ترانسمیتر(Pressure Transmitter ) یکی از مهم ترین تجهیزات دقیق کاربردی در صنعت برای اندازه گیری کمیت های فیزیکی مانند فشار گاز ها و مایعات است.
کد خبر: ۱۰۱۱۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱ 25 November 2021

ترانسمیتر فشار

قبل از بررسی طرز کار ترانسمیتر فشار لازم است بدانید که منظور ابزار دقیق چیست. ابزار دقیق ابزاری هستند که در صنعت برای نظارت بر روی کمیت هایی نظیر دما، فشار، جریان و... مورد استفاده قرار می گیرند. وظیفه نصب و کنترل آن ها هم بر عهده کارشناسان کنترل می باشد .

طرز کار ترانسمیتر فشار

ترانسمیتر در لغت به معنی فرستنده است. وسیله ایی است که در حوزه کنترل سیگنال های دریافتی از سنسور ها را به سیگنال های استاندارد و قابل تفسیر برای واحد کنترل تبدیل می کند. ترانسمیتر ها برا اساس کاربرد هایی که دارند به انواع مختلفی تقسیم می شوند. ترانسمیتر فشار، ترانسمیتر دما، ترانسمیتر PH، ترانسمیتر جریان، ترانسمیتر سطح و... .

ترانسمیتر فشار چیست؟

از این ترانسمیتر در صنعت برای اندازه گیری فشار مایعات، هوا، گازها و روغن استفاده می شود و علاوه بر آن شرایط اندازه گیری سایر کمیت های فیزیکی را نیز فراهم می کند. به عبارت دیگر در بیشتر موارد، سیگنال های دریافتی و ارسالی از ترانسمیتر فشار، مبنای اندازه گیری سایر کمیت های فیزکی می باشد.

تجهیزات اندازه گیری دقیق مانند ترانسمیتر، سنسور، ترانسدیوسر و.. در صنایع پتروشیمی، نفت، گاز و در حالت کلی در صنایعی که مرتبط به سیالات هستند، استفاده می شوند. به عبارت دیگر در هر صنعت و کارخانه ایی که نیاز به اندازه گیری فشار باشد، از ترانسمیتر فشار استفاده می شود.

نصب ترانسمیتر فشار

محل دقیق نصب این نوع ترانسمیتر بر روی محل اندازه گیری خطوط لوله های انتقال و مخازن می باشد. هر ترانسمیتر از سه قسمت اصلی تقویت کننده، مبدل (ترانسدیوسر) و حس کننده ساخته شده است.

ترانسمیتر ها به دو صورت الکترونیکی و نیوماتیکی ساخته می شوند. ترانسمیتر های الکترونیکی خروجی های بین 2 تا 6 میلی آمپر و ترانسمیتر های نیوماتیکی خروجی سیگنال بین 3 تا 15 psi دارند. قسمت مبدل و تقویت کننده در همه ترانسمیتر های یکسان است و تفاوت بین قسمت حس کننده ها است.

برای نمونه در ترانسمیتر فشار حس کننده به درجه فشار حساس است، در ترانسمیتر دما نسبت به درجه دما و در سایر ترانسمیتر ها هم به همین شکل حس کننده ها عمل می کنند.

طرز کار ترانسمیتر فشار

دلایل استفاده از ترانسمیتر فشار

هدف اصلی استفاده از ترانسمیتر های فشار جلو گیری از بروز مشکلاتی مانند شکستگی های مکانیکی، افت جریان، کاویتاسیون، جلوگیری از ایجاد آلودگی صوتی و به طور کلی برای بهینه سازی فشار و دریافت بهترین سیگنال خروجی مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع ترانسمیتر فشار

ترانسمیتر های فشار بر اساس مکانیزم و اندازه گیری فشار های مختلف به صورت زیر تقسیم بندی می شوند.

  • ترانسمیتر فشار مطلق: از این ترانسمیتر برای اندازه گیری فشار نسبت به خلا استفاده می شود (فشار صفر مطلق).
  • ترانسمیتر فشار گیج: برای اندازه گیری فشار نسبت به فشار اتمسفریک از ترانسمیتر فشار گیج یا فشار نسبی استفاده می شود (فشار محیط).
  • ترانسمیتر تفاضلی: جهت اندازه گیری میزان اختلاف فشار بین دو نقطه متفاوت در یک سیستم. در انتخاب ترانسمیتر فشار باید به موارد زیر توجه کرد.
  1. دقت اندازه گیری ترانسمیتر
  2. نسبی یا مطلق بودن فشار
  3. مثبت یا منفی بودن فشار
  4. نوع و میزان خورندگی ماده
  5. محدوده اندازه گیری
  6. سیگنال خروجی مورد نظر

طرز کار ترانسمیتر فشار

اولین قدم برای استفاده از ترانسمیتر ها کالیبره و مدرج کردن می باشد. برای این کار با توجه به دستور سازنده باید با دادن ورودی های مختلف خروجی ها را تنظیم کنیم. برای مثال اگر ورودی ما صفر باشد، باید مقدار خروجی در ترانسمیتر نیوماتیکی 3 psi باشد. در صورت حداکثر ورودی باید خروجی ما 15 باشد.

قدم بعدی ترانسدیوسر است. ترانسدیوسر یکی از قسمت های اصلی ترانسمیتر می باشد که وظیفه آن تبدیل انرژی به حالات مختلف می باشد. اگر همراه ترانسدیوسر یک سنسور فشار داشته باشیم، سنسور فشار پارامتر را اندازه گیری کرده و مقدار آن به ترانسدیوسر تحویل داده می شود. سپس ترانسدیوسر سیگنال دریافتی را به یک سیگنال الکتریکی قابل انتقال توسط سیم های فلزی و منتقل کردن به کنترلر ها تبدیل می کند. پس همیشه خروجی ترانسمیتر فشار ما یک سیگنال الکتریکی است. البته باید به این نکته توجه داشت که سنسور هایی که انتخاب می کنیم باید قابلیت تبدیل کردن پارامتر های فیزیکی به الکتریکی را داشته باشند و بتوانند فشار اندازه گیری شده را به یک سیگنال بسیار ضعیف تبدیل کنند و به مدار های الکترونیکی تحویل بدهند.

مزایای استفاده از ترانسمیتر های فشار

  • مقرون به صرفه بودن (کاهش هزینه)
  • سازگار بودن با محیط زیست
  • منعطف بودن
  • جلوگیری از آسیب های جدی به خطوط لوله و مخازن
  • فراهم کردن محیط کاری مناسب برای انسان؛ چون دیگر نیاز به اندازه گیری فشار در مکان های پر خطر توسط انسان نیست.
  • قابلیت تشخیص فرسودگی ابزار
  • سیگنال های فوری از error ها در سیستم کنترل ایجاد می کند(تراکم و گرفتگی و شکستگی)

از توجه شما برای مطالعه این مقاله بسیار سپاسگزاریم. شما می توانید جهت خرید و یا هر گونه سوال در رابطه با ترانسمیتر فشار با مجموعه ای شاپ صنعت تماس بگیرید. قابل ذکر است که این شرکت یکی از تامین کننده های ابزار دقیق در تهران محسوب می شود.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار