متبلو خواهد ساخت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار