مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: این بنیاد به عنوان متولی توسعه کالبدی روستاها با هدف حفاظت و احیای بافت کالبدی با ایده و راهکارهای نوین و صیانت از اصالت فرهنگی، تاریخی و کالبدی-فضایی روستاها، شناسایی، مطالعه، طراحی و اجرای طرح بهسازی بافت باارزش گام های ویژه ای برداشت.
کد خبر: ۱۰۲۳۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱ 19 January 2022

 

رضا خواجه ای روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توجه به کالبد بافت های باارزش روستایی، توجه به فرسودگی روزافزون آن است که امروزه به دلایل مختلفی دچار آسیب می شوند و بدین سبب انجام اقدامات مناسب برای بهسازی و حفظ ذخایر کالبدی و ثروتهای فرهنگی روستاها به ویژه مناطقی که ازنظر زیست محیطی باارزش هستند، امری ضروری است.

وی، حفظ ارزش ها و ساماندهی بافت های روستایی، احیای فرهنگ و معماری بومی و افزایش سطح کیفی زندگی ساکنان روستایی را از اهداف مهم این نهاد عنوان کرد و گفت: تهیه و اجرای طرح بهسازی و احیای بافت‌های باارزش روستایی، نتایج خوبی داشته و موجب احیای بافت روستاها، جذب گردشگران و ماندگاری مردم در روستاها شده است.

این مسوول، به تهیه طرح روستاهای دارای بافت های با ارزش به تعداد هفت روستا در سطح استان اشاره کرد و گفت: روستای درسجین در ابهر، قلعه زنجان و قوزلو "ماهنشان"مصوب شده و روستای خورجهان "ماهنشان" و لار "زنجان" امسال در دست تهیه طرح است.

به گفته خواجه ای، روستاهای انجلین و جزیمق نیز مصوب دفتر مرکزی بنیاد مسکن بوده و در صورت تامین اعتبار مطالعات مربوطه انجام خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن ادامه داد: بافت با ارزش روستای درسجین شهرستان ابهر به بهره برداری رسیده و عملیات اجرایی احیای بافت با ارزش روستای قلعه شهرستان زنجان با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد در حال تکمیل است همچنین بهسازی بافت با ارزش روستای قوزلو شهرستان ماهنشان نیز تهیه شده و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

خواجه ای با تاکید بر اینکه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با بکارگیری معماری همراه با ایده‌های جدید و توجه به نکات فنی، موجب احیای روستاها با هدف گردشگری شده، به طوری که در این راستا گام‌های موثری برداشته شده است، خاطر نشان کرد: طراحی‌های لازم در این زمینه انجام گرفته تا ضمن احیاء هویت فرهنگی، دوباره چهره روستاها به سبک معماری زیبای سنتی گرایش پیدا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار