همه دغدغه های جامعه هفت میلیونی دیابتی ایران:
یک پزشک متخصص می‌تواند با قبول‌کردن ویزیت بیماران دیابتی لبخند را به لبان کودکان و نوجوانان بیمار بنشاند. دانشگاه‌ها می‌توانند با تخفیف‌دادن هزینه‌های دانشجویی، باری را از دوش خانواده هایی که دلبندشان بیمار است، بردارند.
کد خبر: ۱۰۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳ 07 March 2015
تابناک: گاهی وقت‌ها اعتقاد داشتن به موضوعی، درک و پذیرفتن آن را آسا‌ن‌تر می‌کند. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد، وقتی آدمی به هدفی ایمان راسخ و قلبی داشته باشد و بداند با انجام هر کار کوچکی که برای هم‌نوعش انجام می‌دهد، دیگری دست خودش را در گوشه‌ای از این سرزمین می‌گیرد، در آن صورت است که می‌تواند کمک‌های زیادی برای رسیدن به هدفش دریافت کند.

در کودکی از ما می‌پرسیدند که می‌خواهید چه‌کاره شوید و چرا؟ دلیل این‌که شغلی را انتخاب می‌کردیم خدمت به جامعه بود، درحالی که کوچک بودیم و معنای این وظیفه عظیم را به درستی درک نمی‌کردیم.

حالا بزرگ شده‌ایم... درس خوانده‌ایم... هرکدام در هر زمینه‌ای که کار می‌کنیم، علاوه بر این‌که به فکر افزایش درآمد خود باشیم تا رفاه را برای خانواده‌ها‌یمان به ارمغان بیاوریم، یادمان بیاید و ببینیم که یکی، در گوشه‌ای از این سرزمین، این شهر دارد از درد به خود می پیچد... بیمار است... جیبش خالی و نگاهش را به آسمان...

سازمان‌های مردم‌نهاد که برای حمایت از بیماران مختلف قد علم کرده‌اند، بودنشان را فریاد می‌زنند و دستان خود را به سوی دوستان قدیمی‌شان دراز کرده‌اند. یکی از این انجمن‌های خیریه، انجمن حمایت از بیماران دیابتی است.

در حال حاضر، بیش از 360 میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند که این میزان در حال افزایش است، از سوی دیگر، سن ابتلا به این بیماری نیز در حال کاهش است. دیابت یک بیماری متابولیکی است وقتی کسی دچار این بیماری می‌شود یعنی در سوخت و ساز قند خون اختلال ایجاد شده است.

 انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کشور به وصیت مادر مرحوم دکتر شکور امیدی، دارای فوق تخصص ایمونولوژی از دانشگاه تهران پایه‌گذاری شد، این انجمن ابتدا در استان گیلان در سال 1378 بنیان نهاده شد و در سال 1382فعالیت کشوری خود را شروع کرد. این انجمن در حال حاضر در برخی از کشورهای خارجی و همسایه دفاتر فعال دارد. و تا کنون حدود 3 میلیون نفر از جمعیت هفت میلیون نفری دیابتی کشور را به عضویت در آورده است. شیوع دیابت و افراد در معرض خطر دیابتی حدود 10% بر آورد می‌شود که بیش از 50% از این افراد از بیماری خود خبر ندارند.

این انجمن که در سراسر ایران شعبه دارد در بوشهر نیز فعالیت خود را به ریاست مهدی هدایت‌جو آغاز کرده و تفریبا بیش از 4 ماه می‌باشد که بیماران دیابتی را به صورت رایگان ویزیت و معالجه می‌کند. 

این انجمن که به دور از هرگونه هیاهوی رسانه‌ای فعالیت خود را در زیر پوست شهر آغاز کرده، در مدت کوتاهی توانسته است که به نتایج مثبتی در زمینه حمایت از بیماران دیابتی دست یابد که در نوع خود کم‌نظیر بوده است.

انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی استان بوشهر در این مدت توانسته خدماتی مانند اجرای طرح تست‌گیری قندخون مشاوره، ارائه دستگاه تست قندخون با گارانتیمادام العمر، مواد غذای، پوشاک و سرنگ انسولین خارجی ماهانه به صورت رایگان به بیماران نیازمند، ویزیت رایگان پزشکان عمومی و متخصصان مختلف مانند چشم پزشک، داخلی، کلیه و... و فیزیوتراپی و سونوگرافی، معرفی‌نامه به دانشگاه آزاد اسلامی و تخفیف هزینه دانشجویی و معرفی‌نامه به نهادهای مختلف جهت رفع مشکلات اداری، معرفی به عینک‌سازی و پرداخت 10 الی 100 درصد هزینه عینک، کمک هزینه دارویی، معرفی‌نامه به بانک‌ها و موسسات جهت اعطای وام برای کمک‌هزینه درمان به بیماران نیازمند ارائه دهد.

با وجود این، هر انجمنی که خاستگاه آن مردم نهاد باشد، نیازمند حمایت از قشرهای توانمند در زمینه علمی، مالی و معنوی و زمینه‌های مرتبط با آن انجمن است که می‌تواند مسیر رو به رشد این نهادها را هموارتر سازد.

خیر بودن و کمک کردن تنها تامین کردن منابع مالی یک انجمن و خیریه نیست. باید یاد گرفت تا در هر زمینه‌ای که توانایی داریم، در راستای کمک به این گونه سازمان های مردم نهاد استفاده کنیم و سعی در آسانتر و روان‌تر کردن کارشان داشته باشیم هر چند کمک‌های مالی نیز می‌تواند مشکلات بزرگ این انجمن را حل کند.

یک پزشک متخصص می‌تواند با قبول‌کردن ویزیت بیماران دیابتی لبخند را به لبان کودکان و نوجوانان بیمار بنشاند. دانشگاه‌ها می‌توانند با تخفیف‌دادن هزینه‌های دانشجویی، باری را از دوش خانواده هایی که دلبندشان بیمار است، بردارند.

از آنجا که مردم بوشهر به خیر بودن شهره هستند، انتظار می‌رود باز هم مانند همیشه دستان این بلند‌همتان که تلاش کرده‌اند تا این انجمن را راه اندازی کنند به گرمی بفشارند و برای توسعه آن کمربند همت و تلاش را محکم‌تر از همیشه ببندند تا شاهد کمتر شدن این بیماری‌ها و توسعه سلامت در جامعه باشیم.
منبع: تابناک
برچسب ها: دیابت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار