آمار‌ها نشان می‌دهد حدود ۳۹ درصد از فعالیت زنان بلاگر ایرانی در اینستاگرام مربوط روزمره‌نویسی‌هایی‌است که به عنوان سبک زندگی یا لایف استایل می‌گویند. اما آیا در دنیای حرفه‌ای بلاگر‌ها چنین شاخه‌ای وجود دارد؟
کد خبر: ۱۰۰۳۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵ 24 October 2021
آمار‌ها نشان می‌دهد حدود ۳۹ درصد از فعالیت زنان بلاگر ایرانی در اینستاگرام مربوط روزمره‌نویسی‌هایی‌است که به عنوان سبک زندگی یا لایف استایل می‌گویند. اما آیا در دنیای حرفه‌ای بلاگر‌ها چنین شاخه‌ای وجود دارد؟


به گزارش تابناک همدان، در چندسال اخیر شاهد رشد قارچ‌گونه اینستاگرامر‌هایی بودیم که هر روزه تحت عنوان «بلاگری سبک زندگی» از روزمرگی‌هایشان عکس و محتوا تولید می‌کردند. روزمرگی‌هایی که فاصله بسیار زیادی با زندگی‌های معمولی و حتی متمول دارد و بیشتر شبیه یک روایت‌سازی از زندگی روزمره‌است و به رستوران‌گردی‌ها و عکاسی‌های زن و شوهری عاشقانه‌های اینستاگرامی آن هم در خدمت تبلیغات کالا و اجناس مختلف خلاصه می‌شود. بلاگرنما‌های روزمره در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین چالش‌برانگیزترین فعالان اینستاگرامی هستند چرا که با بی‌ارزش‌ترین نوع محتوا هر روز در حال عضو‌گیری هستند. به همین بهانه درباره روزمره‌نویسی به شکل بلاگری با «امیرمجرد» کارشناس فضای مجازی و استراتژیست محتوا صحبت کردیم که بدانیم آیا روزمره نویسی را اصلا می‌توان تحت عنوان نوعی از بلاگری جای داد؟

آیا روزمرگی می‌تواند محتوای بلاگری باشد؟ آیا دسته بندی‌ای تحت عنوان بلاگر روزمره درست است؟

روزمرگی به معنای تمام اتفاقات و جریاناتی است که در طول روز برای هر انسانی رقم می‌خورد. برخی از آن‌ها از پیش مشخص شده و برخی دیگر فی البداهه می‌باشد. برخی خوشایند و برخی ناخوشایند است. برخی از آن‌ها اتفاقات خیلی خاص و عجیب است و برخی خیلی عادی و روتین؛ و حتی جالب است بدانید که در مقالات حوزه روانشناسی و جامعه شناسی این کلمه بیشتر از زاویه نگاهی با بار منفی بهش پرداخته شده و من جایی ندیده ام که از روزمرگی به عنوان یک مساله پسندیده یاد شود!

اما آیا این جنس مسائل می‌تواند خوراک محتوایی شود و شما بعنوان بلاگر روزمره شناخته شوید؟

مساله این است که ما دو مدل روزمرگی داریم؛ روزمرگی ساختگی و روزمرگی ارزشمند. اول، دومی را می‌گویم. روزمرگی ارزشمند مربوط به افرادی است که خارج از دنیای مجازی با توجه به مهارت و تخصصشان یک ارزشمندی‌ای بدست آورده اند و تو اگر زندگی روزمره آن فرد را ببینید، ۶۰ تا ۷۰ درصد محتوای آموزشی و به صورت کلی مفیدی عاید شما می‌شود و ۲۰ تا ۳۰ درصد هم فعالیت‌های عادی و روتین زندگی مثل همه انسان‌ها (غذا خوردن، چایی خوردن و ...).

اما روزمرگی ساختگی یعنی افرادی که تخصص و مهارتی ندارند، اما می‌خواهند روزمره خود را جذاب، ارزشمند و خاص جلوه بدهند. پرداختن به مناسبت‌ها و مراسمات مختلف بارداری، تولد فرزندان، ماه گرد و سالگرد ازدواج و ... به صورت خاص و با هزینه‌ها یا اسپانسر‌های سنگین، از جمله دلایلی است که می‌خواهند بر عدم ارزشمندی جریان روزمره خود و پوچی در محتوا سرپوش بگذارند؛ بنابراین اولین قدم این است که چنین شخصی یک مهارت و تخصصی را آموزش ببینید و سپس کم کم نسبت به تولید محتوا و فعالیت در پیج خود اقدام نماید.

یعنی اگر شخص معمولی سفر یا جریان خاصی برایش اتفاق بیافتد هم به عنوان محتوای خاص و ارزشمند نمی‌تواند تولید محتوا داشته باشد؟

گاهی یک فرد معمولی به عنوان مثال عاشق سفر است و جریانات و اتفاقاتی از سفر‌های داخلی و خارجی به صورت ماهانه و سالانه پیش میاید. چنین شخصی اگر بخواهد می‌تواند هر سفر خود را شبیه یک داستان برای مخاطبینش تعریف کند و با این نگاه که اگر کسی خواست به آنجا سفر کند یا علاقه‌مند به شناخت شهر‌ها و کشور‌های مختلف بود، با این نکات بیشتر آشنا بشود. چنین شخصی اگر برای محتوای هر سفر خود به صورت جدی وقت بگذارد و دغدغه ارائه محتوای ارزشمند به مخاطب را داشته باشد (نه صرفا مغازه نشان دادن و در خیابان از مردم عکس و فیلم یواشکی گرفتن و ...)، کم کم تجربیات ارزشمندی در گردشگری بدست می‌آورد و می‌تواند این علاقه را به صورت تخصصی هم دنبال کند و گام به گام با اصول مستند سازی در سفر و دیگر تولید محتوا‌های حرفه‌ای آشنا شود و از این پس فعالیت خود را حرفه ای‌تر پیش ببرد.

جمع بندی شما از صفحاتی که به نام بلاگری روزمره نویسی می‌کنند و توانسته‌اند به شهرت و محبوبیت برسند چیست؟

بنابراین ما چیزی به نام بلاگر روزمره و محتوای روزمره در حالت عادی نداریم و دلیل این مساله هم این است که چنین محتوایی صرفا فضایی را اشغال می‌کند و عملا ارزش افزوده‌ای به همراه ندارد! اما اگر کسی با توجه به علاقه مندی اش مهارت یا تخصصی را آموزش ببینید و در طول آموزش تجربیات خود را به اشتراک بگذارد، می‌تواند کم کم یک بلاگر روزمره ارزشمند شود که اگر رسانه را هم از او بگیرند، او حرفی برای گفتن دارد! یا اگر هر شبکه اجتماعی جدیدی در کشور مورد استقبال عموم قرار گرفت، او با توجه به داشته‌های ارزشمندش در آن بستر نیز خیلی راحت می‌تواند رشد کند و اثر گذار باشد.

البته لازم بذکر است اگر شخصی که دارای مهارت و تخصصی خاصی است و خارج از شبکه‌های اجتماعی فعالیت حرفه‌ای دارد و سپس اقدام به ساخت یک پروفایل در شبکه‌های اجتماعی می‌کند و افرادی علاقه‌مند به دنبال کردن صفحه او و جریانات روزمره اش می‌شوند، به دلیل این است که آن شخص را فرد موفقی می‌دانند و فعالیت روزانه یک فردموفق برایشان جذاب است. اما حتی اگر چنین شخصی نیز در پروفایل خود تنها به خوش گذرانی‌ها و یک سری محتوا‌های حداقلی بپردازد، او نیز دچار روزمرگی ساختگی شده است و محتوای آن دیگر ارزشمند نیست و مخاطب صرفا داشته‌های آن شخص را دنبال می‌کند و جز یک کنجکاوی و فوضولی نسبت به زندگی آن شخص، ارزش افزوده دیگری برای وی ندارد. 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار