انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام روز دوشنبه در ادامه رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک در چارچوب هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها با علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران دیدار کرد.
کد خبر: ۱۰۲۱۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸ 10 January 2022

این دیدار در هتل کوبورگ وین برگزار شد که این روزها میزبان جلسات دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴ و ایران است. باقری که ساعاتی پیش وارد هتل شد، با میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه نیز دیدار کرد.

جزئیاتی درباره محتوای دیدارها در دست نیست اما رفت و آمد هیات‌ها در روزهای اخیر افزایش یافته و گفته می‌شود که گفت‌وگوها در مسیر رو به جلو ولی محتاطانه پیش می‌رود.

جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرده است در صورت حصول توافق در وین ابتدا طرف خارج شده از توافق سال 94 باید تحریم‌ها را بردارد و پس از انجام راستی آزمایی، اقدامات هسته‌ای ایران در چارچوب توافق برجام صورت خواهد گرفت.

ایران تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد شد.

هیات جمهوری اسلامی ایران با جدیت و اختیارات لازم برای حصول توافق پایدار و قابل اتکا در مذاکرات حضور دارد. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان داشت که جمهوری اسلامی ایران « از سرعت پیشرفت مذاکرات راضی نیست. طرف مقابل در دور هفتم وقت‌کشی زیادی کرد و بعد پذیرفت درباره ابتکارات ایران مذاکره کند.»

وی تاکید کرد: هیأت ایران از این توان برخوردار است و این سوال را باید کرد که آیا هیات‌های دیگر با این توان تصمیم گیری در وین حاضر هستند و آیا ایران فقط باید تمام تلاش خود را بکند و ابتکارات و موضوعات را با دقت مطرح کنند و آیا انتظار است طرف مقابل نیز چنین کنند.

خطیب زاده با بیان اینکه اگر این اراده و سطح از توانایی در طرف مقابل دیده شود، گفت: می‌توان گفت با کمترین زمان ممکن می‌توان به توافق خوب، قابل اتکا و پایدار رسید.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار